ورود اسکلت های بیرونی منفعل به صنعت خودروسازی

دو سال پیش، غیر ممکن بود در کنار خطوط تولید خودرو، یک اسکلت بیرونی پوشیدنی مشاهده شود. پس از تنها دو سال تعداد اسکلت‌های بیرونی در کارخانه‌های خودروسازی به حدود هزار دستگاه افزایش یافته است. این روند افزایش تعداد اسکلت‌های بیرونی در کارخانه‌های تولید خودرو همچنان ادامه دارد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ورود اسکلت‌های بیرونی منفعل به صنعت خودروسازی

از چپ به راست: اسکلت بیرونی منفعل ران شرکت Laevo، اسکلت بیرونی فعال ران شرکت Spring Active، اسکلت بیرونی منفعل شانه شرکت Ekso Bionics، صندلی نامرئی Noonee.

محاسبه تعداد دقیق دستگاه‌های پوشیدنی فعال بی‌اهمیت است. با این حال آماری از این دستگاه‌ها ارائه شده است. در کنفرانس انجمن رباتیک (WearRAcon19) که در مارس ۲۰۱۹ برگزار شد، مشخص شد که شرکت‌های BMW، Volkswagen، فورد، هوندا، نیسان و تویوتا در مجموع از ۵۸۵ دستگاه استفاده می‌کنند. افزون بر شش شرکتی که در بالا ذکر شده است، دست کم ده شرکت خودروسازی دیگر در حال حاضر از اسکلت بیرونی استفاده یا در حال آزمایش آن هستند.

یکی از جنبه‌هایی که موجب گسترش استفاده از اسکلت بیرونی در صنایع خودروسازی می‌شود، ارتباط ارگونومیست‌ها و مهندسان تولید است. با این ارتباط گروه‌های اسکلت بیرونی در خودروسازی تشکیل و انتقال تجربیات در مورد استفاده از اسکلت بیرونی آغاز می‌شود. این اشتراک دانش به نفع تولیدکنندگان در سراسر جهان است.

حمایت از شانه‌ها و پشت

شرکت‌های خودروسازی امیدوارند با اسکلت‌های بیرونی منفعل به چه چیزی دست یابند؟ در بیشتر موارد، کاهش آسیب به شانه‌ها و ستون فقرات. آسیب تنها یک رویداد ضربه‌ای و ناگهانی نیست. درواقع، تجمع آهسته خستگی در بدن به همراه یک رویداد است که در نهایت موجب آسیب می‌شود. ایجاد خستگی در بدن زمانی اتفاق می‌افتد که کارکنان زمان کمی برای بازیابی از کارهای روزانه دارند. با گذشت زمان خستگی ایجاد و کارگر آسیب پذیرتر می‌شود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از اسکلت‌های بیرونی منفعل در خودروسازی، کاهش خطاهای کاری است. همانطور که بدن در طول روز کاری خسته می‌شود، افزون بر خستگی فیزیکی، می‌تواند به خستگی ذهنی منجر شود. نمونه‌ای از بهترین مستندات کاهش خطای کاری اسکلت بیرونی، مربوط به نشریه انجمن متخصصین ایمنی آمریکا است. این مجله گزارش کرد در یک مطالعه ۸۶٪ بهبود کیفیت جوشکاری با اسکلت بیرونی منفعل و پشتیبان شانه Levitate Airframe مشاهده شد.

کارخانه‌های تولید خودرو در تلاشند یک محیط کار امن‌تر با کاهش خستگی فراهم کنند. این کاهش خستگی موجب کاهش خستگی ذهنی و خطای تولید می‌شود. آنها از سه نوع اسکلت بیرونی منفعل برای دستیابی به این هدف استفاده می‌کنند:

  •  اسکلت بیرونی پشتیبان شانه که از دست‌ و بازو زمانی که در بالای سطح قفسه سینه هستند پشتیبانی می‌کند.
  •  اسکلت بیرونی ران که هنگام خم شدن از عضلات پشت حمایت می‌کند.
  •  صندلی‌هایی که می‌توانند هنگام کار در موقعیتی نزدیک به زمین و در حالت چمباتمه زدن قفل شوند.

خودروسازی مکانی مناسب برای استفاده از اسکلت بیرونی

خطوط تولید دارای چرخه کوتاه مدت هستند. هر خودرو یا کامیون باید هر سه تا شش دقیقه به پایان برسد. حتی با تغییر هر دو ساعت شیفت، یک کارگر باید یک کار را در طول روز به دفعات تکرار کند. این موقعیتی مناسب برای استفاده از ربات صنعتی و ربات‌های پوشیدنی مانند اسکلت بیرونی است.

چرخه کوتاه مدت تنها شرایطی نیست که کارخانه خودروسازی را از دیگر مکان‌های صنعتی متمایز می‌کند. مهندسین تولید در خطوط تولید خودرو حضور دارند که می‌توانند در ارزیابی و استفاده مناسب از اسکلت‌های بیرونی کمک کننده باشند. خطوط تولید خودرو در مقایسه با مکان‌های ساخت و ساز یا کارخانه‌های کشتی سازی یک محیط بسته، تمیز و کنترل شده است. البته این به این معنی نیست که در کارخانه خودروسازی کار اسکلت بیرونی راحت است.

بیشتر مشاغلی که به راحتی خودکارسازی می‌شوند، از ربات‌های صنعتی استفاده می‌کنند. در دیگر مشاغل، ترکیبی از چشم، مهارت و قدرت تصمیم‌گیری انسان بسیار مقرون به صرفه‌تر از ربات و سامانه بینایی ماشین است. اسکلت‌های بیرونی منفعل وعده دادند از کارگران کارخانه‌ها حمایت کرده و موجب آسیب کمتر آنها شوند.


بیشتر بخوانیم:

>>حضور اسکلت بیرونی Airframe در کارخانه‌ های خودروسازی معروف جهان

>>افزایش بهره وری نیروی کار با فناوری پوشیدنی و فناوری شنیداری


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *