مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در داروسازی

هوش مصنوعی (AI) نقش مهمی در زمینه های مختلف داروسازی مانند کشف، توسعه فرمولاسیون، پلی فارماکولوژی، داروسازی بیمارستانی و غیره ایفا می‌کند. امروزه برای توسعه کشف و فرمولاسیون دارو، از شبکه های عصبی مصنوعی (ANN) مانند شبکه های عصبی عمیق (DNN) یا شبکه های عصبی مکرر (RNN) استفاده می‌کند. با استفاده از نرم افزار یادگیری عمیق و رویکردهای طراحی به کمک کامپیوتر، می‌توان به طور مستقیم یا غیرمستقیم خصوصیات ساختاری مولکول‌های دارو را در مرحله کشف آن، تجزیه و تحلیل کرد. در ادامه این نوشتار از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به بررسی بیشتر مزایا و معایت هوش مصنوعی می‌پردازیم.

هوش مصنوعی و داروسازی

مولکول‌های داروی سنتز شده یا ترکیبات دارویی جمع‌آوری‌شده در آزمایش اولیه، وارد مرحله ارزیابی دوم می‌شوند که به واسطه آن از نظر کارایی در بدن و با روش SAR فیلتر می‌شوند.

مزایای فناوری هوش مصنوعی

  1. به حداقل رساندن خطا: هوش مصنوعی به کاهش خطاها و افزایش دقت کمک می‌کند. ربات‌های هوشمند از بدنه‌های فلزی مقاوم ساخته شدهاند و قادر به تحمل فضای تهاجمی جوی هستند. به همین دلیل از آنها برای کاوش در فضا استفاده می‌کنند.
  2. کاوش‌های دشوار: هوش مصنوعی کارایی خود را در بخش معدن نشان داده است. همچنین از آن در حوزه اکتشاف سوخت استفاده می‌شود. سامانه‌های هوش مصنوعی می‌توانند اقیانوس را با حذف کردن خطاهای انسانی مورد بررسی قرار دهند.
  3. کاربرد روزانه: هوش مصنوعی برای اعمال و کارهای روزانه ما بسیار مفید است. به عنوان مثال، GPS به طور گسترده در رانندگی های طولانی مدت استفاده می‌شود. هوش مصنوعی به کار رفته در اندروید، محتویاتی که کاربر تایپ می‌کند را پیشبینی و در صورت وجود غلط املایی آن را برطرف می‌کند.
  4. دستیارهای دیجیتال: امروزه سازمان‌های پیشرفته از سامانه‌های هوش مصنوعی مانند «آواتار» (مدلهای دستیار دیجیتال) برای کاهش نیازهای انسان استفاده می‌کنند. “آواتار” می‌تواند از تصمیمات منطقی درست پیروی کند زیرا این تصمیمات بر پایه احساسات نیستند. احساسات و خلق و خوی انسان، قضاوت را مختل می‌کند، اما با استفاده از هوش ماشینی می‌توان بر این مشکل غلبه کرد.
  5. کارهای تکراری: انسان‌ها به طور کلی تنها یک کار واحد را می‌توانند انجام دهند. برخلاف انسان‌ها، ماشین‌ها می‌توانند کارهای چندوظیفه‌ای انجام دهند و در مقایسه با انسان‌ها با سرعت بیشتری تجزیه و تحلیل کنند. پارامترهای مختلف ماشین، یعنی سرعت و زمان را میتوان با توجه به نیاز آنها تنظیم کرد.
  6. کاربردهای پزشکی: به طور کلی، پزشکان می‌توانند وضعیت بیماران را ارزیابی کرده و اثرات نامطلوب و سایر خطرات سلامتی مرتبط با دارو را با کمک یک برنامه هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کنند. جراحان کارآموز می‌توانند با استفاده از برنامه های هوش مصنوعی مانند شبیه سازهای مختلف با انجام جراحی مصنوعی (شبیه سازی دستگاه گوارش، شبیه سازی قلب، شبیه سازی مغز و غیره) دانش خود را بهبود ببخشند.
  7. بدون وقفه: بر خلاف انسان‌ها که نمی‌توانند بی وقفه کار کنند، دستگاه ها بدون خستگی و سردرگمی، به طور پیوسته و برای مدت زمان طولانی کار میکنند.
  8. افزایش نرخ رشد تکنولوژیکی: فناوری هوش مصنوعی به طور گسترده در اکثر نوآوری‌های نوین و پیشرفته در سراسر جهان استفاده می‌شود و قادر به تولید برنامه های مدل سازی محاسباتی مختلف است و هدف آن اختراع مولکول‌های جدیدتر است. فناوری هوش مصنوعی نیز در توسعه فرمولاسیون‌های دارورسانی استفاده می‌شود.
  9. بدون خطر: در محیط پرخطری مانند ایستگاه های آتش نشانی، انسان‌ها بیشتر از دستگاه ها در معرض آسیب‌های غیر قابل جبران هستند، زیرا در صورت آسیب دیدن دستگاه، قطعات آن تعویض می‌شود.
  10. همراهی دائمی: فناوری هوش مصنوعی با ارائه خدمات به کودکان و سالمندان به صورت تمام وقت، عملکرد متفاوتی داشته است و می‌تواند به عنوان یک منبع آموزشی و یادگیری برای همه عمل کند.
  11. عملکرد بی حد و حصر: ماشین‌ها هیچ محدودیتی ندارند و می‌توانند بدون هر گونه احساساتی همه چیز را کارآمدتر و با دقت بیشتری نسبت به انسان‌ها تولید کنند.

معایب فناوری هوش مصنوعی

  1. گران بودن: راه‌اندازی یک سیستم هوش مصنوعی پرهزینه است. طراحی یک ماشین هوش مصنوعی، یک دوره طولانی تحقیق و توسعه نیاز دارد. همچنین نگهداری و بروز رسانی این سامانه‌ها هزینه و انرژی زیادی را طلب می‌کند.
  2. نیاز به اوپراتور: ربات‌ها در صورت بروز مسائلی که برایشان ناآشنا است، نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند و در چنین شرایطی گزارش نادرست می‌دهند.
  3. با کسب تجربه پیشرفت نمی‌کنند: منابع انسانی را می‌توان با کسب تجربیات بهبود بخشید. در مقابل، ماشین‌هایی که از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کنند را نمی‌توان با کسب تجربه ارتقا داد. آنها نمی‌توانند تشخیص دهند که کدام فرد سخت کوش است و کدامیک نه.
  4. بدون خلاقیت ذاتی: ماشین‌های دارای فناوری هوش مصنوعی نه احساس دارند و نه هوش هیجانی. انسان‌ها می‌توانند بشنوند، ببینند، احساس کنند و فکر کنند. آنها می‌توانند از خلاقیت و افکار خود استفاده کنند. اما ماشین‌ها از این خصوصیات محرومند.
  5. ایجاد بیکاری: استفاده گسترده از فناوری هوش مصنوعی در همه زمینه ها ممکن است باعث بیکاری در مقیاس بزرگ شود و به این دلیل ممکن است آنها عادات کاری و خلاقیت خود را از دست بدهند.

PhysIQ از پوشیدنی ها و هوش مصنوعی برای بهبود بیماران پس از ابتلا به کرونا استفاده می کند
هوش مصنوعی چگونه موجب بهبود زندگی معلولان میشود؟
رباتیک و هوش مصنوعی


منبع: roboticsbiz

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *