اقدام زود هنگام، بهترین گزینه برای بهبودی سکته مغزی است

طبق یک پژوهش بین المللی که در لندن و آدلاید انجام شده، توانایی مغز انسان برای بازیابی و ترمیم خود پس از سکته مغزی، در حدود دو هفته به اوج می‌رسد و با گذشت زمان کاهش می‌یابد. برای آشنایی بیشتر با این پژوهش و نتایج آن با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اقدام زود هنگام، بهترین گزینه برای بهبودی سکته مغزی است

این پژوهش، طبق نتایج منتشر شده در Neurorehabilitation و Neural Repair، روند بهبودی ۶۰ بیمار را تا یک سال پس از سکته مغزی دنبال کرده است.

نویسنده اصلی این پژوهش، دکتر Brenton Hordacre از دانشگاه استرالیای جنوبی گفت: «شواهد قطعی این پژوهش نشان میدهد که مغز، فرصت کمی برای ترمیم راحت‌تر خود پس از سکته مغزی دارد.»

او گفت: «مطالعاتی که پیش از این بر روی نمونه‌های حیوانی انجام گرفته، صحت این ادعا را تایید می‌کند، اما این برای نخستین بار است که در مورد مغز انسان نیز به این نتیجه قطعی می‌رسیم.»

پژوهشی در طی ۱۲ ماه در مورد پلاستیسیته مغز

محققان طی ۱۲ ماه مغز بازماندگان سکته مغزی را تحت بررسی قرار داده‌اند و دریافتند که مغز در روزهای نخست پس سکته مغزی ایسکمیک (سکته مغزی در اثر انسداد شریان‌های مغز)، ظرفیت بیشتری برای اصلاح اتصالات عصبی خود دارد.

دکتر Hordacre گفت: «فیزیوتراپی در روزهای نخست پس از سکته مغزی بسیار موثر خواهد بود، زیرا مغز در این دوره به سرعت پاسخ می‌دهد

محققان از تحر‌یک مغناطیسی مغز (cTBS) برای فعال کردن مستمر قشر حرکتی استفاده کردند تا پلاستیسته مغز را اندازه گیری کنند.

آزمایشگاه آدلاید قشر حرکتی آسیب دیده ناشی از سکته مغزی را آزمایش کرده است. این بخش قسمت اصلی کنترل حرکتی انسان است. آزمایشگاه لندن نیز نیمکره سالم را تحت آزمایش قرار داد.

دکتر Hordacre گفت: «ارزیابی های ما نشان می‌دهد که قدرت پلاستیسته مغز در حدود دو هفته پس از سکته مغزی در قشر حرکتی آسیب ندیده بیشتر است. بر خلاف انتظار ما هیچ تغییری در نیمکره آسیب دیده در پاسخ به cTBS رخ نداد.»

او در ادامه گفت: «این یافته ها اهمیت شروع درمان بالافاصله پس از سکته مغزی را نشان می‌دهد. شواهد فعلی حاکی از آن است که کمتر از هشت دقیقه از درمان روزانه به بهبود اندام فوقانی، در چهار هفته اول پس از سکته مغزی اختصاص دارد.»

او همچنین افزود:« معالجات بیشتر در این بازه زمانی اندک برای بهبودی افراد پس از سکته مغزی ضروری است. گام بعدی شناسایی تکنیک‌هایی است که باعث افزایش دوره پلاستیسیته شدید در مغز می‌شود، بنابراین می‌توانیم بهبودی را به حداکثر برسانیم.»


بیشتر بخوانیم:
سکته مغزی و نقش فیزیوتراپی در بهبودی آن
آشنایی با سکته مغزی و پیامدهای آن
چرا توانبخشی با اسکلت بیرونی بلافاصله پس از سکته مغزی مهم است؟


منبع: Hospital and Healthcare

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *