کلان داده و ویلچر هوشمند : نشستن طولانی مدت بر ویلچر و عوارض جانبی آن

نشستن طولانی‌مدت بر ویلچر می‌تواند باعث انحراف ستون فقرات و عضلات، احساس درد و خستگی و زخم بستر شود. حالت نشستن فرد بر ویلچر یکی از چالش‌های مهم است زیرا کاربران ویلچر معمولا به طور مستقل نمی‌توانند محل نشستن خود بر ویلچر را کنترل یا جابه‌جا کنند. حدود ۱۳۲ میلیون از مردم جهان از ویلچر استفاده می‌کنند. مشکلات ناشی از نشستن بر ویلچر باعث عوارض جانبی برای کاربر و همچنین هزینه برای کاربر و سیستم سلامت خواهد شد. شرکت نرم‌افزاری SAP در یک پروژه‌ی نوآورانه، ویلچرها را به حسگرهایی مجهز می‌کند تا درک عمیق‌تری از ارتباط میان وضعیت نشستن بر ویلچر و مشکلات ناشی از نشستن طولانی مدت فراهم کند. با داشتن یک ویلچر هوشمند مناسب بسیاری از عوارض جانبی ناشی از نشستن طولانی مدت از بین خواهد رفت. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کلان داده و ویلچر هوشمند : نشستن طولانی مدت بر ویلچر و عوارض جانبی آن

شرکت نرم‌افزاری اروپایی SAP به تولید نرم‌افزارهای سازمانی در زمینه مدیریت عملیات تجاری و روابط با مشتریان می‌پردازد. شرکت معروف SAP کار خود را تحت عنوان «سیستم‌ها، محصولات و برنامه‌های پردازش داده» آغاز کرد. محصولات این شرکت هم اکنون حدود ۲۴ صنعت مختلف از بانکداری و بخش سلامت و بهداشت گرفته تا صنایع دفاعی و نفت و گاز را پوشش می‌دهد.

این شرکت با همکاری شرکت هلندی سازنده‌ی ویلچر Life & Mobility، تعدادی ویلچر را به ۱۱ حسگر مجهز می‌کند. حسگرها هر ۴ ثانیه داده‌های مربوط به توزیع فشار بر صندلی چرخ‌دار، دما و وضعیت قرارگفتن کاربر بر ویلچر را از طریق ارتباط وای فای (WiFi) به بستر شبکه‌ی ابری (SAP Cloud Platform) ارسال می‌کند. در واقع هر روز ۴۰۰ هزار داده تولید می‌کند. برای تحلیل داده‌ها از الگوریتم‌های پیشرفته‌ SAP Leonardo Analytics استفده می‌شود.

کلان داده و ویلچر هوشمند : نشستن طولانی مدت بر ویلچر و عوارض جانبی آن

کلان داده (Big Data) موردنیاز برای درک عمیق‌تر حالت نشستن کاربر بر ویلچر و چگونگی استفاده از اطلاعات در راستای بهبود ویلچر را فراهم می‌کنند. در پروژه‌های دیگر تنها از داده‌های محیط آزمایشگاهی بهره برده می‌شد. در این پروژه اطلاعات واقعی کاربران ویلچر برای تحلیل و بهبود ویلچر استفاده می‌شود. داده‌های واقعی این پروژه در طول استفاده‌ی کاربران از ویلچر در کارهای روزمره‌ی خود استخراج می‌شود. با تحلیل داده‌ها ارتباط میان وضعیت نشستن و پاسخ بدن به آن، بهبود صندلی چرخدار و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی کاربران صندلی چرخ‌دار امکان‌پذیر خواهد بود.

بهبود وضعیت نشستن

درمانگران حوزه‌ی توانبخشی و پرستاری معلولان، رابطه‌ی میان وضعیت درست نشستن بر ویلچر و کاهش عوارض جانبی ناشی از نشستن طولانی مدت را تایید می‌کنند. داده‌های جمع‌آوری شده از حالت نشستن کاربران، اطلاعات مفیدی را برای فراهم کردن شرایط مناسب برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

هم‌اکنون این پروژه در مرحله‌ی ساخت نمونه‌ی نخست ویلچر مجهز به حسگر هستند. بر اساس نتیجه‌ی پروژه، افزون بر جمع‌آوری داده در این زمینه، به بالا بردن کیفیت ویلچر هوشمند نیز پرداخته می‌شود. برای نخستین بار است که داده‌های واقعی وضعیت کاربران بر ویلچر جمع‌آوری می‌شود. از این داده‌ها در پروژه‌های دیگر مانند تاثیر کم‌تحرکی بر سالمندان نیز می‌توان بهره برد.


در همین زمینه بخوانیم:

>>آشنایی با ویلچرهای هوشمند + اینفوگرافی


منبع: SAP

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *