هوش مصنوعی در آشپزخانه

استفاده از هوش مصنوعی در آشپزخانه نخستین راه برای به کار بردن هوش مصنوعی نیست. اما با توجه به کاربردهای بسیار این فناوری و اینکه راحت کردن کار در آشپزخانه مهم است، همیشه یک ایده برای پیاده‌سازی هست. می‌توان با استفاده از Arduino، Raspberry Pi Pico و طرح‌های خود انجام کارهای بسیاری انجام داد.

هوش مصنوعی در آشپزخانه

پخت غذا با Raspberry Pi Pico

ترکیبی از حسگرها و هوش مصنوعی با یک مدار کوچک می‌تواند از سوختن غذای داخل فر جلوگیری کند. تعداد بالای حوادث سوختگی در آشپزخانه خود اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد. بنابراین این کاربرد میکروپردازنده Raspberry Pi Pico توجیه پذیر است. خصوصا اگر حسگرها را با بستر Edge Impulse ترکیب کنیم. این بستر هوش مصنوعی امکان ساخت سامانه‌های هوشمند برای تشخیص انواع مراحل پخت را خواهد داد. در حال استراحت، حفظ گرما، در حال پخت و یا سوختن!

حسگر مورد نظر ما Grove – HCHO از Seed Studio است که گاز VOC را تشخیص می‌دهد. به عبارت دیگر ترکیبات زیستی فرار یا بخار که در رنگ، مبلمان نو و غذای سوخته پیدا می‌شود. اگر به یک مدار Pico دسترسی ندارید مدارهای RP2040‌ هم از Seed یا Arduino جایگزین آن هستند.

دستیار آشپزی Raspberry Pi با نام Onion Chef

اگر به دنبال دستیار آشپزی در آشپزخانه هستید، OnionBot گزینه‌ای برای شماست. یک دانشجوی مهندسی این دستگاه را طراحی کرده است. OnionBot‌ از جوشیدن آب و تمام شدن آن جلوگیری می‌کند و به شما می‌گوید چه زمانی باید ترکیبات بعدی را اضافه کنید. این اختراع می‌تواند کارهای خسته کننده و کسالت‌بار آشپزخانه را به عهده بگیرد. در حال حاضر این دستیار فقط پاستای گوجه فرنگی درست می‌کند. اما شاید این طرح متن باز آینده خوبی داشته باشد.

حسگر این دستگاه بالای سر نصب می‌شود. این حسگر شامل یک دوربین با زاویه باز Raspberry Pi، حسگر دما و یک پنکه کوچک برای گردش هواست. به این تجهیزات موتوری برای چرخش دسته کنترل حرارت و شعله گاز و یک نمایشگر لمسی Raspberry Pi هم اضافه کنید. برای ساخت و تکمیل مدل یادگیری ماشین این دستگاه و پردازش تصویر آن زمان زیادی صرف شده است. نتیجه این کار یک ربات آشپز است که در خودکار شدن فرآیند پخت غذا کمک می‌کند.

ربات Cheeseborg با Arduino و Raspberry Pi برای کباک کردن پنیر

Cheeseborg با یک بازوی خلا کار می‌کند. پنیر را بین دو تکه نان قرار می‌دهد. روی نان کره می‌پاشد. سپس آن را در دستگاه تحت فشار قرار می‌دهد. نتیجه یک ساندویچ کبابی پنیر است. همه این فرآیند را می‌توان با دستیار صوتی گوگل هدایت کرد.

اگر این طرح به نظر شما جالب می‌رسد، برای ساخت آن به Arduino Mega، Raspberry Pi به همراه موتور گردان، تعدادی پیچ و مهره و اجزای مکانیکی نیاز دارید. راهنمایی برای ساخت این وسیله در دسترس نیست. اما با نگاهی به ویدویوی آن می‌توان به طرز کار آن پی برد. شاید سادگی کار این وسایل الهام بخش استفاده از آنان در منزل باشد.

تشخیص تازگی سبزیجات و میوه‌ها

یادگیری ماشین در این طرح برای تشخیص رسیده بودن مواد غذایی به کار گرفته شده است. شاید برخی افراد طالب طعم و عطر خاصی در میوه و سبزی باشند که تا رسیدن میوه فراهم نشود. به جز این دستگاه مورد نظر برای کمک به کشاورزان، فروشگاه‌های مواد غذایی و خط تولید کارخانه هم مفید است. همچنین با توجه به میزان کار علمی درگیر در این طرح، به نظر می رسد یک آزمایش علمی جذاب در مدارس طراحی شده است.

Arduino Nano 33 IoT در این دستگاه، داده‌ها را روی فضای آنلاین بارگذاری می‌کند. برای قسمت آشکارساز به یک حسگر AS7341 11 از DFRobot و چند لامپ LED نیاز دارید. برای آگاهی در مورد طراحی این وسیله در Arduino Project Hub راهنمایی قرار دارد.

نانو حسگر دمای Arduino

گاهی خیلی سریع قهوه خود را می‌نوشید و دهانتان می‌سوزد. در حالیکه گاهی هم فنجان قهوه شما در انتظار شما سرد می‌شود. نانو حسگر دمای Arduino Coaster این کار را برای شما انجام می‌دهد. زمانیکه قهوه شما در دمای مناسب خوردن قرار دارد، LED و بوق هشدار به شما زمان مناسب را اطلاع می‌دهد.

نانو حسگر دمای Arduino

استفاده از این اجزا در کیت TMP36 وجود دارد. این وسیله به سادگی ساخته می‌شود. البته می‌توانید از سایر دستگاه‌ها هم استفاده کنید. به دلیل اینکه از Arduino Nano استفاده می‌کنید این وسیله اینقدر کوچک است که در وسایل مختلف جا می‌شود. کد و طرح این وسیله در Arduino Project Hub وجود دارد. به یاد داشته باشید که باید بسته به نیاز خود آستانه دما را تنظیم کنید.

بن ماری Raspberry Pi Pico Sous Vide

اگر به دنبال استفاده از علم و فناوری در اشپزخانه هستید، سعی کنید دستگاه بن‌ماری خودتان را بسازید. از این دستگاه برای کپی کردن دستگاه‌های طبخ رستورانی که مواد غذایی را به آهستگی می‌پزد. این وسیله از یک دستگاه PID استفاده می‌کند. در واقع این وسیله آب را به طور متناوب سرد و گرم می‌کند تا طیف دمای مورد نظر حفظ شود. منبع گرمای خود را به دقت انتخاب کنید تا بتواند این خاموش و روشن شدن پیاپی را مدیریت و تحمل کند.

برای ساخت این وسیله به Paspberry Pi Pico در کنار چند وسیله دیگر نیاز است: یک حسگر دمای استیل، صفحه OLED، یک دکمه تقویت کننده، دستگاه گرم کننده مانند دستگاهی از Rommelsbacher یا گرم کن معلق. در کل این وسیله  ساختار ساده‌ای دارد، با دنبال کردن دستورات GitHub‌ این وسیله قادر به ساخت آن خواهد بود. اگر به دنبال طرح‌های دیگری هستید به صفحه طرح های RaspberryPi Pico مراجعه کنید.

طرح های خود انجام خانگی برای آشپزخانه

اگر عاشق غذا و لوازم الکترونیکی اشپزخانه هستید، این طرح‌ها برای شما مفید است. حتی اگر خواستار این وسایل نباشید،‌ حسگرهایی مانند گرماسنج،‌ حسگر گازی و دما در صفحات خود آموز ذکر شده بسیار سرگرم کننده است.


صنایع غذایی و هوش مصنوعی
بستر هوش مصنوعی متا به پزشکان در توسعه پروتزهای بهتر کمک میکند
آگاهی کم اجتماع در مورد اسکلت بیرونی مجهز به هوش مصنوعی


منبع: makeuseof

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *