استفاده از چاپگر زیستی برای چاپ پوست و ترمیم سریع زخم

در پیشرفتی جدید دانشمندان توانستند با یک چاپگر زیستی و با استفاده از سلول‌های خود بیمار، پوست جدیدی تولید کنند. این پوست جدید در درمان زخم‌ها و سوختگی‌های وسیع کمک کننده است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای پیوند دردناک پوست باشد. همچنین این سامانه به کمک یک اسکنر اجازه می‌دهد که پوست به طور مستقیم روی زخم و در جای مناسب چاپ شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

استفاده از چاپگر زیستی برای چاپ پوست و ترمیم سریع زخم

WFIRM

چاپگر زیستی و چاپ پوست

محبوبیت چاپگرهای زیستی در حال افزایش است به ویژه در پزشکی که از آنها می‌توان برای چاپ اندام استفاده کرد. در حال حاضر دانشمندان یک چاپگر زیستی ایجاد کردند که می‌تواند برای بهبود زخم استفاده شود.

این دستگاه جدید در نوع خود بی‌نظیر است و می‌تواند از سلول‌های خود بیمار، پوست جدیدی چاپ کند. این پوست برای کمک به بهبود زخم‌ها و یا سوختگی‌های وسیع استفاده می‌شود. این سامانه چاپ زیستی اجازه می‌دهد پوست دو لایه به طور مستقیم روی زخم چاپ شود. این چاپگر متحرک هست که می‌توان آن را به بالین بیمار برد.

Sean Murphy استادیار مؤسسه پزشکی احیا کننده ویک فارست (WFIRM) و نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «جنبه منحصر به فرد این فناوری، تحرک سامانه و توانایی مدیریت زخم‌های گسترده در محل با اسکن و اندازه‌گیری آنها است. تا سلول‌ها را به طور مستقیم در جایی که برای ایجاد پوست لازم است، قرار دهد».

این فناوری جدید واقعاً قابل توجه است. و شامل ترکیب کردن سلول‌های اصلی پوستی، که در درمان زخم مشارکت دارند با هیدروژل است. آنها را در چاپگر زیستی قرار می‌دهند. سپس شبیه آنچه در فیلم‌های علمی تخیلی می‌بینیم، لایه‌های پوستی ایجاد می‌شود.

مهمتر از همه اینکه زخم اسکن می‌شود تا پوست جدید چاپ شده دقیقاً همان جایی که مورد نیاز است قرار گیرد. در اصل، این دستگاه شبیه به درمان طبیعی پوست است اما سریعتر و شاید حتی کارآمدتر. پیش از اینکه بیش از حد هیجان زده شوید باید توجه داشت که این سامانه هنوز در مرحله اثبات مفهوم است. با این حال، پژوهشگران در حال تلاش برای انجام آزمایش‌های بالینی روی انسان هستند.

استفاده از چاپگر زیستی برای چاپ پوست و ترمیم سریع زخم

WFIRM

جایگزین پیوند پوست

اگر این سامانه موفقیت آمیز باشد، روش‌های بهبود زخم متحول خواهد شد. در حال حاضر، پیوند پوستی رایج‌ترین روش درمان زخم‌های بزرگ است که با عوارض بسیاری همراه است. افزون بر کمبود پوست برای برداشت، همیشه خطر رد پیوند وجود دارد. همچنین پیوند پوست زخم‌های بسیاری به همراه دارد. Anthony Atala، مدیر فنی WFIRM، می‌گوید: «این فناوری توانایی حذف نیاز به پیوند‌های پوستی را دارد. پیوندهایی دردناک که موجب آسیب بیشتر به بیماران مبتلا به زخم‌های و سوختگی‌های وسیع می‌شود».

چاپگر زیستی WFIRM از سلول‌های خود بیمار استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل شود که توسط بدن بیمار پذیرفته می‌شود. نتایج تا کنون نشان داده است که این سامانه چاپ زیستی بهبود زخم را سرعت می‌بخشد. James Yoo که این گروه را رهبری کرده است، گفت: «اگر از سلول‌های خود بیمار استفاده شود، آنها به طور فعال به بهبودی زخم کمک می‌کنند تا بتوانند روند بهبودی را سرعت بخشند. انواع دیگر محصولات برای درمان زخم‌ها وجود دارد و کمک کننده هم هستند. اما این محصولات به طور مستقیم به ایجاد پوست کمک نمی‌کنند».


بیشتر بخوانیم:

>>هموار شدن مسیر ساخت اندام‌های داخلی انسان با تولید پوست کاربردی

>>SkinResQU و رؤیای تجاری شدن چاپ سه بعدی بافت پوست


منبع: ۳ders.org

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *