۱۰ فناوری‌ برتر اینترنت اشیا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

در حالی که اینترنت اشیا در ابتدای مسیر خود است ولی با سرعت زیادی در حال رشد است. با اینترنت اشیا از نظارت مرکز داده تا فناوری مربوط به سامانه‌های تهویه و گرمایش (HVAC)، از نگهداری ساختمان تا مدیریت زنجیره تامین، از خانه هوشمند تا اتصال و ردیابی هرچیزی امکان‌پذیر است. گارتنر ۱۰ فناوری برتر اینترنت اشیا را در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را به عنوان عامل‌های حیاتی موفقیت سازمان‌های مبتنی بر اینترنت اشیا طی دو سال آینده معرفی کرده است. این فناوری‌ها باید در چشم‌انداز هر سازمان مبتنی بر اینترنت اشیا قرار بگیرد.

۱۰ فناوری‌ برتر اینترنت اشیا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

اینترنت اشیا با دریافت حجم عظیمی از داده آن را به جریان داده‌ها می‌افزاید. از سوی دیگر سازمان‌ها نیز باید از مسیری که در مدیریت پیش گرفتند اطمینان یابند. اینترنت اشیا همان‌طور که بر زمینه فنی مانند معماری و طراحی شبکه تاثیر دارد، نقش مهمی در استراتژی کسب و کار و مدیریت خطر در سازمان‌ها ایفا می‌کند.

نیک جونز مدیر ارشد و تحلیل‌گر برجسته شرکت پژوهشی و مشاوره گارتنر می‌گوید: «اینترنت اشیا نیاز به طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها و مهارت‌ها دارد که هنوز بسیاری از سازمان‌ها بر این امکانات و تخصص‌ها تسلط ندارند. مسئله همیشگی فضای اینترنت اشیا، پخته نبودن فناوری‌ها و خدمات ارایه شده توسط فروشندگان است. معماری که برای این ناپختگی‌ها و مدیریت خطر اجرا می‌شود چالش‌ کلیدی برای سازمان‌های بر پایه اینترنت اشیا خواهد بود. در بسیاری از زمینه‌های فناوری، کمبود مهارت مشکل مهمی به شمار می‌آید.»

امنیت اینترنت اشیا

۱۰ فناوری‌ برتر اینترنت اشیا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

اینترنت اشیا، محدوده گسترده‌ای از چالش‌ها و خطرهای امنیتی در ارتباط با دستگاه‌های IoT، بسترها، سیستم‌های عامل، نوع ارتباطات و حتی سامانه‌هایی متصل به‌ آن‌ها را به دنبال دارد. بنابراین فناوری‌های امنیتی موردنیاز است تا از دستگاه های اینترنت اشیا و بسترها نسبت به هر دو حمله اطلاعاتی و دستکاری فیزیکی محافظت کند و ارتباطات را رمزگذاری کند. همچنین در برابر چالش‌های جدید مانند جعل هویت یا حمله با نام denial-of-sleep که عامل تخلیه باتری ها است مقاوم باشد. بسیاری از دستگاه‌های IoT از پردازنده‌ها و سیستم‌های عامل ساده‌ای استفاده می‌کنند که از روش‌های پیشرفته امنیتی پشتیبانی نمی‌کنند.

همچنین آقای جونز توضیح می‌دهد: «متخصصان امنیت اطلاعات در اینترنت اشیا کمیاب هستند و راه‌حل‌های امنیتی هم‌اکنون گسسته و وابسته به فروشندگان متعدد هستند. تهدیدهای جدید تا سال ۲۰۲۱ به صورت هکرها پدیدار می‌شوند. هکرهایی که راه‌های جدیدی برای حمله به دستگاه‌های اینترنت اشیا و بستر‌های آن‌ها پیدا خواهند کرد. بنابراین برای دستیابی به دستگاه‌های مقاوم باید از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به روز شوند تا در طول عمر خود با تهدید‌ها تطبیق‌ پیدا کنند.»

تجزیه و تحلیل اینترنت اشیا

۱۰ فناوری‌ برتر اینترنت اشیا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

مدل‌های کسب و کار IoT، با روش‌های متنوعی از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط دستگاه‌ها بهره‌برداری می‌کند برای مثال شناخت رفتار مشتری، ارایه خدمات، بهبود محصول و شناسایی فرصت‌های کسب و کار. در نتیجه اینترنت اشیا به رویکردهای جدید و ابزارها و الگوریتم‌های حوزه تجزیه و تحلیل داده نیاز دارد. با افزایش حجم داده تا سال ۲۰۲۱، اینترنت اشیا باید از روش‌های تجزیه و تحلیل سنتی فاصله بگیرد.

مدیریت دستگاه‌های اینترنت اشیا

۱۰ فناوری‌ برتر اینترنت اشیا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

عمر با اهمیت اشیا، نیازمند مدیریت و نظارت است. این بخش شامل نظارت دستگاه‌ها، به‌روزسازی نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها ، اشکال زدایی، تحلیل مشکل و گزارش‌دهی، مدیریت فیزیکی و مدیریت امنیت می‌شود. اینترنت اشیا مسایل جدیدی را برای مدیریت ناشی از گسترش شبکه ایجاد می‌کند. ابزارها می بایست قادر به مدیریت و نظارت هزاران و شاید میلیون‌ها دستگاه باشند.

شبکه‌های با برد کوتاه و مصرف توان کم

۱۰ فناوری‌ برتر اینترنت اشیا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

انتخاب یک شبکه بی‌سیم برای دستگاه‌های اینترنت اشیا، نیازمند ایجاد تعادل بین تعداد زیادی از نیازهای متناقض مانند محدوده تحت پوشش، عمر باتری، پهنای باند، تراکم، هزینه دستگاه‌ و هزینه عملیاتی است. این نوع شبکه‌های با برد کوتاه و مصرف توان کم تا سال ۲۰۲۵ ارتباطات بی‌سیم اینترنت اشیا را تغییر می‌دهد. افزون بر این با افزایش تعداد ارتباطات از شبکه گسترده IoT (WAN) استفاده می‌شود. برقراری تعادل میان عامل فنی و تجاری به این معنی است که تنها یک عامل تعیین‌کننده نخواهیم داشت و باید فناوری‌های خاص و برنامه‌ها و اکوسیستم‌های فروشنده نیز در نظر گرفته شود.

شبکه های گسترده (WAN) با مصرف کم

۱۰ فناوری‌ برتر اینترنت اشیا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

شبکه‌های سلولی سنتی ترکیب مناسبی از ویژگی‌های فنی و هزینه های عملیاتی برای برنامه‌های اینترنت اشیایی که نیازمند پوشش گسترده با پهنای باند کم، عمر خوب باتری، هزینه‌های عملیاتی و سخت افزاری کم و چگالی اتصال بالا هستند را ارایه نمی‌کنند. هدف بلندمدت شبکه WAN اینترنت اشیا، افزایش نرخ داده از صدها بیت در ثانیه (bps) به ده ها کیلوبیت در ثانیه (kbps) با پوشش در سراسر کشور، عمر باتری ده ساله، هزینه ۵ دلار برای دستگاه‌ها و پشتیبانی از صدها هزار دستگاه متصل به ایستگاه پایه، در نظر گرفته شده است. نخستین شبکه گسترده کم مصرف (LPWAN) بر اساس فناوری‌های خاص است ولی در آینده از استانداردهای جدیدی با باند باریک (NB-IoT) استفاده خواهد شد.

پردازنده‌ها

۱۰ فناوری‌ برتر اینترنت اشیا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

پردازنده‌ها و معماری به کار گرفته شده در دستگاه‌های اینترنت اشیا بسیاری از توانایی‌های آنها را نشان می‌دهند. برای نمونه آیا توانایی استفاده از رمزنگاری و امنیت قوی و مستحکم را دارد؟ مصرف انرژی چگونه است؟ آیا به اندازه کافی پیشرفته هستند که از یک سیستم‌عامل پشتیبانی کنند؟ قابلیت به روزرسانی سیستم عامل چگونه است؟ آژانس های مدیریت دستگاه‌های تعبیه شده چگونه هستند؟ همانند طراحی دیگر سخت‌افزارها، رابطه پیچیده‌ای بین ویژگی‌ها و قیمت سخت‌افزار و نرم‌افزار، قابلت به روزرسانی وجود دارد. بنابراین برای فهم چگونگی انتخاب سخت‌افزار نیاز به مهارت عمیق فنی حس می‌شود.

سیستم‌های عامل اینترنت اشیا

۱۰ فناوری‌ برتر اینترنت اشیا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

سیستم‌های عامل سنتی مانند ویندوز و iOS برای کاربردهای اینترنت اشیا مناسب نیستند. آن‌ها توان زیادی مصرف می‌کنند و به پردازنده‌های سریع نیاز دارند. همچنین فاقد برخی ویژگی‌ها مانند پاسخ بی‌درنگ هستند و برای دستگاه‌های کوچک حافظه‌های بزرگی نیاز دارند. ممکن است با تراشه‌های توسعه‌دهندگان IoT سازگاری نداشته باشند. به مرور زمان محدوده وسیعی از سیستم‌های عامل مختص اینترنت اشیا که ویژگی‌های متنوعی دارند توسعه مس‌یابند.

پردازش جریان رویداد

۱۰ فناوری‌ برتر اینترنت اشیا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

برخی از برنامه‌های اینترنت اشیا، حجم عظیمی از داده را که باید به صورت بی‌درنگ تجزیه وتحلیل شوند تولید می‌کنند. تولید ده‌ها هزار رویداد توسط سیستم‌ها در هر ثانیه معمول است. همچنین میلیون‌ها رویداد در برخی شرایط مخابراتی و تله‌متری در هر ثانیه اتفاق می‌افتد. برای پاسخ به چنین حجمی از رویداد‌ها از بسترهای محاسبات جریان توزیع شده (DSCPs) استفاده می‌شود. آن‌ها معمولا از معماری‌های موازی در راستای پردازش جریان داده با نرخ بالا برای انجام فعالیت‌هایی مانند تجزیه و تحلیل بی‌درنگ و شناسایی الگوها استفاده می‌کنند.

بسترهای اینترنت اشیا

۱۰ فناوری‌ برتر اینترنت اشیا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

بسترهای اینترنت اشیا تعداد زیادی از اجزاء زیرساختی یک سیستم اینترنت اشیا را به صورت یکپارچه و یک محصول واحد در می‌آورند. خدمات ارایه شده توسط چنین بسترهایی به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند: ۱)کنترل و عملکرد سطح پایین مانند ارتباطات، نظارت دستگاه‌ها، مدیریت، امنیت و به‌روزرسانی سیستم‌عامل. ۲)جمع آوری و انتقال و مدیریت داده ۳)توسعه برنامه‌های اینترنت اشیا شامل منطق مبتنی بر رویداد، برنامه‌نویسی، تجسم فکری، تجزیه و تحلیل و وفق‌دهنده‌هایی برای اتصال به سامانه‌های سرمایه‌گذاری.

اکوسیستم‌ها و استانداردها

۱۰ فناوری‌ برتر اینترنت اشیا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

با این که اکوسیستم‌ها و استانداردها دقیقا فناوری نیستند ولی بیشتر آنها به‌عنوان رابط‌های برنامه نویسی (API) در نظر گرفته می‌شوند. استانداردها و API مرتبط با آنها مورد نیاز خواهند بود چون دستگاه‌های اینترنت اشیا باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند. بسیاری از مدل‌های کسب و کار اینترنت اشیا متکی به اشتراک‌گذاری داده میان چند دستگاه و یا سازمان هستند. بسیاری از اکوسیستم‌های اینترنت اشیا ایجاد شده‌اند. جدال حوزه تجاری و فنی میان این اکوسیستم‌ها بر حوزه‌هایی همانند خانه هوشمند، شهر هوشمند و سلامت و درمان تاثیر خواهد داشت. سازمان‌های تولید کننده محصولات ممکن است مجبورشوند تا انواع مختلفی را برای پشتیبانی از اکوسیستم‌ها و استانداردها توسعه دهند.

منبع: Itbusinessedge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *