با یک بازوی رباتیکی اضافی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

پژوهشگران دانشگاه Cornell در حال آزمایش بر روی یک بازوری رباتیکی جدید هستند. این بازو بر روی دست کاربر نصب می‌شود و با حرکات آن سازگاری دارد. برای آشنایی با این بازوی رباتیکی با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

با یک بازوی رباتیکی اضافی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟این بازوی رباتیکی را می‌توان تا ۱۲۰ درجه چرخاند و طول آن تا ۱۶ سانتیمتر افزایش پیدا می‌کند. وزن آن ۲ کیلوگرم است و ۳ درجه‌ی آزادی دارد. این بازو را نمی‌توان جایگزینی کامل برای اندام بدن دانست ولی برای انجام دادن برخی از فعالیت‌ها مفید خواهد بود.

افزون بر کارهای بسیاری که می‌توان به کمک این بازوی رباتیکی انجام داد، پژوهشگران ۶ کاربرد آن را معرفی کرده‌اند: حمل اشیا،حفظ تعادل کاربر هنگام حمل اشیا، تثبیت جسمی که کاربر آن را حمل می‌کند،نگهداری اجسام خطرناک مانند مواد شیمیایی و اشیای داغ، نگه داشتن اشیا هنگامی دست کاربر اشغال است و استفاده از بازوی رباتیکی برای اشاره کردن و علامت دادن به همکاران.

برای کمک به شاخص‌های طراحی و الزامات این بازوی رباتیکی یک بررسی آنلاین انجام گرفت که نتایج آن به این شرح است: بازوی رباتیکی به عنوان یک ابزار کاربردی مفید در نظر گرفته می شد. افزون بر این مردم اعتقاد داشتند که استفاده از این فناوری در زمینه‌های حرفه‌ای و نظامی مفیدتر خواهد بود و کمترین فایده را در زمینه‌های تفریحی دارد. عموما پاسخ‌دهندگان برای بازوی رباتیکی کاربردهایی در زمینه‌ی شغل و حرفه‌ی خود مثال می‌زدند اما کاربردهای آن را در زمینه‌های شخصی بیشتر می‌دیدند.

در زیر نکاتی است که پژوهشگران به آن پی بردند:

وزن ربات شرکت کنندگان را نگران می‌کرد. اغلب کاربران برای حفظ تعادل آن تلاش می‌کردند و حتی در یک مورد کاربر مجبور بود بازوی رباتیکی را با دست خود نگه دارد. به طور کلی، ساعد در اغلب موارد محل مناسبی برای نصب بازوی رباتیکی نیست.

شرکت کنندگان انتظار داشتند که هنگام استفاده از بازوی رباتیکی، توانایی‌های بیشتری را در اختیار آن‌ها قرار دهد. اما ویژگی‌ها و توانایی‌های خاصی که شرکت کنندگان مدنظر داشتند، شدیدا به فعالیتی که انجام می‌دهند بستگی دارد. برای مثال یکی از شرکت کنندگان در آزمایشگاه شیمی کار کرده بود و گفت این بازو برای برداشتن مقدار کمی پودر به وسیله‌ی کفگیر مفید خواهد بود.

انجام این دست از مطالعات به پژوهشگران کمک می‌کند تا در عمل نتیجه‌ی کار خود را بررسی کنند و نواقصی که احتمال دارد به دست کاربران شناسایی شود را قبل ارائه‌ی آن برطرف کنند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا تغییرات مورد نیاز برای کارایی بیشتر را اعمال کنند.

با یک بازوی رباتیکی اضافی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

Vighnesh Vatsal که یکی از اعضای این گروه پژوهشی است، گفت قابلیت‌های خاصی برای این دست رباتیکی در نظر گرفته شده است و هدف از ساخت آن انجام حرکاتی است که انسان به طور معمول نمی‌تواند انجام دهد. این دست قرار است جایگزینی مناسب در مقایسه با پروتز و ربات‌های اسکلت بیرونی برای توانبخشی باشد. از این رو قابلیت اتصال دادن افقی و افزایش طول دارد. این ربات به اندازه‌ی کافی سبک است تا حرکت دادن آن آسان باشد و به کاربر اجازه دهد تا کارهای بیشتری را به وسیله‌ی آن انجام دهد.

البته به طور خاص کاربرد این بازو در زمینه ساخت و ساز تعریف شده است زیرا ساخت و ساز ساختمان شامل وظایفی است که به صورت تکراری انجام می‌شود و به نیروی بدنی نیاز دارد. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بسیار کاربرد داشته باشد، جابجایی بسته‌ها در سوپرمارکت‌ها و انبارها است.


بیشتر بخوانید:

>>Embodied Intelligence و بازوی رباتیک آموزش پذیر

>>کنترل بازوی رباتیک با ذهن و بدون نیاز به الکترود کاشتنی

>>Swift، یک بازوی رباتیک قابل برنامه ریزی


منبع: spectrum

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *