با این کوله پشتی مجهز به هوش مصنوعی نابینایان میتوانند بدون عصا در انظار عمومی راه بروند

گروهی از پژوهشگران دانشگاه جورجیا یک کوله‌پشتی مجهز به هوش مصنوعی ساخته‌اند که می‌تواند جایگزین سگ‌های راهنما و عصا برای نابینایان شود. این کوله پشتی محیط پیرامون و موانع پیش رو را برای نابینایان توصیف می‌کند و به پرسش‌های آنها پاسخ می‌دهد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

با این کوله پشتی مجهز به هوش مصنوعی نابینایان میتوانند بدون عصا در انظار عمومی راه بروند

در سال‌های اخیر و به لطف برنامه‌های تلفن هوشمند، فناوری‌های کمکی برای یاری افراد نابینا در رفت و آمد در مکان‌های مختلف در حال بهبود است. اما چنین برنامه‌هایی با توجه به فناوری‌های موجود کافی نیستند. پژوهشگران دانشگاه جورجیا برای ساختن یک سامانه کمکی بهتر، یک هوش مصنوعی طراحی کردند که می‌تواند در یک کوله پشتی قرار گیرد و توسط فرد نابینا پوشیده شود تا سرنخ‌های بهتری از محیط ارائه دهد.

این کوله پشتی دارای یک سامانه هوشمند هوش مصنوعی است که روی لپ‌تاپ اجرا می‌شود و مجهز به دوربین‌های OAK-D است که افزون بر ارائه اطلاعات مربوط به موانع، می‌تواند اطلاعات عمقی را نیز ارائه دهد. دوربین‌ها در یک جلیقه و همچنین در کوله پشتی پنهان شده است. دوربین‌ها روی Movidius VPU اینتل اجرا می‌شوند و با استفاده از ابزار OpenVINO برنامه‌ریزی شده‌اند. باتری‌های این سامانه درکوله پشتی قرار گرفته‌اند. این سامانه هوش مصنوعی برای شناسایی اشیائی که یک عابر پیاده بینا هنگام گردش در شهر می‌بیند، مانند اتومبیل، دوچرخه، سایر عابران پیاده یا حتی شاخه‌های درخت، آموزش دیده است.

این سامانه برای شناسایی مسیرهای معمولی، مانند پیاده‌روها، چمن‌ها، جدول‌ها و روسازی‌ها و همچنین بسیاری از علائم جاده‌ای آموزش دیده است. این سامانه می‌تواند کلمات را بخواند و آنها را به پیام‌هایی برای کاربر تبدیل کند. این سامانه همچنین دارای یک دستگاه GPS و یک گیرنده متصل به میکروفون است تا کاربر بتواند با سامانه صحبت کند. کاربر از طریق بلوتوث گوشی پیام‌های گفتاری را از سامانه دریافت می‌کند.

در عمل، کاربر کوله پشتی را می‌پوشد و به دنیای واقعی می‌رود (حداکثر تا هشت ساعت). کاربر می‌تواند انتخاب کند که به توصیفات سامانه از محیط گوش کند یا سامانه به پرسش‌های او پاسخ دهد. در هر صورت، این سامانه کاربر را از موانعی مانند نیمکت‌ها، گیاهان و گلدان و سایر افراد آگاه می‌کند. همچنین به آنها هشدارهایی در مورد تقاطع‌های پیش رو می‌دهد و به دلیل اطلاع از عمق موانع، می‌تواند کاربر را از شیب‌های قریب الوقوع در مسیر پیش رو آگاه کند.


بیشتر بخوانید:

>> ایمپلنت مغزی چگونه بینایی را به نابینایان باز می گرداند ؟

>> نابینایان توانستند حروفی که روی مغزشان ترسیم میشود را ببینند


منبع: techxplore.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *