جابه جایی مرزهای توانایی بشر با اسکلت بیرونی

حتی پیش از شیوع کرونا در جهان نیز بخش انبارداری با کمبود کارمند روبه‌رو بود. بخش انبارداری جایی است که افزایش حقوق کارمندان را تشویق به ماندن در کار نمی‌کند. زیرا خستگی زیاد و محیط کاری سخت برای هیچکس مطلوب نیست. به همین دلیل شرکت‌ها باید برای بهبود محیط کار و وضعیت کارمندان هنگام کار به فناوری‌هایی رو‌ی‌ می‌آورند که سلامت کارمندان و امنیت محیط کار تضمین می‌کند. یکی از این فناوری‌ها اسکلت‌های بیرونی هستند. در ادامه این نوشتار از مجله فناوری‌های توان افزا وپوشیدنی به تفصیل به این مساله می‌پردازیم.

آیا در انبار محل کار چالش‌هایی هست؟ آیا یکی از این چالش‌ها دشواری مربوط به تکمیل نیروی کار است؟ از سال ۲۰۱۸  در بخش صنعت مشکلاتی برای تامین نیروی کار وجود دارد. حتی پیش از مشکلات ایجاد شده به واسطه کرونا. اینک کرونا نحوه برقراری ارتباط با مشتری و سفارش را تغییر داده است. جامعه بشری به سمت رویدادهای آنلاین پیش رفته است.

مدیریت کارهای سخت به کمک اسکلت بیرونی

در صنایعی مانند حمل و نقل و انبارداری، نرخ استعفا از کار برای کارمندانی که کارهای فیزیکی انجام می‌دهند بسیار زیاد است. بطوریکه انبارداران تا ۷۰ درصد موارد از مدیریت حجم بالای درخواست عقب می‌افتند. هر چند نرخ بیکاری همچنان بالاست، نرخ استخدام در خدمات انبارداری مربوط به فروش اینترنتی پایین است. بنابراین حتی برای کارمندان واجد شرایط و مسلط به کار، حفظ کیفیت کار برای دستیابی به سود کافی علارغم اهمیت زیاد ممکن نیست.

در صنایعی مانند انبارداری، کارمندانی که کار فیزیکی انجام می‌دهند بیشترین نرخ استعفا را دارند. این نرخ تا ۷۰ درصد نیز افزایش یافته است و به حدی زیاد است که همگام بودن با تعداد زیاد سفارش‌ها ممکن نیست. در این شرایط حفظ کیفیت کار و دستیابی به سود مورد نظر بار زیادی روی کارمندان با تجربه می‌گذارد.

چالش‌هایی از این دست شرکت‌ها را برآن داشته است که برای ایجاد انگیزه تغییراتی ایجاد کنند. با توجه به اینکه در ۷۸ درصد موارد استعفا به حقوق مربوط نیست، ایجاد شرایط مناسب کاری، ساعت‌های انعطاف‌پذیر کاری و سایر مزایا مهم است.

در واقع موارد بسیاری است که مشکل با سرمایه قابل حل نیست. زمان، انرژی، کاهش بار کاری و موقعیت‌های مثبت دراز مدت از این موارد است.

جابه جایی مرزهای توانایی انسان

در سال ۲۰۲۱ کنفرانس A+A در آلمان شرکت Ottobock و DB Schenker قابلیت‌های اسکلت‌های بیرونی برای افزایش توانایی انسان، مسیر نوآوری این جوزه و برخی فرآیندهای اقتصادی را معرفی کردند.

اسکلت بیرونی یک ساختمان بیرون از بدن است که توانایی‌هایی فیزیکی را افزایش می‌دهد. قدرت لازم برای حرکت این وسیله با موتورهای جاسازی شده در وسیله یا به کمک نیروی بدن کاربر تامین می‌شود و نیروی لازم برای به انجام رسانیدن کار بدنی توسط کاربر را کاهش می‌دهد. اما چگونه یک سامانه رباتیک به این شکل می‌تواند کاربر را به سختی‌های کار عادت دهد و به ثبوت شغل وی کمک کند؟  طراحی ارگونومیک محیط کار، کمک به کاهش خستگی کاربر و اهمیت به سلامتی کارمندان قطعا از عواملی است که افراد را دلگرم می‌کند و برای کار تشویق خواهند شد.

 Gerald Müller نائب رئیس بخش مهندسی صنعتی در DB Shcenker از کارکرد بالای اسکلت‌های بیرونی غیر فعال، با عملگرهای فنری، در کم کردن بار وارد بر بدن کاربر خبر داد. در فاز آزمایشی در جولای ۲۰۲۱ اسکلت‌های بیرونی مورد استفاده نتایج بسیار خوبی نشان دادند. در این آزمایش جریان کار کردن با اسکلت بیرونی و بدون اسکلت بیرونی ثبت شد. افزایش کارایی با کاهش خستگی همراه بود. دلیل این امر هم کم شدن بار وارده روی بدن کاربر است. افزون بر این اسکلت بیرونی نحوه قرارگیری بدن کاربر و مدیریت بار را بهبود می‌بخشد.

نتایج آزمایش اسکلت بیرونی محیط کار امیدوار کننده بوده است

به گفته Gerald Müller نتایج این آزمایش ادعاهای مطرح شده در مورد اسکلت بیرونی را تائید می‌کند. نخستین نتیجه این بود که ۲۳ تن بار وارده بر بدن کاربر در طی یک هفته در کار خالی کردن بار یک کانتینر کم شد. دومین نتیجه این بود که زمان انجام کار تا ۱۹ درصد، پیش از اینکه کاربر از خستگی دست از کار بکشد، بیشتر شد.

Gerald Müller بیان کرد:«از تجربیات پیشین آموخته‌ایم که یک نوع مشخص اسکلت بیرونی برای همه مشاغل مناسب نیست. بلکه انواع مختلف اسکلت بیرونی بستگی به شرایط کار لازم است. حتی اگر هدف تنها بهبود سلامت کاربر باشد.»


کمک ۳ میلیون دلاری به پژوهش های رباتیک در هاروارد
برگزاری حضوری WearRAcon 22 در تاریخ ۲۵ و ۲۶ آوریل
دستگاه های پوشیدنی و نظارت از راه دور بر بیمار


منبع: DB dbschenke blog: Logisticd Matters

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *