نوآوری خلاقانه شرکت فورد و کمک به مناسب سازی محیط برای صندلی چرخ دار

شرکت خودروسازی بزرگ فورد با به کارگیری خلاقیت و نبوغ خود در طراحی کفپوش خودروها، رویکردی جدید در مناسب‌سازی محیط برای کاربران صندلی چرخدار به ارمغان آورده است. این شرکت، کفپوش خودروی تولیدی خود را به صورت یک سطح شیبدار سبک و قابل حمل و هوشمند طراحی کرده تا رانندگان دارای صندلی چرخدار بتوانند از این کفپوش به عنوان سطح شیبدار در فضاهای عمومی مناسب‌سازی نشده استفاده کنند. کفپوش خودروی تبدیل شونده به سطح شیب‌دار با نام Accessibility Mat شناخته می‌شود. برای آشنایی با این نوآوری خلاقانه با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
نوآوری خلاقانه شرکت فورد و کمک به مناسب سازی محیط برای صندلی چرخ دار
در کشور برزیل، ۴۶ میلیون نفر نوعی معلولیت دارند. حدود هفت درصد از این تعداد از ناتوانی حرکتی رنج می‌برند. با این وجود حتی در شهرهای بزرگ برزیل، کمبود قابل ملاحظه‌ی مکان‌های دسترس پذیر و مناسب‌سازی شده وجود دارد. نسخه‌ی نخست کفپوش تبدیل‌شونده به سطح شیب‌دار با همکاری شرکت خودروسازی فورد برزیل (Ford Brazil)، آژانس تبلیغاتی برزیلی GTB و شرکت طراحی شهری Code Studio با هدف کمک به ساکنان کشورهای آمریکای جنوبی تولید شده است. بسیاری از مناطق این کشورها فضاهای مناسب‌سازی شده برای کاربران صندلی چرخدار ندارند. از مشکلات فضاهای مناسب سازی نشده برای صندلی چرخدار می‌توان وجود اختلاف‌ سطح میان پیاده‌رو و خیابان، وجود حفره و چاله‌ی جاده‌‌ها را برشمرد.

سطح شیبدار یا رمپ هر جایی که اختلاف‌سطح وجود داشته باشد، استفاده می‌شود. در مسیر پیاده‌رو یا در تقاطع عرض مسیر. Accessibility Mat کاربرد تازه‌ای برای کفپوش خودروی فورد تعریف می‌کند. بازطراحی کفپوش خودرو مدل Ecosport boot، این کفپوش را به یک رمپ سبک تبدیل کرده است که به راحتی در پشت صندلی چرخدار جای می‌گیرد. رانندگان دارای صندلی چرخدار به راحتی و بدون فشار فیزیکی می‌توانند کفپوش خودروی خود را به جای رمپ استفاده کنند.

موادی که برای ساخت کفپوش/رمپ استفاده شده است از مواد سبک و در عین حال قدرتمند تشکیل شده. نکته‌ی شایان توجه محصول چندکاربردی کفپوش/رمپ شرکت فورد، هوشمند بودن آن است. رمپ هوشمند از طریق ارتباط بلوتوث به گوشی هوشمند کاربر صندلی چرخدار متصل می‌شود. یک ریزپردازنده و تعدادی حسگر در رمپ هوشمند جاسازی شده است. هر زمان که فرد دارای صندلی چرخدار از سطح شیبدار استفاده می‌کند، ریزپردازنده اطلاعات مکانی را ثبت می‌کند تا مکان‌های مناسب‌سازی نشده برای صندلی چرخدار در نقشه شناسایی شود. این مکان‌ها در یک برنامه‌ی کاربردی گوشی هوشمند و یک تارنما مشخص می‌شوند. اطلاعات این برنامه‌ی کاربردی برای مقامات محلی و شهرداری‌ها بسیار مفید خواهد بود. با کمک اطلاعات محیط‌های مناسب‌سازی نشده، این مکان‌ها شناسایی شده و اقدامات لازم از سوی مقامات محلی انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با سطح شیبدار هوشمند، ویدیوی زیر را مشاهد کنید.

این پروژه‌ و پروژه‌های مشابه، با توجه به نیازهای افراد ناتوان حرکتی و معلولان و کاربران صندلی چرخدار، روند رو به رشد انعطاف پذیری و دسترسی‌پذیری جامعه را تقویت می‌کنند. به تازگی، مسابقه‌‌ی ۴ میلیون دلاری Mobility Unlimited Challenge با همکاری بنیاد موبیلیتی تویوتا (Toyota Mobility Foundation) و Nesta’s Challenge Prize Centre راه‌اندازی شده است. این چالش از مهندسان، نوآوران و طراحان سراسر جهان دعوت کرد تا طرح‌هایی نوآورانه برای بهبود حرکت و استقلال افراد مبتلا به نقص حرکتی پایین‌تنه ارائه دهند. مهم‌ترین نکته در این چالش اهمیت همکاری با کاربران نهایی برای توسعه دستگاه‌هایی است که با زندگی و محیط کاربر سازگار و استفاده از آن آسان و راحت باشد.


در همین زمینه بخوانیم:

>>امکان جدید نقشه گوگل برای ثبت آسان مکان‌های مناسب سازی شده صندلی چرخدار
>>نماد بین‌المللی دسترسی دقیقا به چه معناست؟
>>معرفی برترین فناوری های کمک حرکتی در CES 2019


منبع: thiis

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *