از بین بردن موقتی احساس درد با فناوری CRISPR

احساس درد، هرچند حس ناخوشایندی است، به فرد در مورد وجود اشکالی در بدن هشدار می‌دهد. به همین علت از بین بردن کامل این حس با دستکاری ژنتیکی عقلانی نیست. دانشمندان در پی راهکای برای خاموش و روشن کردن این حس، خصوصا در بیماری‌های وخیم و در مواردی که درد شدید عملا لاعلاج است، به کمک فناوری CRISPR به پیشرفت‌های جالبی دست یافته‌اند. در ادامه این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به طور مختصر شرحی در این مورد ارائه خواهد شد.

دستکاری رشته DNA می‌تواند راهکاری برای درمان دردهای لاعلاج باشد

Jo Cameron بانوی ۷۱ ساله‌ای است که در طول زندگی خود درد، وحشت و تشویش را تجربه نکرده است. علت این تجربه حذف شدن بخشی از رشته‌ی DNA وی است. پزشکان پس از یک جراحی آن‌چه که برای وی اتفاق افتاده را بهتر درک کردند، چراکه پس از این جراحی Cameron از دریافت داروی مسکن خودداری کرد. این یافته‌ها در مجله‌ی British Journal of Anaesthesia به چاپ رسیده است.

محتوای ژنتیکی هر فرد می تواند احساس درد را کنترل کند

در علوم زیست شناسی و پزشکی کنترل عواطف و احساسات و یا درد به واسطه‌ی وجود یک ژنم خاص پدیده‌ای بی‌سابقه نیست. پس از علم به این موضوع ایده‌ی درمان درد و تشویش به کمک ژندرمانی در میان پژوهشگران و شرکت‌های ژنومینک رواج یافته است.

جدا از نگرانی‌های اخلاقی در این زمینه، به لحاظ پزشکی مسکنی که با دستکاری ژنتیکی کار می‌کند می‌تواند خطرناک باشد. دستکاری DNA می‌تواند نتایج غیرقابل جبرانی داشته باشد، چراکه رشته‌ی DNA هنوز به طور کامل شناخته شده نیست. به عنوان نمونه حذف ژنی به نام PCSK9 می‌تواند احتمال حمله‌ی قلبی را به شدت کاهش دهد. در عین حال با حذف این رشته احتمال ابتلا به دیابت افزایش می‌یابد. بخش‌های کمتر مطالعه شده‌ی DNA می‌تواند پیش‌بینی‌ناپذیرتر نیز باشد.

برای Cameron نقطه‌ی منفی این جهش ژنتیکی نادر فراموشی، و عدم وجود راهی است که به وی از وجود درد یا مشکلی در بدنش آگاهی بخشد. پزشکی که جهش ژنتیکی Cameron را شناسایی کرد، James Cox، در تلاش است با شبیه‌سازی وضعیت وی درک بهتری از این قسمت DNA پیدا کند. جهش ژنتیکی Cameron در یک کد ژنتیکی مربوط به یک پرتئین نیست، بلکه در قسمتی از DNA است که پس از ساخت رشته‌ی RNA‌ ژنم دیگری را کنترل می‌کند. ‌این شبه ژن FAAH-OUT نامیده می‌شود.

دستکاری رشته ی DNA برای کنترل درد

احساس درد، هرچند ناخوشایند، بسیار مهم است چرا که به فرد در مورد اتفاقی ناگوار در بدن هشدار می‌دهد. افزون بر آن به کارگیری CRISPR‌ در این مورد فرآیند ظریفی است. این روش سلول‌های خاصی را هدف قرار می‌دهد. در مورد کنترل درد سلول‌های هدف، سلول‌های عصبی ستون مهره‌هاست. در عین حال هدف قرار دادن این سلول‌ها حس درد را برای همیشه خفیف می‌سازد که بسیار نامطلوب است.

Coda Biotherapeutics یک میکروبیولوژیست در دانشگاه Pittsburgh  است که در زمینه‌ی کنترل درد و ژندرمانی فعالیت دارد. وی شرکت Coda Biotherapeutics را برای پژوهش در این زمینه اداره می‌کند. این شرکت تا کنون ۱۹ میلیون دلار برای هدف خود سرمایه جذب کرده است. ایده‌ی وی استفاده از ویروسی است که توانایی از کار انداختن نورون‌های ایجاد کننده‌ی درد نوروپاتی، دردی ناشی از اختلالات عصبی و عاملی که به طور معمول محرک درد نیست، را داراست. این ویروس با یک تزریق وارد بدن شده و به سلول‌های عصبی می‌رسد. پس از آن نوعی کلید روی سلول‌های عصبی برای خاموش و روشن کردن حس درد ساخته خواهد شد. پس از این تزریق در هر بار احساس درد مصرف دارو برای روشن کردن کلید حمل شده توسط ویروس لازم است. به این روش اثرات جانبی مصرف داروهای مسکن به حداقل رسیده و امکان اعتیاد از بین می‌رود.

در حال حاضر این پژوهش‌های مختص درمان دردهای شدیدی است که عملا لاعلاج به شمار می‌روند. این روش به ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان پیش از آماده سازی برای آزمایش‌های انسانی نیاز دارد. پس از تکمیل می‌توان آن را برای سایر بیماری‌های عصبی و حتی تشویش نیز به کار برد.


در همین زمینه در مجله‌ی فناوری های توان‌افزا و پوشیدنی

رایانه های کوچک زیست مصنوعی دانشگاه ETH Zurich

کاهش درد با گجت سلامتی painpod بدون نیاز به دارو های مُسکن


منبع: wired.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *