هوش مصنوعی چگونه موجب بهبود زندگی معلولان میشود؟

برخی فناوری‌های مخرب همچون هوش مصنوعی برای صنایع مختلف و همچنین مصرف‌کنندگان در سراسر جهان، مزایایی دارند. تقریباً همه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی برای کمک به بیماران، سالمندان، کودکان، جوانان و سایر گروه‌های سنی در سراسر جهان در نظر گرفته شده است. ما باید بدانیم که هوش مصنوعی چه قولی برای بهبود زندگی افراد معلول داده است. درک هوش مصنوعی برای افراد دارای معلولیت ضروری است زیرا میلیون‌ها نفر از افراد معلول دارای دانش فنی هستند و می‌توانند از مزایای فناوری‌های روز بهره‌مند شوند. پارالمپیک چندین مدل هوش مصنوعی را برای معلولان، بازیکنان حرفه‌ای یا تماشاچی‌ها، پیاده کرده است. هوش مصنوعی از این افراد حمایت کرده تا عشق خود به ورزش را ادامه دهند و از زندگی لذت ببرند. در ادامه وعده‌های هوش مصنوعی برای بهبود زندگی افراد معلول بررسی می‌شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

هوش مصنوعی چگونه موجب بهبود زندگی معلولان میشود؟

وعده‌های هوش مصنوعی برای توانیابان

گنجاندن هوش مصنوعی در برنامه‌های تلفن همراه به افراد معلول اجازه می‌دهد تا از فرآیندهایی همچون تشخیص گفتار و تشخیص تصویر استفاده کنند. نابینایان می‌توانند اسناد را جلوی دوربین‌های تلفن‌های هوشمند نگه دارند تا با کمک هوش مصنوعی اسناد را درک کنند. این فناوری به عنوان دستیار نابینایان عمل می‌کند.

دستیارهای مجازی هوش مصنوعی مانند الکسا، سیری، Google Assistant و کورتانا می‌توانند به افراد معلول کمک کنند تا بدون فراموش کردن کارهای مهم، همه کارهای خانه را تکمیل و کنترل کنند. افراد معلول می‌توانند با الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و با کمک صدا به گوگل دسترسی پیدا کنند. افراد دارای معلولیت با نقص بینایی، کم شنوایی، نقص ذهنی و سایر اختلالات می‌توانند به طور یکپارچه از عملکردهای هوشمند فناوری‌های مخرب، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق، اینترنت اشیا، بینایی رایانه و بسیاری دیگر استفاده کنند.

مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند تشخیص تصویر، تشخیص چهره با لب‌خوانی، خلاصه‌سازی متن و ترجمه لحظه‌ای را برای افراد دارای مهارت فنی در هر مکان و هر زمان ارائه دهند. این دستیاران هوش مصنوعی همه موانع روزمره را از زندگی حذف و استقلال با بیشترین راحتی را فراهم می‌کنند. مردم می‌توانند دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش و روشن کنند، یادآوری داروها را دریافت کنند، خدمات پزشکی از راه دور دریافت کنند و دیگر موارد.

هوش مصنوعی برای افراد معلول، راه‌های ارتباط با جهان را از طریق دستگاه‌های هوشمند، به ویژه دستگاه‌های اینترنت اشیا افزایش داده است. نابینایان می‌توانند با شنیدن متن‌ها و توصیف تصاویر بدون پرسیدن از شخص دیگر بدانند که دنبال چه چیزی هستند.

راه‌اندازی اتومبیل‌های خودران یک مزیت بزرگ برای افرادی است که از فناوری مطلع هستند و می‌توانند از اتومبیل برای رسیدن به مقاصد خود به طور مستقل استفاده کنند. هوش مصنوعی استقلال بیشتری را برای انواع معلولیت‌ها از جمله افراد با صندلی‌چرخدار ایجاد کرده است. آنها مجبور نیستند به افراد دیگر وابسته باشند تا آنها را در زمان‌های مختلف به نقاط مختلف برسانند.

ترکیب هوش مصنوعی و رباتیک، بازوهای رباتیک، اندام مصنوعی، ماشین آلات و بسیاری دیگر را در بخش مراقبت‌های بهداشتی برای افراد معلول تولید کرده است. نرم‌افزار هوش مصنوعی وجود دارد که به افراد کم‌بینا کمک می‌کند ضمن ایجاد تغییر در زندگی، دسترسی و مشارکت آنها در جامعه افزایش یابد. این نوآوری‌ها فرصت‌های شغلی بسیاری را برای معلولان و صاحبان فناوری ایجاد کرده است تا بتوانند درآمد کسب و به طور مستقل زندگی کنند. شرکت‌های معتبر آماده هستند تا افراد دارای معلولیت را به دلیل مهارت‌هایشان و نه به موجب نقص، به خدمت بگیرند.

مایکروسافت هوش مصنوعی را برای افراد معلول راه‌اندازی کرده است.AI for Accessibility برای توانمندسازی زندگی افراد دارای معلولیت با مشکلات مختلف توسعه یافته است. این برنامه متعهد است که آینده‌ی فناوری محور را تحت تأثیر قرار دهد تا بر خانه، جامعه، آموزش و اشتغال افراد دارای معلولیت تمرکز کند. فناوری موجب می‌شود زندگی افراد معلول بسیار راحت‌تر شود، به ویژه در شرایط همه‌گیری کووید۱۹ سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهان دچار انواع مختلف معلولیت هستند. بنابراین، لازم است که شرکت‌های فناوری بر ارتقای سطح زندگی با اجرای هوش مصنوعی برای افراد معلول تمرکز کنند.

در بازار جهانی چندین برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد که افراد معلول و متخصص فناوری می‌توانند محیط پیرامون خود را بشناسند مانند Google LookOut، Microsoft Seeing AI، Wheelmap، Samsung Wemogee، Windows Hello و بسیاری دیگر.

گفته می‌شود هوش مصنوعی نمی‌تواند هر مشکلی را حل کند اما می‌تواند زندگی افراد معلول را با خدمات متعدد از مدل‌های هوش مصنوعی ارتقا دهد. معلولان دارای دانش فنی می‌توانند تقریباً همه کارهای مختلف را انجام دهند و از زندگی خود در جامعه لذت ببرند. هدف نهایی فناوری‌های پیشرفته از طریق هوش مصنوعی، افزایش استقلال و راه‌های ارتباطی برای همه افراد در جهان است. بنابراین، هوش مصنوعی برای معلولان می‌تواند جهان را به مکان بهتری تبدیل کند.


بیشتر بخوانیم:

>> با این کوله پشتی مجهز به هوش مصنوعی نابینایان میتوانند بدون عصا در انظار عمومی راه بروند

>> هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری پوست


منبع: analyticsinsight.net

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *