اگر چه تولید دستگاه Segway متوقف شده اما فناوری آن همچنان پا بر جاست

شاید دستگاه Segway آنطور که قول داده بود، تفاوتی زیادی ایجاد نکرد ولی در زمان خودش یک فناوری پیشتاز و نو بود. در ادامه با پیشینه این فناوری و تاثیرات آن آشنا میشویم. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

Dean Kamen در حال نمایش تعادل بی‌نظیر Segway در سال ۲۰۰۲

نزدیک به ۲۰ سال است که از زمان معرفی این دستگاه توسط Dean Kamen در برنامه تلویزیونی Good Morning America در دسامبر ۲۰۰۱ میگذرد. اما از آن زمان تا کنون این دستگاه به آنچه Kamen و بسیاری دیگر تصور میکردند، تبدیل نشد (Jeff Bezos این دستگاه را یکی از مشهورترین و موثرترین دستگاههای تولید شده تا آن زمان نامید). Kamen در سال ۲۰۰۹ Segway را به یک میلیونر انگلیسی فروخت. پس از آن در سال ۲۰۱۵ شرکت چینی Ninebot این دستگاه را خریداری کرد. تمام محصولات شرکت Ninebot از طرح اولیه Segway الهام گرفته شده است.

فیلم زیر بخشی از معرفی دستگاه Segway است که Kamen در برنامه تلویزیونی Good Morning America از آن پرده برداری کرد.

در نگاه اول مشخص نبود Segway دقیقا چیست. این دستگاه نمیتوانست جای خودرو را بگیرد. سرعتش از دوچرخه خیلی پایینتر بود و بسیار هم گران بود. Kamen در زمان معرفی میگوید، امیدواریم نسخه ساده‌تر این دستگاه را به محدوده ی ۳۰۰۰ دلار آمریکا برسانیم.

به نظر میرسید ایده Kamen به تحول مراکز شهری سرعت ببخشد. او گفته بود اگر تعداد کافی از این دستگاه، جزوی از زیرساختهای شهر شود، اتفاقی که می افتد این است که مردم شروع به پس گرفتن هسته اصلی شهر میکنند. بنابر گزارشها، استیو جابز با این ایده موافقت کرده و گفته بود، در صورتی که مردم به اندازه کافی این دستگاه را ببینند، متقاعد میشوند و این اتفاق خواهد افتاد.

تاثیرات Segway پس از گذشت چند دهه و ساخت iBOT

پس از گذشت چند دهه دستگاه دیگری به نام iBOT معرفی شد. این دستگاه پیشرفته، عملکردی مشابه Segway دارد. اگرچه Kamen دنیا را دقیقا به همان شکلی که میخواست تغییر نداد ولی تاثیر خود را بر جای گذاشت.

با این حال استفاده از این دستگاه گران قیمت در مکان‌هایی که توده مردم حضور داشتند غیر ممکن به نظر میرسید. Kamen ابراز امیدواری کرده بود که با عرضه این دستگاه توسط شرکتهای تولیدی، مردم از آن استقبال خواهد کرد. اما Segway تا حد زیادی در دنیای شرکت‌ها باقی مانند و پس دو دهه از معرفی آن، تنها ۱۴۰۰۰۰ دستگاه از آن فروخته شد.

با نگاهی به گذشته، آشکار است که Kamen پیش از این که پیاده روها با اسکتور و دوچرخه پر شود، این نیاز را پیش بینی کرده بود و ساخت دستگاه Segway به خودی خود از بسیاری جهات دیگر هم مفید بود. در این جا چند نکته وجود دارد که در زمان معرفی Segway در سال ۲۰۰۱ برجسته شد.

Segway دستگاهی بی نظیر بود که اقبال عمومی نیافت

بازار قابل توجهی برای این دسته از دستگاه‌های حمل و نقل شخصی وجود دارد اما دسترسی به آن بازار به طوری که ایمن، مقرون بصرفه، پایدار و از لحاظ اجتماعی مسئولیت پذیر باشد، دشوار است. شاید Segway اولین دستگاهی است که استفاده از آن باید در چارچوب قوانین راه و شهرسازی قرار گیرد. اما ده ها سال بعد، هنوز این مسئله به شکلی که رضایت همه را جلب کند، حل نشده است.

در اغلب اوقات محصولی که ارائه میدهید و از نظر شما بی‌نظیر است، پاسخگوی نیازهای بالاقوه مردم نیست و در این صورت خرید آن برای مردم دشوار خواهد بود.

نمایش iBOT توسط Dean Kamen

اگر تصمیم به تغییر بخشی از جامعه دارید و میخواهید این کار را با ارائه محصولی به مردم انجام دهید، عده قابل توجهی از جامعه باید توانایی خرید آن را داشته باشند. Segway اگر چه با هدف تغییر در جامعه ساخته شد ولی تنها قشر ثروتمند توانای خرید آن را داشتند و در عمل نتوانست در اختیار غالب مردم جامعه قرار گیرد.

نکته دیگری که Segway به ما نشان داد این است که اساسا فناوری خوب زنده میماند. در مورد خود این دستگاه، فناوری خود متعادلی است که پس از آن مورد توجه قرار گرفت.

iBOT یک صندلی چرخدار ایستاده است

فناوری خود متعادل سازی، دستگاه Segway را تنها کمی خاص و متفاوت کرد. اما دستگاه iBOT اساسا بر پایه این فناوری کار میکرد. iBOT یک صندلی چرخدار است که بر روی دو چرخ متعادل میشود که کاربر میتواند از آن به صورت ایستاده استفاده کند و حتی کاربر را قادر میسازد که به وسیله آن از پله نیز بالا برود. تحقیق و توسعه دستگاه iBOT از سال ۱۹۹۰ آغاز شد و در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک دستگاه پزشکی روانه بازار شد. با وجود سرمایه گزاری ۱۰۰ میلیون دلاری بر روی این پروژه، در سال ۲۰۰۹ تولید آن متوقف گردید.

Kamen فعالیت خود بر روی این پروژه را ادامه داد. از سال ۲۰۱۲ نسخه جدید این دستگاه معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ شرکت تویوتا حمایت خود از این پروژه را آغاز کرد. هم اکنون شرکتی به نام Mobius Mobility نسخه های جدیدی از دستگاه های iBOT تولید میکند و به فروش میرساند.

واقعیت این است که این فناوری هنوز هم جادویی به نظر میرسد. اگرچه Segway تغییر اساسی در جامعه به وجود نیاورد ولی ارزش آن همچنان پا برجاست پس از گذشت چند دهه iBOT همچنان دستگاهی پیشرفته در زمینه حمل و نقل شخصی محسوب میشد. اگرچه Kamen دنیا را دقیقا به همان شکلی که میخواست تغییر نداد ولی تاثیر خود را بر جای گذاشت.


بیشتر بخوانیم:
نسل جدید ویلچر های هوشمند با بازوی رباتیک
بازوی رباتیک Jaco متصل به ویلچر الکتریکی و توانمندسازی کودک آتروفی عضلانی نخاعی
اسکوتر حرکتی یا ویلچر برقی: کدام یک بهتر است؟


منبع: spectrumieee

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *