کمک اسکلت بیرونی به راه رفتن کودکان فلج مغزی

فلج مغزی شایع‌ترین اختلال حرکتی دوران کودکی در ایالات متحده است که هر ساله تقریباً 10000 مورد جدید تشخیص داده می‌شود. این بیماری در اثر آسیب مغزی یا ناهنجاری در دوران نوزادی یا اوایل کودکی ایجاد می‌شود که کنترل حرکت، وضعیت بدن و تعادل را مختل می‌کند.

راه رفتن خمیده در کودکان مبتلا به فلج مغزی (CP)

فلج مغزی (CP) یک اختلال عصبی است که بر توانایی فرد برای حرکت و حفظ تعادل و وضعیت بدن تأثیر می‌گذارد. یکی از ناهنجاری‌های رایج راه رفتن، که در کودکان مبتلا به فلج مغزی دیده می‌شود، راه رفتن خمیده است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، راه رفتن خمیده یعنی خم شدن بیش از حد زانوها هنگام راه رفتن، یک بیماری شایع و ناتوان کننده در کودکان فلج مغزی است. علی‌رغم درمان‌های مرسوم (از جمله تزریق عضلانی، جراحی، فیزیوتراپی و ارتز)، راه رفتن خمیده می‌تواند منجر به انحطاط پیشرونده عملکرد راه رفتن شود که در نهایت منجر به از دست دادن توانایی راه رفتن در تقریباً نیمی از بزرگسالان مبتلا به این اختلال می‌شود.

برای رفع این مشکل، محققان و مهندسان اسکلت بیرونی، رباتی را طراحی کرده‌اند که به طور خاص برای کاهش راه رفتن خمیده در کودکان مبتلا به CP طراحی شده است. اسکلت بیرونی یک وسیله پوشیدنی است که در اطراف پایین تنه کودک قرار می‌گیرد و به مفاصل لگن و زانو در هنگام راه رفتن کمک می‌کند. با ارائه حمایت و کمک هدفمند به مفاصل آسیب دیده، اسکلت بیرونی به کودک کمک می‌کند تا حالت ایستاده‌تری داشته باشد و الگوی راه رفتن خود را بهبود بخشد.

اسکلت بیرونی رباتیک به گونه ای طراحی شده است که برای نیازهای خاص هر کودک قابل تنظیم است و بر اساس الگوی راه رفتن منحصر به فرد و سطح نقص آنها امکان کمک شخصی را فراهم می‌کند. همچنین پوشیدن آن سبک و راحت است و به کودکان اجازه می‌دهد آزادانه‌تر حرکت کنند و بدون احساس محدودیت در فعالیت های روزانه شرکت کنند.

اسکلت بیرونی پایین تنه که به کودکان فلج مغزی کمک میکند که ایستاده تر و مطمئن تر راه بروند

Strydr یک اسکلت بیرونی زانو کودکان برای تمرینات بدنی و توانبخشی است. این اسکلت بیرونی توسط شرکت کانادایی Agilik Technologies در حال توسعه است.

اسکلت بیرونی Strydr یک راه حل توانبخشی راه رفتن است که برای بهبود راه رفتن خمیده طراحی شده است، که اغلب در افراد مبتلا به فلج مغزی، مهره شکاف‌دار و سایر اختلالات کمبود اکستنشن زانو دیده می‌شود. هدف کمک به کودکان برای حفظ یا افزایش تحرک است. این امر به ویژه برای کسانی که وضعیت آنها باعث وخامت بیشتر در بزرگسالی می شود مهم است. هدف این است که با کاهش راه رفتن خمیده، افزایش کشش و تقویت پاها، این کار را متوقف یا معکوس کنیم. این ارتز برقی مبتنی بر فناوری پوشیدنی است که توسط شرکت Bionic Power توسعه یافته است.

دستگاه توانبخشی Strydr با فردی که آن را پوشیده حرکت می‌کند، کشش زانو را افزایش می‌دهد و در برابر خم شدن مقاومت می‌کند تا به او کمک کند عضلات خود را تقویت کند و بسازد، یاد بگیرد با تلاش کمتر راه برود و تحرک کلی خود را بهبود بخشد. این دستگاه در حال حاضر بخشی از کارآزمایی بالینی مرکز توانبخشی مؤسسه ملی سلامت است.

مطالعات بالینی نتایج امیدوارکننده‌ای را با استفاده از اسکلت بیرونی روباتیک در کودکان مبتلا به CP نشان داده‌اند از جمله نتایج مثبت بهبود در سرعت راه رفتن، استقامت و الگوی کلی راه رفتن است. علاوه بر این، کودکان کاهش درد و خستگی را در هنگام استفاده از اسکلت بیرونی گزارش کرده‌اند که منجر به بهبود کیفیت زندگی و افزایش مشارکت در فعالیت‌های بدنی می‌شود.

دکتر توماس بوله، محقق اصلی این مطالعه گفت: “بیشتر اسکلت‌های بیرونی پوشیدنی برای بزرگسالان مبتلا به فلج طراحی شده‌اند و عموما اسکلت بیرونی جایگزین عملکرد از دست رفته کاربر می‌شود.” ما به دنبال ایجاد دستگاهی بودیم که به جای جایگزینی کامل، بتواند به طور ایمن و موثر وضعیت کودکان با راه رفتن خمیده را در هنگام راه رفتن بهبود بخشد. پیشرفت در راه رفتن آنها، همراه با حفظ فعالیت عضلانی آنها، ما را خوشبین می‌کند که رویکرد ما می‌تواند الگوی راه رفتن جدیدی را در صورت استفاده طولانی مدت در این کودکان آموزش دهد. این مطالعه راه را برای استفاده از اسکلت بیرونی در خارج از محیط کلینیک هموار می‌کند و میزان و شدت تمرین راه رفتن را به میزان زیادی افزایش می‌دهد، که معتقدیم کلید موفقیت درازمدت نتایج در این جمعیت است.

به طور کلی، توسعه اسکلت بیرونی رباتیک برای کاهش راه رفتن خمیده در کودکان مبتلا به CP نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در زمینه فناوری توانبخشی است. با ارائه کمک های هدفمند به مفاصل، این دستگاه‌ها پتانسیل بهبود تحرک و عملکرد کودکان مبتلا به CP را دارند و در نهایت رفاه و استقلال کلی آنها را افزایش می‌دهند. با ادامه پیشرفت تحقیق و توسعه در این زمینه، اسکلت های بیرونی رباتیک ممکن است به بخشی جدایی ناپذیر از رویکرد درمان جامع برای کودکان مبتلا به CP تبدیل شوند و امکانات جدیدی برای بهبود تحرک و کیفیت زندگی ارائه دهند.


> اسکلت بیرونی کودکان

>> مزایای راه رفتن کودکان فلج مغزی با اسکلت بیرونی Trexo


منبع: exoskeletonreport.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *