با فناوری واقعیت مجازی، عضوی از اردوگاه پناهندگان سوری شوید

Chris Milk فناوری‌های نوآورانه را برای ساختن داستان‌های شخصی و تعاملی درباره‌ی انسان‌ها به کار می‌گیرد. او اعتقاد دارد که واقعیت مجازی بهترین فضا برای داستان‌سرایی است زیرا فاصله‌ی بین مخاطبان و داستان‌سرایان را کم می‌کند. برای نشان دادن این ادعا او مخاطبان TED را در بزرگ‌ترین تجربه‌ی جمعی واقعیت مجازی گرد هم آورده است. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید تا به این تجربه‌ی جمعی ملحق شویم.

از نظر Milk واقعیت مجازی یک ویژگی خاص دارد: در سایر رسانه‌ها آگاهی انسانی برای تفسیر رسانه به کار می‌رود اما در واقعیت مجازی آگاهی جزئی از رسانه است. بنابراین واقعیت مجازی پتانسیل بالایی دارد. اما موقعیت فعلی این فناوری در هنر چیست؟ موقعیت کنونی واقعیت مجازی همانند سال‌های نخستین عرضه‌ی سینما است. زمانی که مردم به هنگام تماشای فیلم برادران لومیر با دیدن یک قطار در فیلم فرار کردند تا جان خود را نجات دهند. بنابراین مشابه با سینما، برای تبدیل واقعیت مجازی به رسانه‌ی برتر داستان‌سرایی، صرف ده‌ها سال زمان نیاز است.

در سال گذشته Milk و همکارانش در شرکت واقعیت مجازی Vrse پانزده فیلم ساخته‌اند. برداشت آن‌ها از این تجربه این بوده است که با استفاده از این فناوری مسیری منحصر به فرد و مستقیم به درک، احساس و حتی جسم انسان‌ها دارند.

Milk اعتقاد دارد که واقعیت مجازی به ما این امکان را می‌دهد که احساس کنیم جزئی از چیزی هستیم. او می‌گوید در طول تاریخ زندگی بشر، انسان‌ها در واحدهای کوچک خانواده زندگی کرده‌اند. آن‌ها از غارها شروع کرده‌اند تا به قبایل و دهکده‌ها رسیده‌اند و اکنون ما شهروندان جهان هستیم. از نظر Milk همه‌ی انسان‌ها به چیزهایی که برای آن‌ها آشنا هستند به شدت وابسته‌اند. واقعیت مجازی به همه در همه‌ی مکان‌ها احساس آشنایی می‌دهد و مانند یک دستگاه همدلی عمل می‌کند. برای نمونه فیلم Clouds Over Sidra ساخته‌ی شرکت Vrse شما را به یک اردوگاه پناهندگان سوری می‌برد، و به جای این که شما به تماشای یک داستان درباره‌ی مردم آن اردوگاه بنشینید، جزئی از آن داستان می‌شوید.

به نظر Milk همه‌ی مردم جهان باید چنین تجربه‌ای را داشته باشند.به همین منظور در نوامبر سال گذشته شرکت Vrse با همکاری New York Times یک پروژه‌ی واقعیت مجازی با نام he Displaced را آغاز کردند. در این پروژه یک میلیون سربند مقوایی واقعیت مجازی شرکت گوگل (Google) برای مشترکان روزهای یک‌شنبه‌ی مجله ارسال شد. نتیجه بسیار جالب بود. به سرعت تعدادزیادی از این افراد تجربه‌ی خود را با دیگران در اینستاگرام به اشتراک گذاشتند.

فیلم این سخنرانی را تماشا کنید تا همراه با مخاطبان حاضر در سخنرانی TED جزئی از یک تجربه‌ی منحصر به فرد واقعیت مجازی باشید.


بیشتر بخوانید:

>>سفر با دوچرخه به سراسر جهان در دنیای واقعیت مجازی


منبع: ted

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *