آینده فوریتهای پزشکی و مراقبتهای پیش بیمارستانی (بخش نخست)

هر دقیقه تأخیر در درمان می‌تواند شانس زنده بودن را در بیماران اورژانسی و تروما کاهش دهد. نوآوری‌های سلامت دیجیتال کمک بسیاری برای پاسخ دهندگان و واحدهای اورژانس در جنگ علیه زمان است. در این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی فناوری‌هایی که در آینده خدمات اورژانس و مراقبتهای پیش بیمارستانی تأثیرگذار هستند را معرفی خواهیم کرد.

آینده فوریتهای پزشکی و مراقبتهای پیش بیمارستانی

شش دقیقه تا آسیب مغزی

پس از تصادف با اتومبیل، آسیب‌های خانگی، آتش سوزی و بلایای طبیعی تفاوت بین زندگی و مرگ اغلب به سرعت و کارآیی خدمات فوریت‌های پزشکی بستگی دارد. کار پزشکان، امدادگران و پرستاران که در خط مقدم مقابله با مرگ و یا فلج زودرس قرار دارند، بسیار دشوار و همزمان الهام بخش است. گاهی اوقات تنها ثانیه‌ای برای نجات زندگی بیمار زمان وجود دارد. در مورد بیماران پر خطر، هر دقیقه انتظار برای درمان به طور قابل توجهی شانس زنده ماندن را کاهش می‌دهد. و این شامل بیماران قلبی می‌شود که معمولاً پس از ۴ تا ۶ دقیقه آسیب مغزی آغاز می‌شود.

 

بیماران را به بیمارستان ببریم یا خدمات پزشکی را نزد بیمار؟

به رغم تصور بیشتر مردم اداره اورژانس یکی از مهم‌ترین تخصص‌های پزشکی است. خدمات پزشکی اورژانسی مدرن برای نخستین بار در ایالات متحده در دهه ۱۹۶۰ توسعه یافت. زمانی که ترافیک ناشی از رونق خودروها در بزرگراه‌های جدید آمریکا افزایش یافته بود. سپس انگلستان، استرالیا، کانادا، هنگ کنگ و سنگاپور در مدت کوتاهی سامانه‌های پزشکی اورژانسی خود را در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ توسعه دادند.

در حالی که هدف مراقبت‌های اورژانسی در هر کشور یکسان است، مراقبت موقتی از قربانیان آسیب‌های ناگهانی و تهدید کننده زندگی برای جلوگیری از مرگ و میر ناخواسته و یا آسیب‌ها مادام العمر، دو رویکرد متفاوت ظاهر شد. هدف مدل آمریکایی انگلیسی (Anglo-American Model) رساندن بیمار به بیمارستان است در حالی که در مدل فرانسوی آلمانی (Franco-German model) هدف آوردن بیمارستان بر بالین بیمار است.

آینده فوریتهای پزشکی و مراقبتهای پیش بیمارستانی

دومین مورد در بیشتر کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این معنی است که خدمات تخصصی پزشکی که بیشتر بیماران در صحنه حادثه به آن نیاز دارند، ارائه سپس بیماران را به بیمارستان منتقل کنند. بنابراین مراقبت‌های اورژانسی در صحنه حادثه یا در مسیر بیمارستان به بیمار ارائه می‌شود. در مورد مدل آمریکایی انگلیسی، بیماران کمتر در محل، درمان می‌شوند و بیماران را برای درمان سریعتر به اورژانس بیمارستان حمل می‌کنند. در حال حاضر کشورهای توسعه یافته جهان از روش ترکیب هر دو مدل استفاده می‌کنند. اما آخرین فناوری‌های دیجیتال به سمت رویکرد «آوردن بیمارستان نزد بیمار» تمایل دارد.

در این قسمت آخرین نوآوری‌ها که موجب سریع‌تر و کارآمدتر شدن ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی می‌شود را معرفی خواهیم کرد.

۱) برنامه‌های ساده برقراری ارتباط، اداره و مراقبت اورژانسی در پرواز

Pulsara یک استارت‌آپ آمریکایی مستقر در Montana است که برنامه‌های کاربردی برقراری ارتباط را در مراقبت‌های اورژانسی توسعه می‌دهد. این برنامه‌ها به متخصصین پیش از ورود بیمار به یک بخش اطلاع می‌دهد. این کار نه تنها زمان رسیدن بیمار را بر اساس GPS برآورد می‌کند بلکه کاربران می‌توانند عکس‌های ECG، آسیب، لیست دارویی بیمار، اطلاعات شخصی و دیگر پارامترها را پیوست کنند. هشدار دادن به تیم سکته مغزی / متخصصین قلب و عروقی و یا هر کس دیگری که ممکن است در درمان بیمار دخیل باشد، این کار به کارکنان اورژانس کمک می‌کند تا برای رسیدن بیمار بسیار بهتر و سریع‌تر آماده شوند.

Full Code Pro یک برنامه رایگان و آسان است که توسط انجمن قلب آمریکا توسعه یافته است. با این برنامه می‌توان مداخلات را حین انتقال در حوادث بحرانی نظیر CPR یا احیای قلبی ریوی ثبت کرد. این نه تنها اجازه می‌دهد کاربر رویدادهایی نظیر شوک را تنها با یک ضربه ثبت کند بلکه به تیم کمک می‌کند با داشتن یک زمانه شمار (metronome) ریتم فشرده‌سازی قفسه سینه را بهینه کنند. Full Code Pro اداره و کنترل ایست قلبی را آسان می‌کند. همچنین فرصتی را برای جمع‌آوری اطلاعات از بیمار فراهم می‌کند تا گروه بتواند از اطلاعات بهره ببرد. بنابراین، شما می‌توانید به طور کامل بر بیمار تمرکز کنید بدون اینکه فوراً مستند سازی کنید.

دکتر Ray Bertino، استاد بالینی رادیولوژی و جراحی در دانشکده پزشکی دانشگاه ایلینوی، با یک گروه از کارشناسان هواپیمایی کار کرده است تا AirRx را توسعه دهد. AirRx تنها برنامه گوشی هوشمند در جهان است که برای کمک به پزشکان برای مقابله با برخی از شایعترین موارد فوریت‌های پزشکی در پرواز توسعه یافته است.

۲) بازی ویدیویی برای تمرین و ۹۱۱ chatbot برای شرایط اورژانسی

Airway EX یک بازی ویدیویی حرفه‌ای است که توسط استارت‌آپ Level Ex تولید شده است. این برنامه از فناوری بازی‌های ویدیویی برای مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌کند. این برنامه به متخصصان پزشکی اجازه می‌دهد عملکرد راه هوایی را شبیه سازی کنند. این برنامه سناریوهای لوله‌گذاری واقعی را فراهم می‌کند تا پزشکان و امدادرسانان بتوانند برای مدیریت بیماری‌های دشوارتر آماده شوند. این برنامه سرعت فرد، آسیب، خونریزی و همچنین نظارت مجازی بر علائم حیاتی بیمار را امتیاز دهی می‌کند.

۹۱۱bot یک Chatbot مبتنی بر پیام است که با هدف کمک به کاربران در شرایط اضطراری توسعه داده شد. این بات اجازه می‌دهد هر کسی از طریق یک رابط کاربری سریع مبتنی بر تصویر، که ممکن است خیلی سریع‌تر از برقراری تماس تلفنی باشد، به مقامات گزارش بدهد. و همانطور که گزارش شما از طریق سامانه ارسال می‌شود، گزینه‌هایی برای ارسال اطلاعات اضافی و تصاویر یا فیلم‌ها ارائه می‌دهد. بیشتر مردم هنگام وقوع یک حادثه مرگبار یا جدی مضطرب می‌شوند، این برنامه چگونگی برخورد با وضعیت و جلوگیری از آسیب و زخمی شدن خود و یا مصدوم را آموزش میدهد.


بیشتر بخوانیم:

>>فرصتی مجدد برای عینک گوگل در بخش اورژانس

>>مروری بر پیشرفتهای سلامت دیجیتال در سال ۲۰۱۷ میلادی


منبع: medicalfuturist.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *