تازه های فناوری برای مقابله با کرونا تا انتهای تابستان ۱۳۹۹

دانشمندان و شرکت‌های مختلف در سراسر جهان برای حل بحران‌های ایجاد شده با همه‌گیری کورونا فعالیت‌های متفاوتی انجام می‌دهند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به مرور برخی از این فعالیت‌های می‌پردازیم.

تازه های فناوری برای مقابله با کرونا

تشخیص و توزیع خودکار ماسک

ربات Reachy قادر است افرادی را که ماسک ندارند شناسایی کند و به آنها ماسک بدهد.

ماسک تصفیه کننده هوای ال‌جی تنفس را راحت‌تر می‌کند


از آغاز همه گیری COVID-19، شرکت‌های سراسر جهان به دنبال راهکارهایی برای واکنش به این بحران هستند. LG، سازنده غول‌پیکر دستگاه‌های الکترونیکی کره جنوبی، به تازگی اعلام کرده ماسک صورتی تولید کرده است که یک دستگاه تصفیه هوا است تا هوا را تمیز و تنفس را آسان ‌کند.

دستگاه تصفیه هوای پوشیدنی ال‌جی، PuriCare، دارای دو فیلتر H13 HEPA قابل تعویض است که این شرکت پیش از این در دستگاه‌های تصفیه هوای خانه به کار گرفته است. دو فن تعبیه شده، هوا را متناسب با ریتم تنفس فرد به داخل می‌کشند. هوای منتقل شده توسط فن‌ها به طور مداوم تنظیم می‌شود تا بیشتر احساس کنید ماسک ندارید. این دستگاه دارای یک کیف شارژ است که دارای LEDهای UV-C برای از بین بردن میکروب‌هایی است که هنگام استفاده از آن در قسمت خارجی ماسک قرار می‌گیرد. طبق گفته این شرکت، ماسک جدید برای فروش در کشورهای خاص در اواخر سال برنامه‌ریزی شده است.

نمایشگر Tempo Studio مربی ورزش در خانه

در دوران قرنطینه خانگی نیاز به کمک در انجام ورزشهای خانگی گسترش یافته است. یکی از کاملترین گجتهای موجود برای دوستاران فناوری صفحه نمایش Tempo Studio است که به کاربر اجازه می‌دهد با دریافت تمرینهای تخصصی از مربیان کارکشته در منزل ورزش کند. این مربیان به صورت در لحظه برای اصلاح حرکات کاربر با وی در ارتباط هستند. این دستگاه با یک متر ارتفاع، مساحت ۳۰ سانتیمتر مربع در هر گوشه منزل جای می‌گیرد. صفحه نمایش ۴۲ اینچی و بلند گوی استریو ۶۰w به همراه امکانات ویژه پریمیم از ویژگیهای این دستگاه است.

نمایشگر Tempo Studio مربی ورزش در خانه

هشدار به کاربر هنگام لمس صورت

ناسا یک دستگاه الکترونیکی پوشیدنی ساخته است که هنگام لمس صورت به کاربران هشدار می‌دهد. ناسا برای مقابله با بحران ویروس کرونا یک دستگاه الکترونیکی پوشیدنی اختراع کرده است که هر بار دست خیلی به صورت نزدیک شود، هشدار می‌دهد. این دستگاه برای فروش نیست، برنامه‌های کامل ساخت این دستگاه جدید به صورت متن باز در دسترس است. پوشیدنی PULSE به دور گردن بسته می‌شود و هنگامی که دست به صورت نزدیک شود، با لرزش به کاربر هشدار می‌دهد.

تشخیص خودکار شستشوی دست‌ها به WatchOS7 افزوده شد

Apple از ویژگی جدیدی برای watchOS رونمایی کرد که به طور خودکار شستشوی دست را تشخیص می‌دهد. ساعت هوشمند جدید اپل ضد آب است، که نیاز به درآوردن ساعت شخصی را پیش از شستن دست‌ها برطرف می‌کند. برنامه جدید به طور خودکار تشخیص می‌دهد که کاربران در حال شستن دست‌های خود هستند و ردیابی می‌کند که کاربر چه مدت دستان خود را شسته است. بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، شستن دست برای مهار شیوع کرونا ویروس ضروری است. پس شستشوی کامل برای یک دوره طولانی بسیار مهم است، اپل واچ جدید به شما کمک می‌کند تا با یک شمارش معکوس که به طور خودکار فعال می‌شود، از زمان کافی شستشو مطلع شوید.

تشخیص خودکار شستشوی دست‌ها به WatchOS7 افزوده شد

برقراری امنیت مسافران در برابر کووید۱۹ با سپرهای نامرئی

شرکت هواپیمایی Teague در سیاتل راهکاری برای سفرهای هوایی ایمن در زمان همه‌گیری کووید۱۹ پیشنهاد داده است. در این روش که AirShield نامیده می‌شود، یک محافظ نامرئی برای هر صندلی تعبیه می‌شود تا سرفه و عطسه‌ها تنها به یک صندلی محدود شود. سپس، هوا به طور مستقیم در سیستم تصفیه هواپیما جمع‌آوری و فیلتر می‌شود. دستیابی به یک راهکار سریع، کارآمد و نصب آسان برای Teague بسیار مهم بود. به همین دلیل AirShield می‌تواند به صورت سه بعدی چاپ شود و به راحتی بر روی واحد تهویه مطبوع موجود در هواپیما چسبانده شود. در نتیجه، هنگامی که مسافر نفس می‌کشد، سرفه یا عطسه می کند، قطرات بخار آب که در فضای صندلی آن مسافر موجود است، بلافاصله به سمت واحدهای تصفیه هدایت می‌شوند.

برقراری امنیت مسافران در برابر کووید19 با سپرهای نامرئی

استفاده از میدان‌های الکتریکی ضعیف برای ضدعفونی کردن ماسک‌ها و مقابله با ویروس کرونا

استفاده از میدان‌های الکتریکی ضعیف برای ضدعفونی کردن ماسک‌ها و مقابله با ویروس کرونا. ماسک صورت به کاهش شیوع کووید۱۹ کمک می‌کند و در حال حاضر توسط دولت‌های سراسر جهان توصیه می‌شود. مهندسان دانشگاه ایندیانا برای نخستین بار نشان دادند پارچه‌ای که دارای یک میدان الکتریکی ضعیف است، می‌تواند ویروس کرونا را غیرفعال کند. نویسندگان معتقدند از این نوع پارچه‌های درمانی (electroceutical)، می‌توان برای ساخت ماسک صورت و سایر تجهیزات محافظ شخصی استفاده کرد.

ضدعفونی کننده پوشیدنی برای دست‌ها

ضدعفونی کننده پوشیدنی برای دست‌ها. در همه‌گیری ویروس کرونا حفظ بهداشت شخصی امری حیاتی است. با کم شدن محدودیت‌های قرنطینه در سراسر جهان، تمیز نگه داشتن دست‌ها و حمل بطری ضدعفونی کننده برای دست‌ها دشواراست. آزمایشگاه Wellness Innovation یک ضدعفونی کننده پوشیدنی شخصی توسعه داده است. این دستگاه براحتی در جیب جا و یا روی کمربند نصب می‌شود. با فشار یک دکمه مقداری ضدعفونی کننده مایع را مستقیماً کف دست قرار می‌دهد.

ماسکNanoHack

استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت ابزارهای مختلف در مبارزه با کرونا مهم است. ماسکNanoHack طراحی بسیار انطباق‌پذیری دارد. در صورتیکه فیلتر پلی‌پروپیلن مناسب برای ماسک دردسترس نباشد، این فیلتر را می‌توان با مواد در دسترس و مشابه جایگزین کرد. این ماسک می‌تواند میکروارگانیزم‌هایی تا ابعاد ۰.۰۲ میکرون را تا ۸۹ درصد به دام اندازد.

ماسکNanoHack

ماشین ضدعفونی کننده ماسک Terminator CoV

ضدعفونی کردن لباسهای پزشکی یکی از مشکلات پزشکان در زمان کوروناست. اگر ماسک پزشکی کم باشد پزشکان مجبورند با ماسک خود تا مدت زیادی بسازند.Prescientx شرکتی در کانداست که دستگاهی برای بهبود این شرایط ساخته است. Terminator CoV یک ماشین ضدعفونی کننده ماسک با پرتوهای فرابنفش است. با تابانیدن نور UV از جهات مختلف به ماسک، میکروارگانیسم‌های روی آن از بین می‌روند. این دستگاه با انواع و طرح‌های مختلف ماسک در نقاط مختلف دنیا سازگار است.

پچ پوستی GX برای پیگیری سلامت بیماران

پچ پوستی برای پیگیری سلامت بیماران و کارمندان در معرض کووید۱۹. استارت‌آپ Epicore Biosystems پچ پوستی Gx را برای پیگیری غیرتهاجمی خستگی و سلامت ورزشکاران از طریق تحلیل عرق بدن ایشان ساخته است. این حسگر را می‌توان برای تحلیل سطح الکترولیت فرد و مواد لازم برای ساخت پادتن‌ها در بدن نیز به کار برد. با ادغام آن در ماسک‌های N95 سطح خستگی و سلامت پرسنل درمان نیز قابل تشخیص است. همچنین به کمک آن می‌توان تشخیص داد که آیا بیماری شدت خواهد یافت یا خیر. با کمک اپلیکیشن همراه این حسگر و تحلیل رنگ آن، در صورت کم شدن مایعات بدن هشداری برای کاربر ارسال می‌شود.

پچ پوستی GX برای پیگیری سلامت بیماران

ماسک Huami که خود را خنثی می کند

شرکت چینی Huami یک ماسک شفاف و با قابلیت ضدعفونی کردن خود طراحی کرده است. ماسک Amazfit Aeri دارای فیلترهای قابل تعویض است و از نظر عملکرد با فیلترهای N95 رایج برابری دارد و می‌تواند ۹۵ درصد از ذرات را فیلتر کند. هر فیلتر تقریباً عمر یک و نیم ماه دارد که طولانی‌تر از ماسک‌های جراحی و ماسک‌های N95 متداول است. از طرفی پوشیدن ماسک، تشخیص چهره را دشوار می‌سازد. با این ماسک شفاف افراد می‌توانند براحتی یکدیگر را تشخیص داده یا از تشخیص چهره برای باز کردن قفل تلفن همراه خود استفاده کنند. هنوز قیمتی برای این ماسک پیش‌بینی نشده است.

سامانه منحصربفرد فرابنفش برای استریل کردن هزاران ماسک در روز

ماسک‌هایی همچون N95 دارای فیلترهای الکترواستاتیک هستند. تمیز کردن چنین ماسک‌هایی با استفاده از مایعات مؤثر نیست، زیرا اثر الکترواستاتیک آن خنثی می‌شود. گروهی در دانشگاه رنسیلر وسیله‌ای ایجاد کردند که ماسک‌ها را در نور ماورابنفش حمام و دوباره آنها را مفید می‌کند.

این حسگر گلو میتواند به کمک هوش مصنوعی بر علائم COVID19 نظارت کند

از آنجایی که کووید۱۹ همچنان به آلوده کردن بیشتر افراد در سراسر جهان ادامه می‌دهد، هنوز راه قابل اطمینانی برای تشخیص زودرس این بیماری و نظارت بر علائم آن، بویژه از راه دور و در حالی که بیماران در خانه هستند وجود ندارد. پژوهشگران در دانشگاه نورث‌وسترن یک وسیله الکترونیکی انعطاف‌پذیر کوچک تولید کرده‌اند که می‌تواند سرفه، دمای بدن و میزان تنفس را بطور مداوم ردیابی کند. پژوهشگران امیدوارند بتوانند با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی داده‌های این دستگاه را پردازش کنند. ایده این است که به سرعت هرگونه تغییر در وضعیت بیمار را تشخیص داده و نسبت به پیشرفت‌های خطرناک هشدار دهیم.

این حسگر گلو میتواند به کمک هوش مصنوعی بر علائم COVID19 نظارت کند

بیشتر بخوانید
طرحی برای برترین اپلیکیشن مبارزه با کرونا
نقش صنعت چاپ سه بعدی در مقابله با کرونا
گجت های مبارزه با کرونا در محیط کار


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *