تغییر تجربه ی بارداری با ردیاب های سلامت دیجیتال (بخش دوم)

همان طور که بارداری و زایمان یک دوره‌ی حساس برای مادر و نوزاد است، مراقبت از سلامت آن‌ها بسیار ضروری خواهد بود. جای تعجب نیست که بازار ردیاب‌های بهداشتی و حسگرها برای انجام مراقبت‌های بارداری در حال شکوفایی است. در بخش دوم این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به بررسی مفیدترین ردیاب‌های دیجیتال مربوط به دوره‌ی اول پس از زایمان می‌پردازیم.

تغییر تجربه ی بارداری با ردیاب های سلامت دیجیتال (بخش دوم)

محافظ، ناظر کودک، مقیاس‌ها و ردیاب‌های نوزاد

هفته‌ی اول پس از زایمان برای مادر و نوزاد هفته‌ی سختی است. خوشبختانه در حال حاضر ردیاب‌ها و ابزارهای پوشیدنی مراقبت‌های بهداشتی بیش از پیش در بازار موجود است که کمک می‌کند والدین دوره‌ی اول پس از زایمان را به راحتی پشت سر بگذارند.

BleepBleeps- 1، برترین محافظ کودکان

این شرکت نوپا طراح ابزارهای کوچک کاربردی با نام‌های تجاری مختلف است. Sammy Screamer ابزاری است که کاربر را از محل وسایل خود آگاه می‌سازد. Suzy Snooze نظارت بر کودک را برعهده دارد و به ایجاد احساس خواب‌آلودگی در کودک کمک می‌کند. این شرکت طیف گسترده‌ای از ابزارها را تولید می‌کند. برای نمونه می‌توان دستگاه آزمایش تخمک گذاری، زنگ هشدار حرکتی، اسکنر اولتراسونیک و حتی یک دماسنج دیجیتال برای استفاده‌ی خانگی را نام برد.

iBabyGuard – ۲، دستگاه ناظر خواب کودک

یک شرکت نوپای سنگاپوری این دستگاه توسعه داده است. عملکرد iBabyGuard به این گونه است که اگر کودک بیشتر از ۱۵ ثانیه نفس نکشد، دستگاه آن را تشخیص می‌دهد و پیام هشدار برای گوشی هوشمند کاربر ارسال می‌کند. این نوآوری برای دو سال متوالی برند جایزه‌ی اسباب‌بازی و محصولات کودک هنگ کنگ شد. iBabyGuard در بزرگترین بیمارستان کودک سنگاپور مورد آزمایش و تایید قرار گرفت. این دستگاه از این بابت که قادر است به طور موثر بر شرایط تنفس کودک نظارت داشته باشد، منحصر به فرد است. با کمک آن دیگر مادران نگران وضعیت تنفسی کودک خود نخواهند بود.

Teddy- 3 و حیوانات محافظ

مهم نیست کدام یک از عروسک‌های این شرکت را برای کودک خود انتخاب می‌کنید، همه‌ی آن‌ها ماموریت دارند تا بر روند رشد کودک نظارت داشته باشند. همه‌ی این عروسک‌های هوشمند به حسگرهای زیستی مجهز شده‌اند. اگر کوچکترین تماسی با این عروسک‌های محافظ صورت بگیرد، اطلاعات پزشکی به صورت یکنواخت از طریق دستگاه‌های ارتباطی منتقل می‌شود. به این ترتیب والدین مجبور نیستند برای انجام برخی از بررسی‌ها، مزاحم بازی کودک خود شوند.

تغییر تجربه ی بارداری با ردیاب های سلامت دیجیتال (بخش دوم)

TempTraq- 4، دستگاهی برای نظارت بر درجه حرارت بدن

برای اندازه‌گیری دمای بدن کودکان همیشه مشکلاتی مانند تکان خوردن کودک وجود دارد. به کمک دستگاه TempTraq درگیری با این مشکلات پایان می‌یابد. TempTraq یک دستگاه گیره مانند هوشمند است که دمای بدن را برای مدت ۲۴ ساعت کنترل می‌کند. این دستگاه به طور مداوم اطلاعات دمای بدن را از طریق حسگرها دریافت، ذخیره و برای گوشی هوشمند کاربر ارسال می‌کند. بنابراین والدین قادرند بدون هیچ گونه مشکلی وضعیت بدنی کودک خود را تحت کنترل داشته باشند.

تغییر تجربه ی بارداری با ردیاب های سلامت دیجیتال (بخش دوم)

Owlet Care -5، جوراب‌های هوشمند

شرکت Owlet Care جوراب‌های هوشمندی را طراحی کرده است که با استفاده از ضربان اکسیمتری (pulse oximetry)، وضعیت ضربان قلب کودک و میزان اکسیژن او را هنگام خواب تحت کنترل دارد. این ابزارهای پوشیدنی کوچک والدین را قادر می‌سازد با فناوری ضربان اکسیمتری که در بیمارستان‌های سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، هم از وضعیت کودک خود با خبر باشند و هم با خیال آسوده استراحت کنند.

تغییر تجربه ی بارداری با ردیاب های سلامت دیجیتال (بخش دوم)

Sproutling- 6، دستگاه پیش بینی زمان بیداری نوزاد

این دستگاه برای نوزادان ۶ ماه به بعد طراحی شده است. Sproutling، یک باند نرم (قابل شستشو و ضد آب) است که اطراف مچ پای نوزاد قرار می‌گیرد و میزان ضربان قلب، درجه حرارت بدن، حرکات و صداهای او را تحت نظر دارد. Sproutling والدین را زمانی که کودک بیدار می‌شود یا تب دارد با زنگ هشدار با خیر می‌سازد. این دستگاه با استفاده از مدل‌های آماری زمانی که کودک بیدار می‌شود را پیش بینی می‌کند و یا شرایطی مناسب را برای خواب کودک مهیا می‌سازد.

تغییر تجربه ی بارداری با ردیاب های سلامت دیجیتال (بخش دوم)

Pixie Scientific- 7، اولین پوشک هوشمند در جهان

هر پوشک هوشمند Pixie Scientific یک کد QR در پشت خود دارد و مجموعه‌ای از نوارهای آزمایش ادرار در آن تعبیه شده است. زمانی که ادرار کودک خارج می‌شود، نوارها باعث می‌شوند بیشترین رنگ اطراف کد QR تغییر کند. نظارت ثابت می‌تواند علائم اولیه‌ی عفونت‌های دستگاه ادراری، کمبود آب بدن و یا مشکلات کلیوی را مشخص شود.

تغییر تجربه ی بارداری با ردیاب های سلامت دیجیتال (بخش دوم)

۸- مقیاس‌های هوشمندانه Qardio و Withings

مقیاس‌ها برای نظارت بر سلامتی مادر و بررسی رشد بدن نوزاد ضروری هستند. دو شرکت بزرگ در حوزه‌ی بهداشت دیجیتال نوآوری‌های خود را برای کمک به خانواده‌ها ارائه می‌دهند: Qardio یک مقیاس هوشمند و تحلیلگر کامل ترکیبات بدن است که اعداد مقیاس را تغییر می‌دهد تا نتایج اندازه گیری‌ها باعث ناراحتی و اضطراب مادران حامله یا هر فرد دیگری که مشکل اضافه وزن دارد، نشود. تحلیلگر هوشمند Withings هم عملکردی مشابه دارد. این دستگاه وزن، ترکیبات بدن و ضربان قلب کاربر را فورا اندازه گیری می کند و نتایج را به گوشی هوشمند ارسال می کند.


بیشتر بخوانید:

>>Raybaby: ردیاب خواب و تنفس کودکان

>>معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش نخست)


منبع: medicalfuturist

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *