هفت ناتوانی هوش مصنوعی در بهداشت و درمان(بخش نخست)

با توانایی موجود در فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی برای تحلیل شرایط پزشکی به روش‌های غیر مرسوم و حتی پیش بینی بحران‌های بهداشت عمومی، می‌توان انتظار داشت این فناوری جایگزین تمام جنبه‌های بهداشتی شود. اگر چه به دلیل این‌که عامل انسانی بسیار مرتبط است، این انتظاری دور از واقعیت خواهد بود. در این مقاله به بررسی وظایفی که نمی‌توان به هوش مصنوعی سپرد میپردازیم.

هوش مصنوعی جایگزین متخصصان پزشکی خواهد شد

هوش مصنوعی به دلیل هوش و توانایی جای آن‌ها را نمی‌گیرد. اگر چه نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به بخشی جداناپذیر از سامانه مراقبت‌های بهداشتی تبدیل خواهد شد اما بیشتر به عنوان ابزاری برای کمک به متخصصان این حوزه برای ارتقای مهارت‌های آن‌ها است.

از جمله نیازهایی که برای وجود این نرم افزارهای پیشرفته احساس می‌شود، تجزیه و تحلیل داده‌ها و کمک به متخصصان برای نتیجه‌گیری از آن‌ها است. به همین دلیل برای حل مسائل پیچیده که نیاز به خلاقیت دارد، نمی‌توان حضور پزشک انسانی را نادیده گرفت و صرفا برای نتیجه گیری بر نرم افزار تکیه کرد. اما متخصصانی که می‌دانند چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنند جایگزین افرادی خواهند شد که چنین مهارتی را ندارند. این حقیقتی غیر قابل انکار است.

هوش مصنوعی همانند یک پزشک واقعی با بیماران همدلی خواهد کرد

هر چند ممکن است هوش مصنوعی در آینده به این مهارت دست پیدا کند اما نمی‌تواند جایگزین یک پزشک واقعی شود. از آنجا که این نرم افزارها وظیفه انجام کارهای تکراری و اداری را برعهده دارند، پزشکان زمان آزاد بیشتری برای رسیدگی به بیماران خواهند داشت. در این شرایط پزشکان می‌بایست مهارت‌های همدلی و ارتباطی خود را برای مراقبت بهتر از بیماران تقویت کنند.

هوش مصنوعی همانند یک پزشک واقعی با بیماران همدلی خواهد کرد

بهبود مسائل حریم خصوصی با هوش مصنوعی

این موضوع با عملکرد الگوریتم‌های هوش مصنوعی مغایرت دارد. عملکرد این نرم افزارها وابسته به داده‌ها است و در صورتی که از این اطلاعات تغذیه نشوند، موفق نخواهند بود. از آنجا که شرکت‌های عظیم فناوری در این زمینه سرمایه گذاری‌های سنگینی می‌کنند، به طور مدارم به دنبال داده‌هایی هستند که اغلب از بیماران استخراج می‌شود.

هوش مصنوعی همانند یک پزشک واقعی با بیماران همدلی خواهد کرد

به عنوان مثال google، Amozon و facebook همه در زمینه هوش مصنوعی برای مراقبت های بهداشتی مشغول هستند و در یک رقابت تنگاتنگ، هیچ نشانه ای از کاهش سرعت پیشرفتشان دیده نمی شود. در سال ۲۰۱۹ آمازون و NHS در زمینه هوش مصنوعی برای تبدیل کردن Alexa به یک مشاور در حوزه بهداشت، همکاری کردند. اما گزارش ها نشان دهنده این است که آمازون مخفیانه اطلاعات کاربران Alexa ذخیزه می کند. پیش از این نیز مشخص شده بود که Royal Free NHS Foundation Trust مقدار زیادی از داده های بیماران را در Google’s DeepMind A.I برای توسعه یک زیرساخت جدید به اشتراک می گذارد. اما بیماران از این رخداد بدرستی مطلع نشدند. همانطور که در جدیدترین کتاب الکترونیکی خود بررسی کردیم، مسائل مربوط به حریم خصوصی با ورود هوش مصنوعی فقط بدتر خواهد شد.


بیشتر بخوانیم:
اشنایی با کاربرد حسگرها در حفظ سلامت
نظارت بر روند ترمیم زخم با حسگر پانسمان هوشمند


منبع: medicalfuturist

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *