فراگیر شدن بازوهای رباتیک در بخش های غیر صنعتی و شش نوع ربات غیر صنعتی

پس از موفقیت ربات‌ها در مکان‌های صنعتی، به کارگیری بازوهای رباتیک کوچک در شرکت‌های کوچک‌تر رواج یافته است.این ربات‌ها با حسگرهای حرکتی و هوش مصنوعی خود از خط ثابت تولید خارج شده‌اند. در ادامه این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به معرفی شش حوزه‌ی متاثر از حضور این ربات‌ها می‌پردازیم.

GROWBOT دست چین کردن میوه ها

طرح ربات Grower-Reprogrammable Robot for Ornamental Plant Production Tasks یا به اختصار GROWBOT در کالج سلطنتی لندن طرحی برای برداشت محصول به کمک بازوهای رباتیک صنعتی در مقیاس کوچک است. در این طرح از بازوی رباتیک Sawyer برای برداشت استفاده می‌شود. این طرح برای جبران کمبود نیروی کار و با هدف کمک به کاربران غیرحرفه‌ای در یک گلخانه تعریف شده است. هوش مصنوعی ربات Sawyer فرآیند کاشت، نگهداری و برداشت محصول را تسهیل می‌سازد.

طیف گسترده‌ی مشتریان باغبان‌ها به معنای شکل متنوعی از ارائه در محصول نهایی است که باید با کارایی بسیار بالایی انجام شود. از طرفی برداشت محصول تا حد زیادی به حس باغبان از کیفیت محصول بستگی دارد. تنوع محصولات یک گلخانه نیز بر پیچیدگی کار می‌افزاید و در عین حال استفاده از ربات‌ها در بخش کشاورزی را توجیه می‌کند.

توسعه‌ی نرم افزاری سیستم عامل رباتیک GROWBOT توسط Rethink Robotics انجام شده است. در حال حاضر گروه HAHN در آلمان پشتیبانی ربات را به عهده دارد.

ربات باغبان و برداشت محصول

ربات Sawyer در طرح Sawyer برای برداشت محصول. منبع: Rethink Robotics

بازوی رباتیک MISO برای پخت غذا در رستوران ها

ماشینی شدن فرآیند آماده سازی غذا به علت حساسیت در پاکیزگی محیط و غذا ملاحظات خاص خود را دارد. کاهش نیروی کار در رستوران‌های غذای آماده استفاده از ربات‌ها را توجیه می‌کند. ربات‌های آشپز باید کارآمد، از نظر بهداشتی ایمن و سریع باشند. بازوی رباتیک شرکت Miso Robotics با نام Flippy یک کمک آشپز برای سرخ کردن یا کباب کردن غذا و پختن همبرگر با ابزار متنوع برای قسمت دست است که بستر هوش مصنوعی و هدایتگرهای فضای ابری ویژه‌ی خود را دارد.

این ربات با استانداردهای OSHA هم‌خوانی داشته و به ادعای شرکت سازنده بیش از ۱۰۰ هزار ساعت زمان به کار(زمان کارکرد صحیح و فعال ربات) برای آن ثبت شده است. برخلاف بسیاری از ربات‌های صنعتی، Flippy برای کار درکنار انسان در آشپزخانه بهینه شده است. کارکرد آن در آشپزخانه‌ی CaliBurger، Walmart و یک استادیوم ورزشی ارزیابی مثبتی داشته است.

بازوی رباتیک قهوه ساز

زمانی بازوهای رباتیک نوآوری‌های نمایشگاه CES بود که در محل‌های عمومی دیده نمی‌شد. حضور ربات‌ها اما در همه جا پررنگ‌تر شده است. امروزه در سانفرانسیسکو یا هنگ کنگ کافه‌های کوچکی توسط بازوهای رباتیک قهوه ساز اداره می‌شوند. Café X عرضه کننده‌ی قهوه‌هایی است که ربات‌های Mitsubishi آماده می‌سازند.

Royal Caribbean نیز در کشتی‌ها، هتل‌ها و کافه‌های خود از این ربات‌ها استفاده می‌کند. قیمت بسیار زیاد این خدمات اما حضور گسترده‌ی آن را محدود ساخته است. ربات Mitsubishi به تنهایی ۲۵ هزار دلار هزینه خواهد داشت.

ربات های قخوه ساز Café X

ربات های قهوه ساز Café X، منبع: Café X

ربات های جراح

ربات‌های جراح با بهره بردن از آخرین فناوری‌های روز، یکی از پیشرفته‌ترین انواع ربات‌های غیر صنعتی هستند. استفاده از ربات‌ها برای جراحی نیازمند آموزش پزشکان، دستیابی به بهره‌ی بسیار بالا، و کسب تائیدیه‌های سختگیرانه‌ی حوزه‌ی سلامت است.

در کنار ربات‌ها جراح معروف می‌توان از بازوی رباتیک دانشگاه Nottingham Trent نام برد که به طور خاص برای جراحی ستون فقرات طراحی شده است. پژوهشگران در حال حاضر برای توسعه‌ی ربات از مدل‌های UR5 شرکت Universal Robots استفاده می‌کنند. استفاده از واقعیت مجازی نیز به جراحان تصویری از فرآیند در حال انجام ارائه خواهد داد.

یک قسمت از بازوی رباتیک به نام ربات Datum که با حرکت در راستای ستون مهره‌ها اطلاعاتی از نحوه‌ی حرکت بیمار جمع‌آوری می‌کند. ربات دیگری با نام Tooling مکان مناسب برای قرار گرفتن نثبیت‌کننده‌های ستون فقرات را برای ایجاد حفره شناسایی می‌کند.

با توجه به حساسیت جراحی ستون فقرات، دقت بالا در این جراحی بسیار مهم است. یک ربات می‌تواند این کار را با دقتی که برای انسان قابل دستیابی نیست به انجام رساند.

بازوی رباتیک در کابین خلبان

یکی از زیرشاخه‌های شرکت Boeing با نام Aurora Flight Sciences ایده‌ی  استفاده از بازوی رباتیک در کابین خلبان را به صورت جدی دنبال می‌کند. در حال حاضر برای این مقصود از بازوهای UR3 استفاده می‌شود. هدف ساخت نرم‌افزار و سخت افزار قابل حمل و قدرتمند پرواز برای هواپیماهای نظامی و مسافربری است که نیاز به نیروی کار در کابین خلبان را کاهش دهد.

برنامه Aircrew Labor In-Cockpit Automation System یا به اختصار ALIAS توسط DARPA برای حل مشکلات پروازهای کاملا خودکار معرفی شده است. گروه فعال در این طرح یک رابط کاربری برای هدایت پرواز توسط خلبان و نرم افزاری سازگار با آن برای هواپیما توسعه می دهد. در نتیجه بازوی رباتیک خلبان می‌تواند با کلید‌های هدایت پرواز در کابین پرواز را هدایت کند.

هدف طرح ALIAS کمک به خلبان در هدایت پروازهای خسته کننده است. یکی از محاسن این بازوی رباتیک زمان اندک مورد نیاز آن برای سازگار شدن با هواپیمای جدید است، به طوریکه تنها یک ماه برای آموزش ربات زمان لازم است.

بازوی رباتیک UR5 در کابین خلبان

آینده ی بازوهای رباتیک غیر صنعتی

با توجه به گزارش Markets and Market، بنیادی که روی صنایع و تجارت‌های در حال رشد پژوهش می‌کند، ارزش بازوهای رباتیک غیر صنعتی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ از ۷۱۰ میلیون دلار به ۱۲.۳ میلیارد دلار صعود خواهد کرد. قسمت عمده‌ی این مبلغ به بخش‌های الکترونیک، ساخت و تولید و ماشینی شدن اختصاص دارد. با این وجود درنتیجه‌ی امنیت و سهولت استفاده از این ربات‌ها فراگیر شدن آن‌ها دور از انتظار نیست. همان‌طور که در هر مغازه‌ی ابزار فروشی پریل، مته و سنگ تراش یافت می‌شود، می‌توان انتظار تبدیل شدن ابزارهای دست یک بازوی رباتیک را به کالای معمول فروش در این مغازه‌ها داشت.


بهبود توانایی یادگیری کودکان اوتیسم با ربات QTrobot

معرفی ۹ ربات پیشرو در صنعت کشاورزی

پیشگامان علم رباتیک و اختراعات آن ها را بشناسید ( بخش نخست)


منبع: .therobotreport

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک مقاله و نام مجله ی فناوری های توان افزا و پوشیدنی مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *