ساخت ربات تارزان برای استفاده در زمین‌های کشاورزی

پژوهشگران به تازگی یک ربات برای نظارت بر محصولات در زمین‌های کشاورزی توسعه داد‌ه‌اند. این ربات که تارزان نام دارد با الهام از تنبل‌ها ساخته شده است. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

با وجود این که ممکن است نحوه‌ی حرکت این ربات خنده‌دار به نظر برسد، ربات تارزان برای یک هدف جدی طراحی شده است. این ربات مجهز به دوربین‌هایی است که به کمک آن‌ها محصولات کشاورزی را در زمین‌های بزرگ به دقت بررسی می‌کند و بنابراین کشاورزان مجبور نخواهند بود دائما برای مراقبت از محصولات در زمین کشاورزی باشند. این ربات به جای حرکت کردن روی زمین که موانع زیادی دارد، یا پرواز در هوا که انرژی زیادی مصرف می‌کند، بازوهایش را به نوسان درمی‌آورد تا به کمک یک سیم مهار(guy wire) که در سراسر یک مسیر در زمین کشاورزی کشیده شده است، حرکت کند.

البته این ربات دقیقا بر اساس شخصیت خیالی جنگل داستان ادگار رایس باروز (Edgar Rice Burroughs) ساخته نشده است، بلکه برای ساخت آن از تنبل‌ها الهام گرفته شده است. تنبل‌ها گروهی از پستانداران بومی مناطق جنگلی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی هستند. نام تنبل به دلیل آهستگی و کندی بسیار زیاد حرکات بر روی این حیوان گذاشته شده و این تنبلی در واقع یک ترفند متابولیک برای کاهش مصرف انرژی است. زمانی که دشمن به تنبل‌ها حمله می‌کن آن‌ها قادر هستند با سرعت غافلگیرکننده‌ای فرار کنند. Jonathan Rogers که پروفسور مهندسی مکانیک در موسسه‌ی فناوری جورجیا است، می‌گوید «یک تنبل واقعا انرژی را به صورت بهینه مصرف می‌کند. ما در حال تلاش برای به دست آوردن یک طراحی بسیار بهینه در مصرف انرژی برای ربات تارزان هستیم. شاید روزی انرژی این ربات از خورشید تامین شود.»

البته ربات تارزان تنها راه ممکن برای مراقبت از محصولات کشاورزی نیست. از پهپادها هم می‌توان برای نظارت بر گیاهان استفاده کرد و با به کار گرفتن آن‌ها می‌توان به تصاویر با کیفیت بالا و سرعت قابل توجهی دست یافت. اما این وسایل تنها برای مدت کوتاهی می‌توانند کار کنند و نیاز به شارژ مجدد دارند. نمونه‌ای دیگر از فناوری‌های قابل استفاده قطب‌های جمع‌آوری اطلاعات (Data-gathering poles)هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به صورت بهینه‌ای بر گیاهان نظارت داشت، اما این وسایل ساکن هستند و تنها می‌توانند یک محدوده‌ی کوچک را پوشش دهند. کارایی ربات تارزان در محدوده‌ای بین این دو ربات قرار دارد.


بیشتر بخوانید:

>>گفت و گو با Dan Harburg و Matthew Borzage درباره رباتیک کشاورزی

>>چگونه فناوری واقعیت افزوده به کشاورزان کمک می کند؟


منبع: technologyreview

باز نشر این نوشتار تنها با ذکر لینک مرجع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *