کمک به بازیابی عملکرد بازو با دستگاه پوشیدنی MyoPro

Jonathan Naft، رئیس مهندسی توانبخشی شرکت Chardon، در حال بررسی دستگاه توانبخشی پوشیدنی MyoPro است. این فناوری Arthur Johnson را قادر می‌سازد تا بازوی نیمه فلج خود را حرکت دهد. برای آشنایی با این پروژه با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کمک به بازیابی عملکرد بازو با دستگاه پوشیدنی MyoProJohnson یکی از نخستین بیمارانی است که از MyoPro استفاده کرده است. این ربات بر روی بازوی او قرار گرفته و به او اجازه می‌دهد تا دست خود را اطراف یک فنجان قهوه باز و بسته کند. حسگرهای MyoPro سیگنال‌های الکتریکی در عضلات Johnson را تشخیص می‌دهند و منجر به حرکت بازو می‌شوند.

MyoPro توسط شرکت رباتیکی پزشکی Myomo توسعه یافته است. این شرکت در بیانیه‌ای اظهار کرد، MyoPro بیمارانی را که دست‌هایشان نیمه فلج یا ضعیف شده است قادر می‌سازد  فعالیت‌های روزمره‌شان را انجام دهند. همچنین این دستگاه هزینه‌های مراقبت درمانی را بسیار کاهش می‌دهد. این فناوری می‌تواند به بیماران مبتلا به سکته‌ی مغزی، آسیب نخاعی یا عصبی و افراد مبتلا به ALS کمک کند. Naft گفت، نخستین نسل از دستگاه‌های MyoPro برای چندین سال در بازارهای محدودی موجود بوده و نسل دوم این دستگاه یعنی MyoPro 2 از ماه جولای ۲۰۱۷ در سراسر کشور آمریکا قابل دسترس است.

درمان فیزیوتراپی در مرکز پزشکی Louis Stokes VA نتوانست به Johnson که در سال ۲۰۱۳ دچار سکته و فلجی دست شده بود، کمک کند. از آن‌جایی که مرکز توان بخشی Geauga با مرکز پزشکی Louis Stokes VA همکاری می‌کرد، Johnson نخستین بیماری بود که در دسامبر ۲۰۱۴ استفاده از فناوری پوشیدنی MyoPro را تجربه کرد. MyoPro سه پوندی بر روی دست چپ او قرار گرفت و به وسیله‌ی چند تسمه در اطراف عضلات دو سر بازویی به دست متصل شد. تسمه‌ی دیگری در سرتاسر قفسه‌ی سینه‌ی او محکم شد تا حرکات دست را تثبیت کند. انگشت شست، انگشت سبابه و انگشت میانی داخل حلقه‌ای که در قسمتی از دستگاه تعبیه شده است، جای گرفتند. حسگرهای این دستگاه بر روی مچ دست و عضلات دو سر بازویی قرار می‌گیرند و موتورهایی که با باتری کار می‌کنند در قسمت آرنج و پشت دست کاربر جا داده شده‌اند. هنگامی که کاربر تصمیم به حرکت دادن دست خود دارد، حسگرها سیگنال عضلات را دریافت کرده و موتورها فعال می‌شوند.

به گفته‌ی Johnson حرکت برای او بسیار راحت‌تر از قبل شده و می‌تواند کارهایی را انجام دهد که تا پیش از این توانایی انجام آن‌ها را نداشته است. این دستگاه برای او ۸۶۰۰۰ دلار هزینه داشته که شرکت بیمه پرداختش را به عهده گرفته است.

کمک به بازیابی عملکرد بازو با دستگاه پوشیدنی MyoProاین پروژه به مدت یک سال بر روی ۱۸ نمونه‌ی سکته‌ی مغزی آزمایش شده و نتیجه‌ی آن رضایت بخش بوده است. Stephen Page، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه اوهایو و دانشیار علوم بهداشت و توانبخشی گفت، این بیماران با استفاده از MyoPro قادر به انجام کارها به طور موثر و سریع بوده‌اند.

شرکت‌های Rehabilitation Geauga و Myomo در حال کار بر روی نسل بعدی دستگاه‌های MyoPro هستند. دستگاه‌هایی که برای کودکان نیز مناسب خواهد بود.


بیشتر بخوانید:

>>کمک اسکلت خارجی به بیماران ضایعه نخاعی و سکته­ مغزی

>>سخنرانی: استفاده از اسکلت بیرونی رباتیک برای توانبخشی بیماران سکته مغزی


منبع: Cleveland

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *