برترین های سلامت دیجیتال در CES 2020

نمایشگاه CES 2020 به همراه فناوری‌های جدید در زمینه‌های مختلف دیجیتال و سلامت توجه علاقمندان را به خود جلب نموده است. برخی از این محصولات تنها یک طرح هستند، برخی نیز به زودی تجاری سازی می‌شوند. پیگیری کلیه‌ی فناوری‌های عرضه شده در نمایشگاه نیازمند وقت و انرژی بسیار است. به همین منظور پزشکان و علاقمندان به سلامت دیجیتال امیدبخش‌ترین این فناوری‌ها را به خوانندگان معرفی می‌نمایند. برای آشنایی بیشتر با محصولات منتخب Medical Futurist با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.


ScanWatch ساخت Withings : تشخیص اختلال وقفه ی تنفس در خواب، کارکرد بالای ECG

به ادعای شرکت Withings محصول ScanWatch تنها پوشیدنی موجود در بازار است که کارکرد الکتروکاردیوگرام و تشخیص اختلال تنفسی خواب را ترکیب نموده است. ScanWatch بی‌شک با کارکرد فوق‌العاده توجه خبرنگاران سلامت دیجیتال را جلب نموده است. همچنین یکبار شارژ این ساعت برای کار مداوم ۳۰ روزه کافی است. طراحی این ساعت با مچ‌بندهای موجود بسیار متفاوت است و از لحاظ ظاهری،‌ یک ساعت کلاسیک است. در قسمت پشت ساعت اما حسگرهای ضربان سنج، حسگر SpO2، الکترودها و ارتفاع سنج خودنمایی می‌کند.

صفحه‌ی نمایش دایروی اعلان‌های ضربان قلب و سطح اکسیژن اشباع خون را نشان می‌دهد. این ساعت توانایی تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی را دارد. حسگر SpO2 به صورت دائم اکسیژن اشباع خون را به منظور تشخیص اختلال تنفسی در خواب کنترل می‌کند. نتایج را می‌توان با متخصص درمیان گذاشت. ScanWatch در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شود.


پادری حمام Mateo

پادری هوشمند Mateo

برنده‌ی جایزه‌ی Health & Wellness در نمایشگاه CES 2020 این پادری هوشمند با ظاهر یک پادری معمولی است( بدون صفحه‌ی نمایش). Mateo می‌تواند نحوه‌ی ایستادن کاربر، وزن و ساختمان بدنی را ارزیابی کند. کاربران برای خواندن اطلاعات جمع‌آوری شده از اپلیکیشن تلفن همراه Mateo استفاده می‌کنند. نوآوری این دستگاه اما خواندن اطلاعات طبق نظر کاربر است. به این صورت کاربران بدون تنش ناشی از دانستن چند کیلوگرم اضافه وزن یا عقب ماندن از رژیم خود اطلاعات جمع‌آوری شده را می‌خوانند. اپلیکیشن به سادگی کاربر را تنها از درستی روش در حال انجام آگاه می‌سازد. در عین حال نمایش دقیق اطلاعات بر اساس نظر کاربر نیز ممکن است.

ممکن است تعدادی از کاربران مایل به دانستن وزن دقیق خود نباشند. اندکی تغییر وزن می‌تواند تنش زا باشد. استفاده از Mateo بدون تنش همراه است. Mateo اطلاعات را به صورت خودکار جمع‌آوری می‌کند. در صورت نیاز کاربر می‌تواند اطلاعات را بررسی کند، یا دستگاه را تنظیم کند. در صورت تنظیم دستگاه، Mateo گذر از حدی از پیش تعیین شده را اطلاع می‌دهد.

نمایش اطلاعات جمع‌آوری شده توسط Mateo‌ روی تلفن هوشمند
نمایش اطلاعات جمع‌آوری شده توسط Mateo‌ روی تلفن هوشمند

Neofect Smart Balance
منبع: https://www.cnet.com

Neofect Smart Balance و توانبخشی هوشمند

Neofect شرکتی است که با ساخت تجهیزات توانبخشی شناخته شده است. محصولی که این شرکت در نمایشگاه عرضه کرده است Neofect Smart Balance نام دارد. این دستگاه به بیمارانی که از ناتوانی حرکتی رنج می‌برند کمک می‌کند از طریق گیمیفیکیشن توانایی خود را باز یابند. فرد در حین گام برداشتن و حرکت در یک بازی نیز شرکت می‌کند. با گذر زمان بازی سرعت و سختی حرکت را افزایش می‌دهد و بیمار باید هماهنگی خود را با صفحه‌ی نمایش بازی حفظ کند. فیزیوتراپ در این مرحله برای تنظیم سختی کار می‌تواند مداخله کند.


MedWand یک Tricorder عرضه شده در نمایشگاه CES
https://youtu.be/TccsGQ5pNu0

MedWand : سنجش پارامترهای سلامت

این دستگاه یکی از برندگان جوایز نوآوری در نمایشگاه CES 2020 بوده است. سهولت استفاده و اندازه‌گیری طیف گسترده‌ای از پارامترهای سلامت در لحظه از ویژگی‌های این دستگاه است. الکتروکاردیوگرام، دماسنج، کاف و هفت دستگاه پزشکی دیگر در این دستگاه کوچک جاسازی شده است. امکان استفاده‌ی آنلاین از مشخصه‌های جمع‌آوری شده در این دستگاه توسط مکالمه‌ی تصویری( امکانی که این دستگاه در اختیار کاربر قرار می‌دهد) وجود دارد.


ساعتی هوشمند برای حفظ سلامت پوست

ساعت هوشمند Time-C ساخت IEVA برای حفظ سلامت پوست طراحی شده است. افزون بر ردیابی مشخصات سلامت فردی مانند ضربان قلب و ردیابی فعالیت، Time-C کلیه‌ی پارامترهای لازم برای حفظ سلامت پوست را جمع‌آوری می‌کند: دمای محیط، سطح رطوبت محیط، میزان پرتوهای دریافتی، نویز و میزان آلودگی فضای داخل و خارج. همه‌ی این پارامترها بر سلامت و پیری پوست تاثیرگذارند. پس از جمع‌آوری اطلاعات، کاربران پیشنهادهایی نیز برای حفظ سلامت پوست دریافت می‌کنند.


Elvie دستگاهی برای تحلیل شیر مادر
www.mobihealthnews.com

Elvie دستگاهی برای تحلیل شیر مادر

FemTech یک به روزرسانی برای دستگاه‌های پمپ شیر خود ارائه کرده است: Elvie. این دستگاه یکی از برندگان نوآوری CES 2020‌ بوده است. کاربران می‌تواند از حجم شیر، جریان شیر و زمان کار با دستگاه اطلاعاتی دریافت کنند. شرکت سازنده در آینده نزدیک با به روزرسانی اپلیکیشن تلفن همراه این دستگاه، اطلاعات بیشتری از کیفیت شیر مادر در دسترس قرار خواهد داد.


Lumi ساخت Pampers دستگاهی برای کمک به والدین

Lumi از شرکت Pampers برای ثبت تصویر کودک، پیگیری صدا، دما و رطوبت به والدین کمک می‌کند. یک ردیاب فعالیت متصل شونده به پوشک نیز در این دستگاه الگوی خواب کودک را ردیابی می کند. اپلیکیشن همراه این دستگاه به والدین در یافتن نیازهای کودک یاری می‌دهد. نیازهایی مانند خواب، غذا و یا نیاز به تعویض پوشک. دریافت برخی از این موارد برای والدین جوان می‌تواند دشوار باشد.


 Grapheal پچ پوستی ردیاب زخم

ردیابی زخم با Grapheal

شرکت فرانسوی Grapheal برای پیگیری وضعیت زخم‌های مزمن یک پچ غیر تهاجمی طراحی کرده است. این دستگاه با پیگیری وضعیت زخم و آپلود اطلاعات روی اپلیکیشن مربوطه، به درمانگران امکان پیگیری بهبودی زخم را داده و ایشان را از ریسک ابتلا به عفونت آگاه می‌سازد. این اطلاعات در تعیین کیفیت درمان و پیشگیری از وخامت وضعیت پیش آمده مهم است. این پچ همچنین روند بهبودی زخم را تسریع می‌کند. طرح فوق‌العاده انعطاف‌پذیر آن، Grapheal را با انواع زخم سازگار می‌نماید. وجود حسگرهای گرافینی حساسیت دستگاه را به کوچک‌ترین تغییر در پارامترهای زخم حساس می‌کند.


دستگاهی برای بیماران مبتلا به MS

اسکوتر تاشوی ویژه‌ بیماران مبتلا به MS
منبع: https://www.ces.tech

در بیماری MS آسیب‌های موجود در سیستم عصبی از انتقال صحیح پالس‌های عصبی جلوگیری می‌کنند. این بیماری می‌تواند فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. اسکوتر تاشوی iLiving V8 یکی دیگر از برندگان جایزه‌ی نوآوری CES 2020 است که ویژه‌ی این بیماران است. بیماری MS‌ مشکلاتی در وضعیت بدن و تعادل نیز ایجاد می‌کند. در این موارد Mateo و Zibrio SmartScale می‌توانند کارآمد باشند. Zibrio حتی پارامتری با نام ریسک افتادن را نیز اندازه‌گیری می‌کند.


بیشتر بخوانیم:
تغییر تجربه ی بارداری با ردیاب های سلامت دیجیتال (بخش دوم)
برترین فناوری های پوشیدنی نمایشگاه CES 2020 (بخش نخست)
نمایشگاه CES سال ۲۰۲۰


منبع: madicalfuturist

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *