استفاده از تحریک اپیدورال برای درمان عوارض آسیب نخاعی در خانه

تحریک الکتریکی اپیدورال، یک روش درمانی برای بهبود عوارض آسیب نخاعی، شامل کاشت یک الکترود روی نخاع، همراه با یک محرک عصبی در زیر پوست بیمار است که تکانه‌های الکتریکی خفیفی را به ستون فقرات می‌رساند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد تحویل پالس‌های الکتریکی، به افراد فلج کمک می‌کند تا به حرکات ارادی، تنظیم فشار خون، توانایی ایستادن، بهبود عملکرد روده، مثانه و سایر فواید دست پیدا کنند. حتی زمانی که این روش با دیگر درمان‌ها همراه شد، برخی از بیماران توانسته‌اند دوباره قدم بردارند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

استفاده خانگی از تحریک اپیدورال برای درمان عوارض آسیب نخاعی
کیت اسمیت (Keith Smith)، یکی از شرکت‌کنندگان در پژوهش‌های نخاعی دانشگاه لوییویل، با رابط کاربری جدید برای کنترل محرک اپیدورال Medtronic کار می‌کند. اعتبار: دانشگاه لوییویل

مزایای محرک اپیدورال

کیت اسمیت (Keith Smith)، یکی از شرکت‌کنندگان در پژوهش‌های نخاعی دانشگاه لوییویل، دچار تتراپلژی شده است. اسمیت دو سال پیش در یک مطالعه بر روی افراد فلج ناشی از آسیب نخاعی در مرکز پژوهش‌های آسیب نخاعی دانشگاه لوییویل کنتاکی (KSCIRC) شرکت و یک محرک اپیدورال دریافت کرد. این محرک مزایایی مانند حرکت ارادی، افزایش کنترل تنه و بهبود تنظیم فشار خون را برای اسمیت فراهم کرده است. در جدیدترین مطالعات، تبلت جدیدی به اسمیت کمک می‌کند تا کنترل مستقل‌تری بر محرک عصبی Medtronic Intellis داشته باشد و بتواند از مزایای این محرک برای کنترل اثرات ناتوان کننده آسیب نخاعی استفاده کند.

اسمیت می‌گوید: «این محرک سلامتی من را تا حد بسیاری بازیابی کرده است. من دیگر همیشه احساس بیماری نمی‌کنم، از حال نمی‌روم و سرگیجه ندارم. من دوباره از زندگی خود لذت می‌برم».

تنظیم محرک اپیدورال

برای استفاده کامل از مزایای این محرک، باید به طور دوره‌ای در طول روز تنظیم شود تا فشار خون و سایر عملکردهای بیمار کنترل شود. برای هر عملکرد به تنظیمات متمایز محرک نیاز است. اسمیت که به دلیل آسیب نخاعی در سطح C4 از دستانش استفاده محدودی دارد، پیش از این به دلیل کوچک بودن دکمه‌های دستگاه کنترل کننده، مجبور بود برای تغییر تنظیمات به یک مراقب متکی باشد. اما اکنون به لطف تبلت جدید که دارای صفحه نمایش لمسی بزرگتر است و با توجه به نیازهای اسمیت طراحی شده است، می‌تواند تنظیمات را خودش انجام دهد.

اسمیت گفت: «پیش از این، تنظیمات توسط مراقب من کنترل می‌شد. من نمی‌توانستم این کار را انجام دهم زیرا نمی‌توانم از دست‌هایم استفاده کنم. اکنون که ما این فناوری جدید را داریم، می‌توانم آن را به تنهایی کنترل کنم. من می‌توانم از عملکردهای بسیار بیشتری استفاده کنم؛ این یک مزیت بزرگ برای زندگی من است». افزون‌بر یک رابط در دسترس‌تر، کنترل کننده‌ی به روز شده ظرفیت ذخیره تنظیمات بیشتری برای استفاده فوری دارد.

طی چند ماه گذشته، کنترل‌کننده‌های جدید به ۱۶ شرکت‌کننده در برنامه پژوهشی تحریک اپیدورال نخاع در دانشگاه لوییویل ارائه شده است. دیگر شرکت‌کنندگان، کنترل‌کننده‌های تبلت جدید را در ماه‌های آینده دریافت خواهند کرد.

تحریک اپیدورال، یک روش درمانی برای بهبود عوارض آسیب نخاعی، شامل کاشت یک الکترود روی نخاع، همراه با یک محرک عصبی در زیر پوست بیمار است که تکانه‌های الکتریکی خفیفی را به ستون فقرات می‌رساند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد تحویل پالس‌های الکتریکی، به افراد فلج کمک می‌کند تا به حرکات ارادی، تنظیم فشار خون، توانایی ایستادن، بهبود عملکرد روده، مثانه و سایر فواید دست پیدا کنند. حتی زمانی که این روش با دیگر درمان‌ها همراه شد، برخی از بیماران توانسته‌اند دوباره قدم بردارند.

پیشینه این پژوهش

دانشگاه لوییویل برای نخستین بار از محرک‌های اپیدورال Medtronic برای پژوهش‌های آسیب نخاعی در سال ۲۰۰۹ تحت معافیت دستگاه تحقیقاتی سازمان غذا وداروی آمریکا استفاده کرد. این پژوهش که توسط Susan Harkema، پروفسور جراحی مغز و اعصاب و دانشیار KSCIRC رهبری می‌شود، منجر به مزایای سلامتی و بهبود عملکرد افراد فلج شده است. در حالی که محرک‌های اپیدورال، که به عنوان محرک‌های نخاعی نیز شناخته می‌شوند، ثابت شده‌اند که تسکین مؤثری برای دردهای مزمن ارائه می‌دهند و به صورت تجاری برای این کاربرد در دسترس هستند، استفاده از آن‌ها برای افراد مبتلا به آسیب نخاع همچنان تجربی است.

کنترل‌کننده جدید که با نام Stim X Release 1 شناخته می‌شود، نسخه نخست است. پژوهشگران انتظار دارند نسخه‌های آینده بهبود یابند. بهبودهای بیشتری با بازخورد شرکت کنندگان و توسعه حسگرهای بی‌سیم برای نظارت بر وضعیت کاربر و تنظیم تنظیمات محرک در صورت نیاز برنامه‌ریزی شده است. در یک سیستم حلقه بسته یا انسان در حلقه، کنترل کننده می‌تواند به کاربر هشدار دهد یا برای نمونه، تحریک را بر اساس تغییر فشار خون تنظیم کند.

دانشگاه لوییویل، بنیاد کسلر، Medtronic، آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز و چندین سرمایه‌گذار با یکدیگر همکاری می‌کنند تا این فناوری سریع‌تر بهبود یابد. بهبودهایی که به افراد مبتلا به ضایعه نخاعی اجازه می‌دهد به مزایای تحریک اپیدورال در خانه و اجتماع دست یابند، نه فقط در محیط پژوهشی و تحقیقاتی.

این نوآوری به مردم کمک می‌کند تا زندگی سالم‌تر، انعطاف‌پذیرتر و با قدرت کامل‌تری داشته باشند.


>> چگونه میتوان پس از آسیب نخاعی دوباره راه رفت: روشهای درمانی و تجربه ها

>> روشی جدید برای تنظیم فشار خون بیماران آسیب نخاعی


منبع: medicalxpress

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *