ربات های مناسب محیط ساخت و ساز

ماشین‌های خودکار و پهپادها را می‌توان نخستین نمونه‌های رباتیک به حساب آورد که وارد محیط کار شده است. اما ربات‌هایی هم هستند که به صورت خاص برای محیط کاری طراحی شده‌اند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به معرفی چند نمونه از این ربات‌ها می‌پردازیم.

Construction Automation و ساخت اتوماتیک خانه مسکونی

ربات های Boston Dynamics

Boston Dynamics شرکتی است که ربات‌های متحرک با قابلیت‌های متفاوت تولید می‌کند. ربات SPOT یک ربات چهارپا است که ویژگی‌هایی مناسب محیط ساخت و ساز و کارخانه دارد. این ربات دید ۳۶۰ دارد، ضد ضربه است و می‌تواند روی زمین‌های ناصاف حرکت کند. همچنین نسبت به باد، باران و تغییرات دما مقاوم است. ویژگی‌های مختلف ربات SPOT آن را برای کار در محل ساخت مناسب ساخته است. به کمک آن می‌توان پیشرفت کار را پیگیری کرد. SPOT از راه دور کنترل می‌شود.

SPOT را می‌توان مامور به حمل وسایل مختلف نمود، از آن درخواست کرد که در را باز کند، یا به کمک آن سوانح محل کار را اطلاع رسانی کرد.

رباتی برای چیدن دیوار آجری

ربات‌ها در نهایت برای جبران کمبود نیروی کار به کار گرفته می‌شوند. کارمندان یک محیط کاری را می‌توان برای مدیریت کمبود نیرو آموزش داد. به خصوص در جایی که به مهارت‌های انسانی نیاز است. در این میان ربات‌ها را نیز می‌توان برای انجام کارهای سخت مانند دریل کردن یا آجرچینی به کار گرفت.

شرکتی با نام Construction Automation واقع در Pocklington یک ربات برای ساخت دیوار توسعه داده است. در سال ۲۰۱۶ این شرکت توسط فردی با نام David Longbottom پایه گذاری شده است. این ربات اینک برای ساخت خانه‌ها نیز به کار گرفته شده است. ساخت و توسعه این ربات چهار سال به طول انجامیده است. پس از اتمام آن شرکت برای ساخت خانه ای سه خوابه در Everingham, Yorkshire از آن استفاده کرده است.

ربات فوق برای ساخت طبق برنامه به شکلی خاص از داده‌ها و طرح ساخت نیاز دارد. این طرح به ربات مکان آجرها و سیمان را دیکته می‌کند. به ادعای شرکت سازنده این ربات برای ارائه به بازار آماده است.


در حوزه رباتیک در مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی:
حسگری شبیه پوست برای کنترل دقیق پروتزهای دست
جدیدترین ربات ها و توانایی چشمگیر آنها در سازگاری با موقعیت های جدید
حسگر فشار مقاوم و منعطف نویدبخش فناوری های رباتیک نرم


منبع: dozr.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *