اسکلت بیرونی رباتیک Quix : طرح برگزیده چالش Mobility Unlimited

اسکلت بیرونی رباتیک Quix، به عنوان یکی از پنج فینالیست چالش Mobility Unlimited معرفی شد. اسکلت بیرونی پایینه‌تنه‌ی Quix با همکاری مشترک شرکت آمریکایی تجهیزات پزشکی و ورزشی MYOLYN و آزمایشگاه رباتیک IHMC طراحی شده است. این محصول یک اسکلت بیرونی قدرتمند است که توانایی حرکتی پایدار و انعطاف‌‌پذیر را برای کاربر فراهم می‌‌کند. برای آشنایی با اسکلت بیرونی Quix، با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی رباتیک Quix : طرح برگزیده چالش Mobility Unlimited

چالش Mobility Unlimited Challenge

مسابقه‌‌ی ۴ میلیون دلاری Mobility Unlimited Challenge در سال ۲۰۱۷، با همکاری بنیاد موبیلیتی تویوتا (Toyota Mobility Foundation) و Nesta’s Challenge Prize Centre راه‌اندازی شده است. از شرکت‌‌کنندگان این رقابت‌‌ خواسته شده بود که طرح‌‌هایی در راستای بهبود حرکت و استقلال افراد مبتلا به فلج اندام پایین‌تنه ارائه کنند. این چالش از مهندسان، نوآوران و طراحان سراسر جهان دعوت کرد تا طرح‌هایی نوآورانه برای بهبود حرکت و استقلال افراد مبتلا به نقص حرکتی پایین‌تنه ارائه دهند. مهم‌ترین نکته در این چالش اهمیت همکاری با کاربران نهایی برای توسعه دستگاه‌هایی است که با زندگی و محیط کاربر سازگار و استفاده از آن آسان و راحت باشد.

هیئت داوری این مسابقه در رویداد بزرگ نمایشگاه CES 2019، پنج فینالیست فناوری‌های کمک حرکتی را انتخاب کرده ‌است. شرکت‌‌کنندگان این رقابت، تیم‌‌هایی از کشورهای مختلف همچون انگلستان، آمریکا، ژاپن و ایتالیا هستند که به هر کدام از آن‌‌ها کمک‌‌هزینه ۵۰۰ هزار دلاری اعطا شده است تا بتوانند ایده‌‌های خود را توسعه دهند. پنج برنده‌ی نهایی از میان ۸۰ شرکت‌‌کننده‌‌ از ۲۸ کشور مختلف انتخاب شده‌‌اند. برنده‌‌ی نهایی این رقابت‌‌ در سپتامبر ۲۰۲۰ در توکیو معرفی خواهد شد. برنده‌‌ی نهایی، جایزه‌‌ی یک میلیون دلاری دریافت خواهد کرد تا بتواند طرح خود را از مرحله‌‌ی ایده به تولید نهایی برساند.

اسکلت بیرونی رباتیک Quix : طرح برگزیده چالش Mobility Unlimited

Quix : اسکلت بیرونی سبک با توانایی حرکت سریع

Quix اسکلت بیرونی رباتیک از موتورهایی در مفصل ران، زانو و مچ پا برخوردار است. محرک‌های اضافی برای افراد مبتلا به فلج پایین تنه، حرکتی سریع، پایدار و ایمن را فراهم می‌کنند. Quix از تحریک ماژولار مورداستفاده در فناوری خودروهای خودران و الگوریتم‌های کنترلی تعادل در ربات‌های انسان‌نما استفاده کرده است تا حرکت، ایمنی و استقلال را به اسکلت‌های بیرونی کنونی بیفزاید. تمرکز اصلی طراحی فناوری پوشیدنی Quix بر یک سامانه‌ی هدایت برتر با استفاده از حسگرهای تعبیه شده است. Quix با کمک حسگرها، محیط پیرامون خود را حس می‌کند و تعادل کاربر را سبب می‌شود.

اسکلت‌های بیرونی شخصی کنونی، پاسخگوی بسیاری از نیازهای کاربران نیستند. محدودیت‌های اسلکت‌های بیرونی موجود بر عملکرد و کارآیی آن‌ها اثر دارند. سرعت نوآوری‌ صنعت اسکلت بیرونی بسیار کند است. یکی از دلایل آن، مشکلات سرمایه‌گذاری و بیمه از سوی سازمان‌های مراقبت بهداشتی و شرکت‌های بیمه است.این مسئله باعث عدم جذب نوآوران و مبتکران به صنعت اسکلت بیرونی می‌شود. برگزاری چالش‌هایی همچون چالش Mobility Unlimited و حمایت شرکت‌های نوآور می‌تواند فرصتی را برای توسعه‌ی ایده‌های جدید فراهم کند.

شرکت آمریکایی تجهیزات پزشکی و ورزشی MYOLYN و آزمایشگاه رباتیک IHMC هر دو در مسابقه‌ی Cybathlon 2016 نیز شرکت کرده بودند. MYOLYN یکی از پیشتازان ساخت دوچرخه‌های تحریک الکتریکی (Functional Electriccal Stimulation) و تجهیزات ورزشی است. آزمایشگاه رباتیک IHMC رتبه‌ی دوم را در مسابقات Cybathlon 2016 دریافت کرد. در ویدیوی زیر، پنج فینالیست چالش Mobility Unlimited معرفی می‌شوند.


در همین زمینه بخوانیم:

>>معرفی برترین فناوری های کمک حرکتی در CES 2019
>>اسکلت بیرونی Human in Motion Robotics و کسب جایزه مسابقه تویوتا
>>ویلچر هوشمند خودران با حرکت چشم ها هدایت می شود


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *