WearRAcon19 : گزارش روز نخست همایش فناوریهای رباتیک پوشیدنی ۲۰۱۹

چهارمین همایش سالانه‌ی فناوریهای رباتیک پوشیدنی WearRAcon2019، چند روز پیش، بیست‌وششم تا بیست‌وهشتم مارس در شهر اسکاتزدِیل (Scottsdale) آریزونای آمریکا برگزار شد. این همایش را انجمن فناوریهای رباتیک پوشیدنی (Wearable Robotics Association) برگزار می‌کند. WearRAcon2019 بر اسکلت‌های بیرونی و فناوری‌های رباتیک پوشیدنی تمرکز ویژه‌ای دارد. امسال همایش WearRAcon با شعار “کیفیت زندگی خود را بالا ببرید (Elevate Your Life)” و همچنین رژه و نمایش یازده اسکلت بیرونی منحصر به فرد آغاز به کار کرد. در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی، به سخنرانی‌ها و نشست‌های روز نخست همایش WearRAcon19 می‌پردازیم.

گزارشی از همایش فناوری های رباتیک پوشیدنی سال 2019 : WearRAcon19

دکتر هیو هر : سخنران کلیدی همایش WearRAcon2019

دکتر هیو هر (Hugh Herr)، مدیر گروه مکاترونیک آزمایشگاه رسانه ام‌آی‌تی (MIT Open Media Lab) به عنوان سخنران نخست همایش به مفهوم NeuroEmbodied Design پرداخت. او درباره‌ی سایبورگ‌ها و ادغام بدن و ماشین و معماری دستگاه‌هایی صحبت کرد که شبیه طرح عضلانی بدن هستند. از نظر دکتر هیو هر، قطع عضو و معلولیت از جنگ داخلی آمریکا تاکنون تغییر چندانی نکرده‌ است. با قطع عضو، ماهیچه‌ها کوتاه می‌شوند و توانایی حرکت پویا را از دست می‌دهند. به همین خاطر سرعت و وزن ارتز یا پروتز توسط فرد قطع عضو قابل احساس نخواهد بود.
گزارشی از همایش فناوری های رباتیک پوشیدنی سال 2019 : WearRAcon19
راه حل این مشکل، جراحی عضله موافق(AGONIST) و عضله مخالف (ANTAGONIST) با هدف اتصال ماهیچه‌ها به یکدیگر است. انقباض یک عضله سبب کشش در عضله‌ی دیگر می‌شود و اطلاعات حسی را به مغز ارسال می‌کند. اطلاعات ارسالی به مغز را می‌توان برای هدایت هرچه بهتر ارتزها و پروتزها استفاده کرد. یکی از روش‌های جدید جراحی قطع عضو، فراهم کردن بهتر سیگنال الکتریکی ماهیچه در عضو قطع شده است. سیگنال‌های الکتریکی ماهیچه برای هدایت ارتز و پروتز از سوی مغز به کار می‌رود. هدف نهایی پیشرفت این روش، نه تنها کنترل‌گری ارتز بلکه درک قصد کاربر در هنگام حرکت است. هم‌اکنون تنها از الکترودهای سطحی برای ثبت سیگنال‌های الکتریکی عضلات بهره می‌برند. اگر در آینده، الکترودها در عضلات کاشته شوند ثبت سیگنال‌های الکتریکی عمیق‌تر و دقیق‌تر انجام خواهد شد.

مخاطبان فناوری‌های پوشیدنی و اسکلت‌های بیرونی همچون معلولان و افراد قطع عضو زمانی این فناوری‌ها را می‌پذیرند که بتوانند آن‌ها را همانند عضو اصلی بدن حس کنند. دکتر هیو هر درباره‌ی فناوری جدید آشکارسازی فعالیت عضلانی (muscle activation) و محاسبات مصنوعی (synthetic computation) برای کنترل بافت‌های زنده‌ و تحریک نوری به جای تحریک الکتریکی عضلات نیز صحبت کرد.

او بر این باور است که اگر مقدار توان بدنی زیادی برای استفاده از فناوری‎های پوشیدنی نیاز باشد افراد کمی از اسکلت‌های بیرونی استفاده خواهند کرد. در نتیجه فناوری‌ اسکلت بیرونی به یک پژوهش فانتزی و نه کاربردی تبدیل خواهد شد. گروه‌های پژوهشی و استارتاپ‌های فعال در زمینه‌ی اسکلت بیرونی باید اثر محصولات خود را بر کاربران بررسی کنند. در این راستا، دکتر هیو هر شرکت جدیدی با نام DEPHY راه‌اندازی کرده است. این شرکت به توسعه‌ی اسکلت بیرونی پا با هدف کاهش انرژی مصرفی کاربر در هنگام راه رفتن می‌پردازد.

دکتر جوز پونز (Jose Pons) استاد گروه تحقیقاتی توانبخشی عصبی (Nerual Rehabilitation Group) وابسته به موسسه Cajal اسپانیا در روز نخست همایش سخنرانی کردند. دکتر جوز پونز نویسنده‌ی کتاب رباتیک پوشیدنی (Wearable Robotics) است.

اسکلت بیرونی کمک حرکتی کودکان شرکت Angel Robotics

شرکت کره‌ای Angel Robotics یکی از شرکت‌کنندگان همایش فناوری‌های رباتیک پوشیدنی امسال بود. این شرکت سه نوع اسکلت بیرونی کمک حرکتی توسعه داده‌ است. گفتنی است Angel Robotics توانست مقام سوم را در نخستین مسابقه‌ی Cybathlon کسب کند. یکی از محصولات این شرکت، اسکلت بیرونی رباتیک کمک حرکتی برای کودکان است. در همایش، Chaeyi Park دختر ۱۱ ساله با کمک این اسکلت بیرونی از صندلی چرخدار خود بلند شد و راه رفت. اسکلت بیرونی Angel Robotics ترکیبی از شلوار سفارشی و رباتیک است. نخستین بار است که همراه یک اسکلت بیرونی، لباس سفارشی نیز تهیه شده است. یکی دیگر از فناوری‌های توانبخشی این شرکت، توانبخشی حرکتی با کمک واقعیت مجازی است. کاربر با پوشیدن اسکلت بیرونی و هدست واقعیت مجازی، می‌تواند راه رفتن در نقاط مختلف جهان را تجربه کند.
گزارشی از همایش فناوری های رباتیک پوشیدنی سال 2019 : WearRAcon19

Automotive Forum : نشست بررسی وضعیت اسکلت‌های بیرونی در صنایع

Marisol Barrero، مدیر برنامه ارگونومیک (Manufacturing Ergonomics) شرکت تویوتا، Marty Smets سرپرست بخش ارگونومیک شرکت فورد، Jason Komorowski از مهندسان توسعه شرکت اینتل و Kirk Stema از شرکت سازنده اسکلت بیرونی صنعتی Levitate، پنلیست‌های جلسه‌ی بررسی وضعیت اسکلت‌های بیرونی و کاستی‌های آن در صنایع بودند. در این جلسه‌ی گفت‌وگو، سخنرانان به وضعیت کنونی اسکلت بیرونی در صنایع از جمله صنعت خودروسازی و نیازها و فرصت‌های این حوزه پرداختند. مشاغل بسیاری وجود دارد که می‌توان اسکلت بیرونی را با محیط‌های تولیدی تطبیق داد. اما چگونه این مشاغل را می‌توان پذیرای اسکلت‌های بیرونی کرد؟ اسکلت‌های بیرونی که برای محیط‌های کاری و کارخانه‌ها طراحی می‌شوند باید از سوی نیروی کار مورد پذیرش واقع شوند.
گزارشی از همایش فناوری های رباتیک پوشیدنی سال 2019 : WearRAcon19
هیچ دستگاهی وجود ندارد که برای همه وظایف مناسب باشد. هر دستگاه با توجه به وظیفه‌ی موردنظر طراحی می‌شود. با توجه به چشم‌انداز اسکلت‌های بیرونی در صنایع می‌توان انتظار داشت همان‌طور که هم‌اکنون استفاده از لباس و کفش ایمنی در محیط کار صنعتی رایج است، در آینده به‌کارگیری اسکلت‌های بیرونی برای افزایش ایمنی و کاهش سختی کار کارگران رواج خواهد یافت. از صنایع پیشرو در آزمایش اسکلت‌های بیرونی، می‌توان صنایع خودروسازی همچون تویوتا و فورد را معرفی کرد.


در همین زمینه بخوانیم:

>>WearRAcon19 : گزارش روز دوم همایش فناوریهای رباتیک پوشیدنی ۲۰۱۹
>>WearRAcon19 : گزارش روز سوم همایش فناوریهای رباتیک پوشیدنی ۲۰۱۹
>>حضور اسکلت بیرونی Airframe در کارخانه‌ های خودروسازی معروف جهان


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *