آشنایی با سامانه جراحی داوینچی

اگر به شما گفته شده که نیاز به عمل جراحی دارید، ممکن است گزینه‌های متعددی پیش رو داشته باشید. یکی از گزینه‌های کم تهاجم، سامانه جراحی داوینچی است. سامانه جراحی داوینچی یک سامانه جراحی رباتیک است که توسط شرکت آمریکایی Intuitive Surgical ساخته شده است. برای آشنایی بیشتر با این سامانه با مجله فناوی‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

سامانه جراحی داوینچی (da Vinci Surgical System) یک سامانه جراحی رباتیک است که توسط شرکت آمریکایی Intuitive Surgical ساخته شده است. این سامانه در سال ۲۰۰۰ تأییدیه سازمان غذا و دارو (FDA) را به دست آورد. هدف از طراحی این سامانه تسهیل جراحی‌های پیشرفته با استفاده از یک روش کم تهاجم است. سامانه داوینچی توسط جراح از یک میز فرمان کنترل می‌شود.

سامانه جراحی داوینچی برای چه مواردی استفاده می‌شود:

  • جراحی قلب
  • جراحی کولورکتال
  • جراحی عمومی
  • جراحی‌های زنان و زایمان
  • جراحی سر و گردن
  • جراحی قفسه سینه
  • جراحی اورولوژی

سامانه جراحی داوینچی

با سامانه جراحی داوینچی، جراحان از طریق تنها چند برش کوچک کار می‌کنند. این سامانه دارای ویژگی‌هایی از جمله دید سه بعدی با کیفیت بالا و ابزار کوچکی که به مراتب بیشتر از دست انسان خم می‌شوند و می‌چرخند، است. در نتیجه، سامانه داوینچی جراح را قادر می‌سازد تا با افزایش بینایی، دقت و کنترل کار کند.

سامانه داوینچی نشان دهنده آخرین فناوری‌های جراحی و رباتیک است. فناوری داوینچی حرکات دست جراح را به حرکات کوچکتر و دقیقتر ابزار کوچک در داخل بدن ترجمه می‌کند.

ویژگی‌های کلیدی سامانه جراحی داوینچی:

  • سامانه بینایی بزرگ که دیدی HD و سه بعدی از داخل بدن بیمار در اختیار جراح قرار می‌دهد.
  • کنسول طراحی شده که جراح حین عمل جراحی پشت آن می‌نشیند.
  • تختی که بیمار روی آن قرار می‌گیرد.
  • ابزاری که خم شدن و چرخش آنها به مراتب بیشتر از دست انسان است.

آشنایی با سامانه جراحی داوینچی

سامانه داوینچی توسط فناوری رباتیک طراحی شده که اجازه می‌دهد حرکات دست جراح به حرکات کوچکتر و دقیقتر ابزار کوچک در داخل بدن بیمار ترجمه شود. یکی از این ابزارها یک لاپاروسکوپ، لوله‌ای نازک با یک دوربین کوچک و سبک در انتهای آن، است. دوربین تصاویر را به یک نمایشگر ویدئویی در اتاق عمل برای هدایت پزشکان در حین عمل جراحی ارسال می‌کند. جراح در همه زمان‌ها ۱۰۰٪ روی ابزار و سامانه جراحی کنترل دارد.

سامانه جراحی داوینچی، توانسته عمل جراحی با کمترین تهاجم را برای بیش از ۳ میلیون نفر در سراسر جهان به ارمغان آورد. فناوری داوینچی تجربه عمل جراحی برای مردم در سراسر جهان را تغییر می‌دهد.

اجزای سامانه جراحی داوینچیآشنایی با سامانه جراحی داوینچی

کنسول جراحی

در استفاده از سامانه جراحی داوینچی، جراح به راحتی پشت یک کنسول می‌نشیند در حالی که تصویری سه بعدی با کیفیت بالا از داخل بدن بیمار را مشاهده می‌کند.

انگشتان جراح به طور طبیعی نسبت به آنچه می‌بیند، ابزار را با دست و مچ دست خود حرکت داده و کنترل می‌کند.

سامانه به طور یکپارچه حرکات مچ و انگشتان جراح را به حرکات دقیق و در زمان واقعی وسایل جراحی تبدیل می‌کند.

 

آشنایی با سامانه جراحی داوینچی

تخت بیمار

تخت بیمار جایی است که بیمار حین عمل جراحی روی آن قرار می‌گیرد. این تخت شامل سه یا چهار بازوی رباتیک است که دستورات جراح را انجام می‌دهند.

این سامانه تحت کنترل مستقیم جراح قرار دارد. بررسی‌های ایمنی سامانه جراحی داوینچی مطمئن می‌شوند که ابزار و یا بازوهای رباتیک هیچگونه حرکت مستقلی نداشته باشند.

 

 

 

آشنایی با سامانه جراحی داوینچی

ابزاری که با مچ دست هدایت می‌شوند

طیف گسترده‌ای از ابزار مچی حین عمل جراحی در دسترس جراح قرار دارد.

این ابزار با هفت درجه آزادی حرکت طراحی شده‌اند، طیف وسیعی از حرکت حتی بیشتر از مچ دست انسان.

هر ابزاری برای یک کار خاص طراحی شده، مانند گیره، برش، انعقاد خون، کالبد شکافی، بخیه زدن و دستکاری بافت.

 

سامانه بینایی

این سامانه بینایی با آندوسکوپ سه بعدی و با کیفیت بالا و تجهیزات پردازش تصویر که تصاویر واقعی از آناتومی بیمار را فراهم می‌کند، مجهز شده است. آندوسکوپ لوله قابل انعطاف با یک دوربین و نور در نوک آن است.

نمایی از میدان عمل جراحی برای کل گروه بر روی یک صفحه نمایش بزرگ در دسترس است. این صفحه نمایش چشم اندازی گسترده برای دستیاران جراح در کنار بیمار فراهم می‌کند.

اطلاعات مهم ایمنی

هر عمل جراحی ممکن است عوارض جدی از جمله مرگ را به دنبال داشته باشد، سامانه داوینچی نیز از این قاعده مستثنی نیست. نتایج جراحی فردی ممکن است متفاوت باشد. بیماران باید با پزشک خود صحبت کنند و تصمیم بگیرند که آیا سامانه جراحی داوینچی برای آنها مناسب است یا نه. بیماران و پزشکان باید تمام اطلاعات و گزینه‌های موجود برای عمل جراحی را آگاهانه بررسی کنند.


در مورد جراحی رباتیک بیشتر بخوانید:

>>رونمایی از ربات پیشرفته جراحی سینا در ایران

>>ربات جراح Flex و نگاهی به آینده جراحی با ربات‌ها


منبع: intuitivesurgical.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *