نتایج امیدوارکننده آزمایش اسکلت بیرونی ReStore برای توانبخشی پس از سکته

اسکلت‌های بیرونی نرم که نیروی کمکی در حین حرکت ایجاد می‌کنند، می‌توانند یک فناوری انقلابی برای بیماران دارای مشکلات حرکتی باشند. چنین وسایلی می‌توانند ضمن بهبود فرآیند توانبخشی، به بیماران در انجام وظایف روزمره کمک کنند. ایده چنین فناوری این است که اسکلت بیرونی نرم تقریباً شبیه یک لباس باشد و به آرامی و به طور یکنواخت نیرو وارد کند تا منجر به حرکت طبیعی شود. آزمایش‌های اخیر توانایی بالای اسکلت بیرونی Reostore exosuit در توانبخشی پس از سکته و بهبود حرکت بیماران را نشان داده است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی Reostore exosuit ساخت شرکت ReWalk Robotics و دارای تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا است. این اسکلت بیرونی برای استفاده در بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند و اکنون مشکل حرکتی دارند طراحی شد. یک آزمایش جدید اسکلت بیرونی ReStore را از نظر ایمنی، امکان سنجی و قابلیت اطمینان در بیماران پس از سکته مغزی و با ضعف مچ پا ارزیابی کرده است.

ضعف مچ پا، معروف به همی‌پلژی، می‌تواند پس از سکته رخ دهد و راه رفتن را دشوار کند. ما برای برداشتن هر گام از مچ پا استفاده می‌کنیم. مچ پای ضعیف می‌تواند یک چالش باشد و منجر به لغزش و افتادن شود. مبتلایان به همی‌پلژی برای جبران و جلوگیری از زمین خوردن مجبور به راه رفتن متفاوت هستند، که اغلب دشوار است و فشار بیشتری بر مفاصل و عضلات وارد می‌کند.

اسکلت بیرونی نرم Reostore

Reostore exosuit برای بهبود حرکت مچ پا با کمک به مچ و انحنای مچ پا در فیزیوتراپی در نظر گرفته شده است. این سامانه متشکل از یک کمربند کمری است که موتورهای متصل به کابل را در خود جای داده است و به عضلات دو قلو و کف پای بیمار متصل می‌شوند.

کابل‌ها به کف پا یا عضلات دو قلو نیرو وارد می‌کند تا به حرکت مچ پا کمک کند. همچنین این سامانه شامل حسگرهایی است که اطلاعات را به تلفن هوشمند منتقل می‌کند، تا یک متخصص طب فیزیکی بتواند بسته به پیشرفت کاربر، از آنها برای تعدیل میزان نیروی اعمال شده استفاده کند.

در آخرین آزمایش این سامانه، ۴۴ داوطلب که دچار سکته مغزی شده بودند و در حال حاضر همی‌پلژی را تجربه می‌کردند، این اسکلت بیرونی را در ۵ جلسه ۲۰ دقیقه‌ای فیزیوتراپی آزمایش کردند. کارن نولان، پژوهشگر شرکت کننده در این مطالعه گفت: «ما دریافتیم که ReStore کمک مهم و هدفمندی برای انحراف پلانتارفلکشن و دورسی‌فلکشن مچ پا است و الگوی راه رفتن را بهبود می‌بخشد. این نخستین گام مهم در جهت گسترش گزینه‌های مراقبت توانبخشی برای میلیون‌ها نفر از افراد دارای اختلالات حرکتی ناشی از سکته مغزی ایسکمیک و خونریزی دهنده است».

دست‌کم یک سوم داوطلبان توانستند سرعت پیاده‌روی بدون کمک خود را افزایش دهند. این نشان می‌دهد که این سامانه توانایی بالایی دارد. برای ارزیابی کامل‌تر کارآیی سامانه در تحرک پس از سکته، آزمایش‌های بیشتری لازم است، اما نتایج فعلی مطمئناً امیدوار کننده است.


بیشتر بخوانیم:

>> پزشکی از راه دور و بهبود صنعت اسکلت بیرونی

>> تامین هزینه های اسکلت بیرونی ReWalk 6 توسط شرکت های بیمه در آلمان


منبع: kesslerfoundation.org

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *