کمک اسکلت خارجی به بیماران ضایعه نخاعی و سکته­ مغزی

کمک اسکلت خارجی به بیماران ضایعه نخاعی و سکته­ مغزی

فناوری اسکلت خارجی به بیمارانی مانند Larry Bartley کمک می­‌کند تا توانایی حرکت خود را دوباره بدست آورند. Bartley به دلیل افتادن از درختی با ارتفاع ۳۰ فوت (حدود ۹ متر) دچار ضایعه نخاعی و فلج شد وتا چند ماه گذشته فکر نمی­‌کرد که دوباره بتواند راه برود. او توانست با پوشیدن اسکلت خارجی و کمک عصاهای متصل به ساعد راه برود. او هنگام راه رفتن در سالن بیمارستان Cottage واقع در سانتا باربارای کالیفرنیا این دو کلمه را مرتب تکرار می‌کرد: «گام، عصا، گام، عصا».

کمتر از دو ماه پس از سانحه، Bartley توانست رکورد ۱۱۱ گام را ثبت کند وحالا بعد از ۷ جلسه در رکوردی جدید، هفته گذشته توانست ۴۰۹ گام بردارد. به گفته Bartley این اعداد و ثبت رکوردها باعث پیشرفت و بهتر شدن می‌شود. پوشیدن اسکلت خارجی باعث شد تا او دوباره و با فشار فیزیکی کمتری راه برود. اسکلت خارجی به ایستادن و حرکت ماهیچه­‌ها در راه رفتن بیماران ضایعه نخاعی کمک می‌کند و تسمه‌های آن اجازه می‌‍­دهد تا فرد به درستی گام بردارد.

اسکلت خارجی آخرین فناوری در توانبخشی و درمان فیزیکی است. توسعه دهندگان اسکلت خارجی Ekso GT در آپریل ۲۰۱۶ مجوز عرضه به بازار  را از سازمان غذا و دارو آمریکا گرفتند وEkso برای استفاده افراد دارای ضایعه نخاعی و فلج­های ناقص در سکته مغزی وارد بازار شد. این اولین نوع و مدلی است که گواهینامه FDA را برای بیماران سکته­ مغزی دریافت کرده‌است.

به گفته Noah Gaines، متخصص درمان فیزیکی و عصب شناس و کسی که روی درمان Bartley کار می‌کرد، تنها این وسیله نیست که به بیماران ضایعه نخاعی  همچون Bartley کمک می­‌کند تا پاهای خود را حرکت دهند بلکه او تحت درمان­های دیگری نیز قرار گرفته­ است و پیشرفت او به خاطر تلاش­های یک تیم است.


در همین زمینه بخوانید:

>> توانبخشی با اسکلت خارجی : قربانی تصادفی که راه رفتن را از نو آموخت
>> لحظۀ شگفت‌انگیز راه رفتن یک مرد از گردن به پایین فلج برای اولین بار طی ده سال گذشته


منبع: noozhawk

ترجمه: فریبا ماندگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *