برقراری ارتباط میان نورون های زیستی و مصنوعی از طریق اینترنت

پژوهشگران اروپایی موفق شدند میان نورون‌های زیستی و عصبی از طریق اینترنت ارتباط برقرار کنند. آن‌ها، گام مهمی در توسعه‌ی نورون‌های مصنوعی و سیناپس‌ها برداشته‌اند. در این پروژه، نورون‌های زیستی در کشور ایتالیا رشد کرده‌اند. سپس از طریق سیناپس مصنوعی که در کشورانگلستان قرار داشت با نورون‌های مصنوعی کشور سوئیس ارتباط برقرار کردند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

برقراری ارتباط میان نورون های زیستی و مصنوعی از طریق اینترنت

نورون‌ها، بنیادی‌ترین سلول های عصبی هستند. مغز انسان دارای حدود شصت و هشت میلیارد نورون است. سیناپس، ارتباط میان این تعداد نجومی از نورون‌ها را برقرار می‌کند. در واقع، نورون‌های زیستی از طریق پالس‌های الکتریکی و در طول شکاف‌های بسیار کوچکی به نام سیناپس با یکدیگر ارتباط دارند. نورون‌ها دو وظیفه‌ی پردازش و ذخیره‌ی اطلاعات را انجام می‌دهند. برخلاف رایانه‌ها و نورون‌های عصبی مصنوعی که به پردازشگر و حافظه به طور جداگانه نیاز دارند.

در این پژوهش، نشان داده شد که طراحی نسخه‌ی جدید نورون‌های مصنوعی و سیناپس‌ها بسیار پیشرفته‌تر و قدرتمند‌تر از چیپ‌های رایانه‌ای قدیمی هستند اما هنوز در مرحله‌ی آزمایش قرار دارند. نورون‌های زیستی یک موش آزمایشگاهی در دانشگاه پادووا (University of Padova) در کشور ایتالیا رشد کرده‌اند. درحالی‌که نورون‌های مصنوعی بر روی تراشه‌ی سیلیکونی در دانشگاه زوریخ (University of Zurich) و دانشگاه ETH در کشور سوئیس ساخته شده است. نورون زیستی و عصبی در این دو کشور با کمک سیناپس مصنوعی دانشگاه ساوت‌همپتون (University of Southampton) انگلستان با یکدیگر ارتباط داشتند. سیناپس مصنوعی به نام مقاومت حافظه‌دار (memristor) شناخته می‌شود.

برقراری ارتباط میان نورون های زیستی و مصنوعی از طریق اینترنت

رویدادی که در نورون زیستی موش اتفاق می‌افتد از طریق اینترنت به سیناپس یا همان مقاومت حافظه‌دار ارسال می‌شود. سپس به سلول عصبی مصنوعی منتقل می‌شود. این ارتباط به صورت دو طرفه و رفت و برگشتی انجام می‌گیرد. این موفقیت، اساس اینترنت نورو الکترونیک را معرفی کرده است. کاربرد آن را می‌توان در زمینه‌ی پروتزهای عصبی مشاهده کرد. در این راستا، بخش‌های ناکارآمد مغز با یک تراشه هوش منصوعی قابل جایگزینی خواهد بود. این تحقیق در مجله‌ی Scientific Reports منتشر شده است.


بیشتر بخوانیم:

>>ساخت رباتی نرم با قابلیت های عصبی
>>طراحی پروتز دست ارزان قیمت با قابلیت ارائه بازخورد لمسی
>>فناوری پروتز عصبی (Neuroprosthetic) ، آینده اندام مصنوعی


منبع: newatlas

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *