اسکلت بیرونی برای درمانگرانی که بیماران را جابه‌جا می کنند

به کارگیری اسکلت بیرونی برای بیماران بسیار بدیهی و شایع است. اما کمتر دیده شده که اسکلت بیرونی برای درمانگران و پرسنل بیمارستان به کارگرفته شود. در شرایط کرونا که جابه‌جایی بیماران بخش مراقبت‌های ویژه بیشتر شده است، این دستگاه‌ها برای درمانگران کمک شایانی هستند. در نوشته حاضر یک نمونه از به کارگیری اسکلت بیرونی در بیمارستان را با هم مرور خواهیم خواهیم کرد. از شما دعوت می‌شود برای دریافت اطلاعات بیشتر با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی برای درمانگرانی که بیماران را جابه‌جا می کنند

جابه‌جایی بیماران مبتلا به Covid-19 به کار بدنی نیازمند است. فشار این کار پرسنل بخش درمان را خسته می‌کند. به همین دلیل Exo Turn به دنبال راهی برای کمک به کادر درمان با توسل به اسکلت بیرونی است.

در حالیکه همه‌گیری Covid-19 به وضعیت وخیمی در شرق فرانسه رسیده است، بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان Nancy ناچار به افزایش دو برابری ظرفیت خود تا ۴۶ تخت شده است. این اتفاق تنها در طی یک ماه رخ داد. برخی بیماران تحت تاثیر داروهای مسکن و وابسته دستگاه تنفس هستند. آنان به علت بیماری کرونا به سندرم تنفسی شدید یا ARDS مبتلا شده‌اند.در این وضعیت وخیم بیمار برای سهولت یافتن تنفس باید روی شکم بخوابد. البته وضعیت بدنی دمرو کمی پیچیده است.

حرکات پیچیده بدن برای کادر درمان

بیمارانی که جنبش زیادی ندارند را باید با دقت زیادی تکان داد. آنان به دستگاه تنفس متصل هستند و حتی حسگرهای مختلفی به بدنشان وصل شده است. همه این‌ها در کنار عفونی بودن بیماری وضعیت را دشوار می‌کند. جابه‌جایی این بیماران باید آهسته و به دقت انجام شود. برای جابه‌جایی هر بیمار تا شش نفر نیرو لازم است. این شش نفر در هنگام جابه‌جایی بیمار فشار زیادی را روی بدن خود حس می‌کنند.

انجام کار بدنی سنگین به دفعات در روز حتی برای ورزشکاران آسیب زا است

به گفتهBruno Chenuel استاد علوم طبیعی در دانشگاه Lorraine و مسئول بیمارستان Nancy انجام این کار به دفعات در روز فشاری بیش از تحمل بدن به پرستاران وارد می‌کند. بنابراین وی هفتاد و پنج نفر داوطلب را برای کمک به گروه مراقبت‌های ویژه خود افزوده است. این افراد به صورت گروهی در شیفت‌های مختلف کار می‌کنند. هر گروه باید روزانه هشت تا پانزده جابه‌جایی را انجام دهد. اما این عدد در هنگام وخامت کرونا به بیش از بیست بار می‌رسد. جمع وزن این بیماران در کل به بیش از سی تن در روز می‌رسد.

اسکلت بیرونی برای درمانگرانی که بیماران را جابه‌جا می کنند

حل مشکل کمر درد درمانگران به کمک اسکلت بیرونی

در این شرایط بیمارستان توسط Nicla Settembre برای حل این مشکل دست به کار شد. این جراح قلب و عروق که در گروه‌های جابه‌جایی هم کار می‌کند با Serena Ivaldi در آزمایشگاه پژوهشی Lorraine تماس گرفت. نتیجه به کارگیری اسکلت‌های بیرونی بود. به این شکل طرح بین رشته‌ای Exo Turn‌ شکل گرفت که به واسطه آن گروهی از پزشکان و دانشمندان بیمارستان Nancy، INRIA، CNRS و INRS گرد هم جمع شدند. آنان در پی جلوگیری از آسیب‌های ناشی از کار بودند.

شایع شدن کمر درد در درمانگرانی که بیماران را جابه‌جا می‌کنند

به گفته Ivaldi در واقع انجام حرکات سنگین خسته کننده برای کارمندان نتیجه‌ای جز کمردرد ندارد. آنان موارد مشابه را قبلا مطالعه کرده بودند. اما در مورد مشکل کنونی برای جابه‌جایی بیماران حتی پزشکان جوان و ورزشکار هم به درد کمر دچار شدند. بنابراین پزشکان به INRS رجوع کردند که آزمایشگاهی برای پیاده سازی علوم رایانه است.

آنان در مورد اسکلت های بیرونی و به کارگیری آن در محیط کار تجربه داشتند. این وسایل به صورت خاص برای پشتیبانی بدن طراحی شدند. پوشیدن آن به شکل یک کت روی لباس است. البته سامانه مورد استفاده بسته به پیچیدگی کار فعال و دارای موتور یا منفعل و دارای فنر و قسمت‌های انعطاف‌پذیر است.

پزشکان و پرستاران بدون اختلال در کارشان بیماران را جابه‌جا می کنند

گروه ExoTurn چهار اسکلت بیرونی را انتخاب کردند. آنان در این گزینش به نوع حرکات بدنی مورد نیاز در جابه‌جایی بیمار دقت کردند. خصوصا نواحی بدن که بیشتر از سایر نقاط تحت فشار هستند.

اندازه گیری فشار روی بدن در شرایط واقعی

پژوهش‌های پیشین نشان داده بود تا ۴۰ درصد زمانی که با بیماران دمرو سروکار دارند را به صورتی که سپری می‌کنند که بالاتنه تا ۲۰ درصد خم می‌شود. برای انتخاب درست حسگرها، آزمایش‌های خوبی انجام شده بود اما به جز این اعداد و ارقام نظر کاربران هم مهم بود. چراکه حسگرها اطلاعاتی در مورد راحتی اسکلت بیرونی بدست نمی‌دهد یا اینکه چقدر جلو دست و پای کاربر را می‌گیرد.

یک اسکلت بیرونی باید با شرایط بخش مراقبت‌های ویژه همخوانی داشته باشد. چون کارمندان این وسیله را روی لباس محافظ خود می‌پوشند. پس اسکلت بیرونی نباید جلوی کار را بگیرد یا خطر ابتلا به بیماری عفونی را زیاد کند.

اسکلت بیرونی برای درمانگرانی که بیماران را جابه‌جا می کنند

انتخاب اسکلت بیرونی برای بخش مراقبت های ویژه Nancy

چهار سامانه برگزیده به مرکز شبیه‌سازی بیمارستان مجازی CUESim برده شد که در شمال فرانسه واقع است. Nicla Settembre در این مرکز یک آموزگار ارشد است. در این مرکز یک بخش مراقبت‌های ویژه وجود دارد که در آن آموزش پزشکان و پرستارانی انجام می‌شود که بستری خانگی را نظارت می‌کنند. در این بخش کادر درمان با وزن واقعی بیماران دست و پنجه نرم می‌کنند.


چگونه اسکلتهای بیرونی سبب پیشرفت در بهداشت و درمان می شوند؟
استارت آپ Auxivo AG به دنبال جذب سرمایه برای کیت آموزشی اسکلت بیرونی
ساخت اسکلت بیرونی ارزان و کاربردی با پلاستیک بازیافت شده


منبع: news.cnrs

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *