برترین تخصص­های پزشکی با بالاترین پتانسیل در آینده(بخش دوم)

به عقیده­‌ی برخی از افراد، فناوری جای ۸۰ درصد از پزشکان را در آینده خواهد گرفت. اما این ادعای درستی نیست. در عوض، فناوری به آن­ها کمک خواهد کرد تا با تمرکز بیشتری به تخصص خود بپردازند. با به کارگیری فناوری، کارهای تکراری از دوش پزشکان برداشته می­‌شود و آن­ها با قدرت بیشتری به نوآوری و درمان می­‌پردازند. علاوه بر اینکه به کارگیری فناوری باعث بهبود برخی از تخصص‌­ها می‌­شود، دلیلی بر شکوفایی برخی دیگر است. در این مقاله به بررسی برترین تخصص‌­های پزشکی که از پتانسیل بالایی در توسعه و شکوفایی برخوردارند، می‌­پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این موضوع با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

۴٫ چشم پزشکی

حتی اگر شرکت‌­های Google و Novartis پروژه­ لنزهای تماسی حساس به گلوکز را متوقف کنند، باز هم چشم­ اندازهای بسیاری در مورد چشم پزشکی وجود خواهد داشت. در حقیقت، این تخصص پزشکی در آینده­‌ای نزدیک، فناوری­‌های علمی تخیلی را به واقعیت تبدیل می­کند.

پیش از این ایمپلنت­‌های شبکیه و چشم‌­های بیولوژیکی وجود داشته‌­اند و بینایی را به افراد نابینا بازمی­‌گرداندند. اولین عمل جراحی چشم­‌های بیولوژیکی، در سال ۲۰۱۵ بر روی فردی که از بیماری age-related macular degeneration (یک وضعیت پزشکی است که ممکن است منجر به تاری یا عدم دید در مرکز میدان بینایی شود)، رنج می­‌برد، انجام شد و در پایان بینایی او بهبود یافت. همچنین در سال گذشته، بینایی ۶ فرد نابینا طی آزمایشی با استفاده از ایمپلنت­‌های عصبی، به صورت جزئی بازگشت و به عنوان موردی دیگر، ایمپلنت­‌های مغز این امکان را برای محققان اسپانیایی فراهم کرده است که بینایی ابتدایی را به افرادی که دچار toxic optic neuropathy (اختلال در بینایی ناشی از مسموم شدن اعصاب بینایی) شده‌اند، باز گردانند.

CRISPR (خانواده­ای از توالی‌­های DNA است که در ژنوم‌­های ارگانیسم‌­های پروکاریوتی وجود دارد) نیز در حوزه­‌ی چشم پزشکی موثر بوده است. طی گزارشی در ماه مارس، بیان شد که با استفاده از این روش، بینایی فردی که به صورت ارثی نابینا شده بود، بازگشته است. البته ماه‌­ها زمان خواهد برد تا موثر بودن این روش اثبات شود ولی برای میلیون‌­ها نفر که از نابینایی رنج می­برند، امیدبخش خواهد بود.

علاوه بر این، حسگرها و برنامه­‌های کاربردی گوشی­‌های هوشمند که به دوربین گوشی متصل هستند، می­‌توانند در تشخیص شرایط چشم افرادی که حتی در مناطق در حال توسعه زندگی می­‌کنند نیز اثر بخش باشد. دستگاه Personal Vision Tracker، قادر است میزان نزدیک­ بینی، دوربینی یا آستیگماتیک بودن چشم افراد را اندازه­ گیری کند در حالی که EyeQue، حد بینایی افراد را مشخص می­‌سازد.

۵٫ طب ورزشی و توانبخشی

اولین نسل از دستگاه‌­های ردیاب‌های فعالیت (activity traking)، تنها بر افرادی که به صورت مرتب ورزش می­‌کردند متمرکز بود و فقط اطلاعاتی پایه در مورد عملکرد آن­ها ارائه می­‌داد. امروزه نسل جدیدی از این دستگاه‌­ها مانندFitbit Blaze ، Polar H10 و Wahoo در دسترس عموم قرار دارد. پزشکان طب ورزشی، با استفاده از جزئیاتی که در الگوهای حرکتی و نیروهای حاصل از این حرکات بدست می­‌آورند، در مورد بهبود عملکرد ورزشکاران تصمیم می‌گیرند.

در آینده­‌ای نزدیک، این دستگاه­‌ها در بسیاری از لباس‌­هایی که به صورت روزانه می­‌پوشیم، تعبیه خواهد شد. شرکت HexoSkin، در رابطه با این موضوع یک پیراهن هوشمند طراحی کرده است که با پوشیدن آن می­‌توان از طریق حسگرهای تعبیه شده در پیراهن، ضربان قلب، کیفیت تنفس، تعداد قدم‌­ها و میزان کالری سوخته شده را اندازه ­گیری کرد.

اسکلت­‌های بیرونی همانند اسکلت­ درون بدن انسان قادرند عملکردی حفاظتی داشته باشند و در توان­بخشی بیماران مبتلا به سکته مغزی یا بیماران آسیب نخاعی، موثر واقع شوند. آخرین تحولات ایجاد شده در این دستگاه‌­ها، افراد فلج را قادر می‌­سازد تا اسکلت بیرونی را با مغز خود کنترل کنند. اسکلت‌­های بیرونی کمک قابل توجهی به پرستاران برای جابجا کردن بیماران مسن می‌­کنند و همچنین استفاده از آن­ها، خستگی ناشی از عمل‌­های جراحی را در متخصصان این زمینه کاهش می­دهد.

علاوه بر این، شرکت Athletigen Technology Inc، با هدف استفاده از اطلاعات حاصل از DNA برای بهبود عملکرد، سلامتی و ایمنی، با بسیاری از ورزشکاران همکاری می‌­کند. در نهایت با استفاده از نتایج این آزمایشات ژنتیکی، ورزشکاران قادرند برنامه‌ ورزشی و تغذیه خود را به بهترین شکل ممکن بهینه کنند.

۶٫ تومورشناسی

این تخصص راه را برای ساخت داروهای دقیق‌­تر و درمان هدفمند هموار می­‌کند. در حال حاضر، متخصصان تومورشناسی، بر اساس پیشینه ژنتیکی بیماران و نوع آرایش مولکولی تومورهای آن­ها، روش‌­های درمانی را تنظیم می‌­کنند.

دو عامل تسریع در این فرایند، اندازه­ گیری نشانگرهای زیستی خون و توالی ژنوم­ها ارزان است. شرکت­‌هایی مانند Illumina، در حال توسعه مایع آزمایش میکروسکوپی بافت زنده (fluid biopsies) هستند. این مایع یک آزمایش کننده خون است که می‌­تواند انواع سرطان را در همان مراحل نخست شکل گیری مشخص کند. از این طریق پزشکان قادرند در اسرع وقت با فیلتر کردن مولکول­‌های سرطان از نمونه‌­های خون، بدون جراحی­‌های گران قیمت، تومورها را تشخیص داده و تجزیه و تحلیل کنند.

غول­‌های فناوری مانند IBM، گوگل و مایکروسافت و همچنین مجموعه­‌ای از کسب و کارهای نوپا در حال یافتن راه­ حلی با استفاده از هوش مصنوعی هستند تا بتوانند انواع سرطان را سریع‌­تر از روش­‌های سنتی، درمان کنند. کلینیک Mayo، در حال استفاده از هوش مصنوعی IBM Watson Health است تا یک روش درمانی اختصاصی برای بیماران سرطانی، تدوین کند. یک شرکت نوپا مستقر در فیلادلفیا، به نام Oncora Medical، نرم افزاری را توسعه داده‌­اند که با استفاده از تصویر برداری و اطلاعات تومورشناسی، به بهبود عملکرد پروسه درمان بیماران کمک می‌­کند.

۷٫ امراض پوستی

پوست انسان، اولین محافظ او در برابر بیماری‌­ها است. گذشت زمان، میزان خواب و استرس بر روی آن اثر می‌­گذارد. امروزه دیگر نیاز نیست کسی برای ارزیابی پوست خود حضوری به متخصصان پوست مراجعه کند، زیرا برنامه‌­های کاربردی گوشی‌­های هوشمندی وجود دارند که این وظیفه را برعهده می­‌گیرند. SkinVision نمونه­‌ا‌ی از آن­ها است که کاربران با به کارگیری این برنامه می­‌توانند خال­های مشکوک روی پوستشان را بررسی کنند و در صورت بررسی تخصصی­‌تر آن را برای یک متخصص پوست ارسال نمایند.

دریافت مشاوره آنلاین پزشکی

مورد مشابه دیگر سایت idoc24 است که به کاربران این امکان می­‌دهد تا عکس­‌هایی از جوش، زخم یا لکه‌­های ایجاد شده بر روی پوستشان ارسال کنند و پس از آن به صورت آنلاین مشاوره پزشکی دریافت کنند. این راه­ حلی برد برد برای بیماران و متخصصان است زیرا بیماران مجبور نیستند برای مدت طولانی منتظر بمانند و همچنین متخصصان برای ارائه مشاوره­‌های پزشکی زمان کمتری را صرف می‌­کنند.

در این زمینه می­‌توان از مزایای هوش مصنوعی نیز بهره برد. نرم‌­افزارهای هوش مصنوعی IBM، قادرند melanoma (یک شکل جدی از سرطان پوست است که در سلول‌­هایی به نام ملانوسیت شروع می شود) را با دقت ۷۶ درصد، یعنی ۵/۵ درصد دقیق‌تر از متخصصان پوست، تشخیص دهند.

علاوه بر این، ماشین­‌هایی با فناوری بسیار پیشرفته نیز بر روی کار آمده‌­اند. در ۲۰۱۷ شرکتی مستقر در نیوجرسی، به نام Canfield Scientific، اولین سامانه نقشه­‌برداری از روی پوست را با نام Vectra WB360، طراحی کرد. این سامانه قادر است به صورت ۳۶۰ درجه از تمام پوست بدن عکس­برداری کند و تمام ضایعات موجود بر روی آن را شناسایی کند.

در این راستا، دانشمندان از پیدا کردن روشی برای ترمیم سوختگی پوست غافل نبوده­‌اند. به تازگی دانشمندان موسسه­‌ پلی تکنیک Rensselaer، روشی را برای چاپ سه­ بعدی پوست زنده با تمام رگ­‌های خونی آن ایجاد کرده­‌اند. این پیشرفت برای درمان افرادی که دچار سوختگی یا زخم­‌های ناشی از فشار خون و دیابت شده‌­اند، موثر است.

یافتن بیماری های پوستی با یک عکس از دوربین تلفن همراه

بیشتر بخوانیم:
برترین تخصص­های پزشکی با بالاترین پتانسیل در آینده(بخش نخست)
مروری بر اخبار حوزه توان‌افزای بیماری کورونا در فروردین ۱۳۹۹
برترین تخصص­های پزشکی با بالاترین پتانسیل در آینده(بخش سوم)


منبع: medicalfuturist

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *