آشنایی با اسکلت بیرونی کشور هندوستان با نام REARS

اسکلت بیرونی REARS توسط شرکت Bionic Yantra در هندوستان، با سامانه‌ای منحصر به فرد برای پیشگیری از زمین خوردن بیمار، طراحی شده است. در ادامه‌ی این نوشتار از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی شرحی مختصر بر این اسکلت بیرونی نوشته شده است.

اسکلت بیرونی REARS

Vaidy Narayanan(در حال استفاده از اسکلت بیرونی) دکتر C.S.Kedar( بلیز سبز) و Shiva Nagarajan دومین نفر از سمت راست

ایده‌ای که Vaidy Narayanan از تحلیل رفتن ستون فقرات بر اثر بیماری خودایمنی میلیت عرضی داشت، به علت مبتلا شدن یکی از اقوام جوان وی به این بیماری شکل گرفته بود. دیدن یک بانوی اسکی باز، در مراسم افتتاحیه‌ی بازی‌های FIFA سال ۲۰۱۴، که با اسکلت بیرونی گام برمی‌داشت  به او برای ساخت اسکلت بیرونی و کمک به هم‌نیای بیمارش انگیزه داد.

در سال ۲۰۱۷ Vaidy Narayanan، در سن ۴۹ سالگی، به همراه Shiva Nagarajan، شریک ۴۶ ساله‌ی وی، شرکت Bionic Yantra را برای ساخت اسکلت‌های بیرونی توانبخشی تأسیس کردند. Narayanan یک مهندس فعال در صنعت نرم‌افزار بود و همکار او در قسمت خدمات مالی فعالیت می‌کرد.

ساخت و طراحی اسکلت بیرونی REARS

Narayanan برای آغاز کار با دکتر Arun Jayaraman از موسسه‌ی توانبخشی شیکاگو( اینک این موسسه با نام آزمایشگاه Shirley Ryan Ability یا SRAL شناخته می‌شود.) تماس گرفت. میزان کارایی یک اسکلت بیرونی برای بیماران در این گفت‌وگو برای Narayanan واضح شد. اما هزینه‌ی بالای یک دستگاه پوشیدنی اسکلت بیرونی در ایالات متحده ۲۰۰ هزار دلار بود. این میزان برای بیماران مبتلا به مشکلات حرکتی بسیار زیاد بود. در آن زمان اسکلت‌های بیرونی هنوز به هند وارد نشده بود.

پس از شش ماه تحقیق و پرس و جو در هندوستان گروه متوجه نیاز شدید بیماران به این ابزار شدند. قیمت بالا و نگرانی‌ در مورد کیفیت این ابزار تنها دغدغه‌ی پزشکان هندوستان بود. در آن زمان اسکلت‌های بیرونی نوپا بودند و در مورد امکان استفاده از آنان در هندوستان نیز شک و بدبینی وجود داشت. این بدبینی‌های یکی از مشکلات اساسی برای جذب سرمایه نیز بود. در سال ۲۰۱۷ شرکت Bionic Yantra قراردادی سه ساله با SRAL بست. بر اساس این قرارداد SRAL ایمنی طرح را تائید می‌کرد و در انجام مراحل آزمایشی به شرکت یاری می‌داد.

یکی از بزرگترین نگرانی‌های بیماران افتادن در هنگام گام برداشتن با اسکلت بیرونی است. هدف Bionic Yantra رفع نگرانی بیمار در این مورد بود. سامانه‌ی رباتیکی که این وظیفه را به عهده دارد توسط Girish Mudgal، مدیر Noida-based Timetooth Technologies، و گروهش طراحی شده است. این سامانه‌ی رباتیک توسط پزشکان هدایت می‌شود. اسکلت بیرونی به خودی خود نسبتا سبک است( ۱۲ تا ۲۵ کیلوگرم) وطرح بدنه‌ی اسکلت بیرونی این وزن را از بدن بیمار دور می‌کند. با این سامانه پزشکان نیز مانند یک فیزیوتراپ می‌توانند اسکلت بیرونی را هدایت کنند.

این اسکلت بیرونی Robotic Exoskeleton Assisted Rehabilitation System یا REARS نامیده می‌شود. طرح REARS مشابه اسکلت‌های بیرونی توانبخشی Lokomat است. با این تفاوت که REARS تردمیلی برای هدایت گام‌های بیمار ندارد و بیمار روی زمین گام برمی‌دارد. اسکلت‌های بیرونی مشابه مانند Ekso Bionics و Rewalk نیز بیمار را وادار به راه رفتن روی زمین می‌کند. مزیت REARS سامانه‌ای است که برای پیشگیری از زمین خوردن بیمار طراحی کرده است.

مشخصات اسکلت بیرونی REARS

اسکلت بیرونی REARS حسگرهایی برای اندازه‌گیری کمینه و بیشینه‌ی سرعت راه رفتن، دامنه‌ی حرکتی در زانو و لگن و تعداد گام‌ها دارد. این داده‌ها نه تنها به تشخیص الگوی راه رفتن بیمار کمک می‌کند، بلکه به عنوان داده‌های ورودی الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی نیز کارآمد است.

اسکلت بیرونی REARS برای بیمارانی با آسیب نخاعی شدید، یا مواردی مانند جایگزینی زانو و چاقی نیز قابل استفاده است. گروه به تغییر طرح دستگاه و سازگار کردن آن برای استفاده در منزل نیز امیدوار است. این دستگاه برای استفاده سالمندان به بهینه‌سازی نیاز دارد.

اسکلت بیرونی REARS در سال ۲۰۲۰ تجاری‌سازی خواهد شد. تخمین زده می‌شود که این اسکلت بیرونی با قیمتی در حدود یک سوم قیمت اسکلت‌های بیرونی موجود در بازار(۳۶ تا ۴۲ هزار دلار آمریکا ۲۵۰۰-۳۰۰۰ هزار روپیه)عرضه شود.


در زمینه اسکلت های بیرونی در مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی

نخستین اسکلت بیرونی مچ پا که می‌توان زیر لباس پوشید

اسکلت بیرونی رباتیک Quix : طرح برگزیده چالش Mobility Unlimited

WearRAcon19 : گزارش روز نخست همایش فناوریهای رباتیک پوشیدنی ۲۰۱۹


منبع: forbesindia

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *