گزارش نخستین روز همایش WearRAcon 2021

ششمین همایش سالانه رباتیک پوشیدنی WearRAcon 2021 در روز ۲۷ آوریل سال ۲۰۲۱ برگزار شد. در این همایش، که به علت همه‌گیری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شد، نوآوران صنعت اسکلت بیرونی از سراسر جهان حضور داشتند. برنامه همایش مشابه سال‌های گذشته بود. سخنرانی اصلی، نمایش خلاصه نمونه‌های برتر، ارائه‌ها کوتاه، سوال و جواب و یک ساعت خوش مجازی. به طور قطع نمی‌توان شخصی را یافت که با قصد یادگیری در مورد اسکلت‌های بیرونی وارد این همایش شده باشد و در انتهای آن خرسند نباشد. در ادامه به خلاصه‌ای از وقایع روز نخست همایش می‌پردازیم. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

گزارش نخستین روز همایش WeaRAcon 2021

سخنرانی اصلی: Norm Bafunno نایب رئیس ارشد تولید و مهندسی از Toyota Motor North America

به گفته Bafunno قسمت تولید Toyota همواره سعی می‌کند نوآورانه عمل کند. بنابراین دور از انتظار نیست که Toyota در استفاده از اسکلت‌های بیرونی پیشتاز باشد. Toyota این فناوری را برای بهبود ایمنی در خط تولید خود به کار گرفته است. اما به گفته وی، این میزان کافی نبوده است. Toyota با نظر خواهی از کارمندان نیازهای ارگونومیک خط تولید را شناسایی کرده است.

Toyota استفاده از اسکلت بیرونی را با دستکش‌های فعال آغاز کرد. IronHand از Bioservo یک پیشرفت چشمگیر بود. اما چالش‌هایی مانند سامانه هدایتگر و کوله‌پشتی تامین کننده نیرو باید حل می‌شد. بنابراین Toyota در حال آزمایش در این زمینه است.

اطلاعات Toyota در مورد کارکرد اسکلت بیرونی

افزون بر دستکش‌های فعال این شرکت بیش از ۵۰۰ سامانه اسکلت بیرونی پشتیبان شانه را به کار گرفته است. در برخی موارد اسکلت بیرونی درست مانند یک عینک ایمنی لازمه کار است. Bafuuno پیشرفت چشمگیری در حوزه اسکلت بیرونی پشتیبان شانه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ تجربه کرده است. بخش قابل توجهی از سخنرانی وی به ارائه نظرات مثبت کارگران بخش ماشین آلات کارخانه اختصاص داشت.

داده‌های شاخه هند نشان دهنده کاهش آسیب فیزیکی پس از استفاده از اسکلت بیرونی در خط تولید کارخانه Toyota بوده است. هر چند این داده‌ها بسیار نوید بخش است، حقیقت این است که تنها نیمی از اسلکت‌های بیرونی به کار گرفته شده موفق هستند. تنوع حرکت، شدت و نیازهای خاص محل کار سبب می‌شود برخی از ایده‌ها عملی نباشد.

چالش های عملی استفاده از اسکلت بیرونی

اصلی‌ترین چالش برای اسلکت بیرونی منفعل شانه مربوط به گرما، مقاومت کاربر برای استفاده از پوشش به علت تغییر ظاهر به شکل یک ربات یا ضعیف به نظر رسیدن، و نهایتا هزینه و زمان لازم برای آموزش افراد و عادت کردن به وسیله است. همه گیری کرونا سبب شده است که دسترسی به متخصص نیز دشوار باشد. Toyota نیز از این مشکلات غافل نیست. این شرکت برای استفاده از پوشیدنی‌های سایر قسمت‌های بدن نیز اعلام آمادگی کرده است.

در واقع نیاز به اسکلت بیرونی تنها مختص Toyota نیست. بلکه به کل صنایع پیشرو و خودکار مربوط است. برای دستیابی به راه‌حل‌های بهتر به همکاری نزدیک شرکت‌های مختلف نیاز است.توجه به بازخورد کاربران نیز بسیار مهم است. Toyota با بیش از ۳۶ هزار کارمند در خط تولید آمریکای شمالی نیاز به اسکلت بیرونی را به شدت احساس می‌کند. Bafunno ایده‌آل‌ترین حالت اسکلت بیرونی را مد نظر دارد. اما دقیقا مانند خودروهای خودران، این فناوری نیز به زمان نیاز دارد. اما با توجه به کارکرد مثبت فناوری‌های در حال پیشرفت نمی‌توان گفت که اینک نیز از آن سودی عاید کاربر نمی شود.

سخنرانی اصلی و پرسش و پاسخ

پس از سخنرانی اصلی پرسش و پاسخ به صورت زنده برگزار شد. Noem Bafunno در بخش تمایل خود را برای همکاری با شرکت‌های اسکلت بیرونی اعلام کرد. یکی از زمینه‌های مورد بحث استفاده از راه‌حل‌هایی است که به واسطه آن اسکلت بیرونی شانه دیگر برای کاربر دست و پا گیر نباشد.

توانبخشی با اسکلت بیرونی

دکتر Hargrove صاحب کرسی و مدیر The Regenstein Foundation Center for Bionic Medicine and of the Neural Engineering for Prosthetics and Orthotics Laboratory در Shirley Ryan AbilityLab است. آزمایشگاه وی به صورت خاص روی کنترل حرکات پروتزهای فعال کار می‌کند. این پژوهش‌ها به صورت مستقیم به اسکلت بیرونی مربوط نیست، اما بسیاری از مسائل مهم در حوزه هدایت اسکلت بیرونی، تغییر عملکرد پروتز، بهینه سازی هدایت دستگاه و تکرار پذیری را شامل می‌شود. هدف ساخت سامانه‌ای جامع برای انسان و ماشین است.

Jean-Louis Constanza یکی از بنیان‌گذاران و افسر ارشد توسعه در Wandercraft یکی از افراد پیشرو در بحث گام برداشتن با تعادل خودکار به کمک اسکلت بیرونی است. وی آخرین اخبار Atlante را به اشتراک گذاشت. Atlante با ۱۲ درجه آزادی یک اسکلت بیرونی کمکی برای گام برداشتن است که قادر به پشتیبانی کامل از پایین تنه در موارد از کارافتادگی کامل پایین تنه است. این دستگاه به هیچ وسیله کمکی برای حفظ تعادل کاربر نیاز ندارد.

اسکلت بیرونی Atlante

اسکلت بیرونی Atlante به کاربر در تغییر مکان بالاتنه کمک می‌کند. همچنین فرمان‌های صوتی امکان کنترل دستگاه را بدون استفاده از دست فراهم می‌کند. Jean-Louis فیلمی از Atlante در AP-HP در  بیمارستان Henri-Mondor به نمایش گذاشت. با این ویدیو تصویر بهتری از یک رباتیک فعال پوشیدنی بدست می‌آید. سپس وی چشم انداز آینده از دید خود را برای ربات‌های پوشیدنی فعال بیان کرد. Wandercraft نخستین اسکلت بیرونی با تعادل خودکار در Cybathlon 2021 بود. این گروه در حال برنامه ریزی برای شرکت در چالش‌های جهانی نوآوری، Global Innovation Challenge، است.

AExG

نخستین نمایش رسمی همایش امسال، نمایش Automotive Exoskeleton Group یا AExG بود. این گروه با ارائه نتایج عملی و معرفی وبسایت رسمی خود نمایش را پایان داد.

ارائه نمونه‌های عملی از به کارگیری اسکلت بیرونی در WearRAcon 2021

در نخستین کنفرانس ارگونومیست ارشد Tesla با نام  Akash Shettannavar در Fremont واقع در کالیفرنیا  و Abhi Rao یک ارگونومیست در کارخانه Giga Factory نمونه‌ای جامع از انتخاب و انطباق اسکلت بیرونی با امور خاص ارائه دادند.  با استفاده از بازخورد کاربران اسکلت بیرونی امکان بهبود این فناوری هست. ارائه شرکت Tesla کلیه مراحل مهم را در فرآیند خرید و استفاده از اسکلت بیرونی شامل می‌شد:

محدود کردن انتخاب‌ها، برقراری ارتباط با فروشندگان برای کسب اطلاعات بیشتر
انتخاب بر مبنای توانایی کاربران، به گونه‌ای که حفظ یک حالت بدنی بیش از ۱۰ ثانیه لازم نباشد ، و گزارش آسیب فیزیکی
مرور، نقد و مقایسه دستگاه‌ها
ارزش‌گذاری مجدد و ذکر نقاط ضعف و قوت اسکلت‌های بیرونی انتخاب شده
خرید دستگاه‌ها، انبارکردن و ضدعفونی تدارکات
تغییرات لازم در محیط کار برای انطباق اسکلت بیرونی با بازخوردهای کارمندان
مستندات، راهنمای سریع، مقیاس‌بندی، انتخاب برترین دستگاه‌ها، تقسیم کار و گزارش مشکلات

ارائه برترین ها در WearRAcon 2021

این بخش به صورت عمده وابسته به چهاچوب‌های مجازی بود.  Kyounchul Kong مدیر Angel Robotics برد شرکت در Cybathlon 2020 را قدردانست. همچنین از اهمیت یافتن حالت بهینه برای حفظ تعادل و پایداری دستگاه در پیشرفت سرعت و کارکرد دستگاه‌های اسکلت بیرونی شرکت سخن گفت.  دومین Spotlight demo توسط WearTech انجام شد و با اعلام رسمی کامل شدن  پروتکل‌های اسکلت بیرونی همراه بود.

نخستین روز WearRAcon 2021 با ارائه Automotive Exoskeleton Group  و صد البته نهایتا ساعت خوش مجازی تمام شد. این ارائه مروری بر فعالیت‌های کمیته ASTM F48 در مورد اسکلت‌های بیرونی و لباس‌های بیرونی و فعالیت‌های ASTM Center of Excellence در مورد فناوری اسکلت بیرونی و تجربیات حاصل از انطباق اسکلت بیرونی توسط Cargill Protein ، به همراه مروری بر فعالیت‌های دفتر ارزیابی و کیفیت سنجی FDA برای اسکلت‌های بیرونی پزشکی بود. روز نخست این همایش در برقراری ارتباط میان سازندگان، توسعه دهندگان، و ارزیابی کنندگان اسکلت بیرونی از سراسر جهان یک موفقیت بود.


بیشتر بخوانیم:
آشنایی با اسکلت های بیرونی چالش نوآوری WearRAcon2019
WearRAcon19 : گزارش روز نخست همایش فناوریهای رباتیک پوشیدنی ۲۰۱۹


منبع: forbes

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *