توانایی و حرکات تحسین برانگیز ربات ها

در این بخش از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی نگاهی داریم به تازه‌ترین ربات‌ها و توانایی آنها در زمینه‌های مختلف. با ما همراه باشید.

ویدئویی جدید از ربات مینی چیتا در حال پشتک وارو زدن

ربات جدید MIT نخستین ربات چهار پا است که می‌تواند پشتک وارو بزند. این ربات حدود ۹ کیلوگرم وزن دارد. مینی چیتا(Mini Cheetah) افزون بر توانایی حرکت به سمت جلو یا عقب می‌تواند به طرفین نیز برود. همچنین این ربات می‌تواند روی زمین‌های ناهموار با سرعتی بیش از دو برابر سرعت حرکت افراد معمولی حرکت کند.

پاسخ به عواطف انسانی با موسیقی

یادگیری عمیق به یکی از ربات‌های مؤسسه فناوری جورجیا کمک کرد تا سخنان انسانها را درک کند و در پاسخ آواز بخواند. ربات Shimi در ابتدا برای نواختن موسیقی برنامه‌ریزی شده بود. از یک شبکه عصبی عمیق برای آموزش Shimi و توانایی درک سخنان و عواطف انسانی و پاسخ آنی به آنها استفاده شد.

نخستین ربات هوش مصنوعی که می‌تواند چهره شما را نقاشی کند

ربات انسان‌نمای Ai-Da چهره‌ای بسیار واقعی دارد. Ai-Da از طریق یک دوربین که در چشم آن قرار گرفته می‌بیند. این ربات می‌تواند چهره اشخاص و ویژگی‌های آن را تشخیص دهد، افراد را ردیابی و با آنها تماس چشمی برقرار کند. این ربات هنوز در حال توسعه است اما خواهد توانست مداد را در دست گرفته و چهره افراد را نقاشی کند. طرح‌های این ربات در ماه نوامبر در لندن نمایش داده خواهد شد.

ربات اریگامی نرم و بسیار قوی با توانایی برداشتن هر نوع جسمی

با وجود پیشرفت‌های فراوانی که در زمینه رباتیک شاهد آن هستیم هنوز هم برای ربات‌ها مشکل است که در محیط‌های جدید و با اجسام جدیدی که تاکنون ندیده‌اند کار کنند. آنها تمایل دارند فقط در محیط‌ها و با اشکال و مکان‌های از پیش تعریف شده کار کنند. در سال های اخیر، ربات‌هایی با انگشتان نرم و انعطاف‌پذیر توسعه یافتند. این انعطاف‌پذیری به ربات‌ها اجازه می‌دهد تا انگور و بطری خالی آب را بردارند، اما هنوز هم قادر به اداره اقلام بزرگ و سنگین نیستند.

برای رفع این مشکل پژوهشگران MIT و هاروارد، ربات نرمی را طراحی کرده‌اند که هم نرم و هم قوی است. این ربات دارای یک ساختار اریگامی مخروطی شکل است که می‌تواند اشیایی تا ۱۰۰ برابر وزن خود را بردارد. این طراحی منحصربفرد به ربات امکان می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از اشیا همچون بطری آب، هواپیماهای بدون سرنشین و حتی یک کلم بروکلی را بردارید.

این پای رباتیک خود می‌تواند راه رفتن را بیاموزد

پژوهشگران دانشگاه کارولینای جنوبی (USC) یک پای رباتیک ایجاد کرده‌اند که خود می‌تواند راه رفتن را یاد بگیرد. دانشمندان در این پژوهش از انسان‌ها و حیواناتی که چند دقیقه پس از تولد مهارت راه رفتن را یاد می‌گیرند، الهام گرفته‌اند و امیدوارند که این پژوهش فرصت‌های جدیدی در زمینه پروتزهای دینامیکی و ربات‌ها برای یادگیری حرکت در محیط‌های نا آشنا باز کند. پای رباتیک آنها توسط تاندون‌هایی شبیه حیوانات فعال و توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی کنترل می‌شود. با این فناوری ربات قادر است مهارت راه رفتن را خود به شیوه‌ای مشابه انسان‌ها یا انجام حرکات اکتشافی مکرر بهبود دهد.

این پای رباتیک خود می‌تواند راه رفتن را بیاموزد

رباتی که می تواند نحوه راه رفتن خود را تغییر دهد

اتصالات قابل تنظیم به این ربات کوچک کمک می‌کنند تا از موانع عبور کند. طرح مکانیکی پاهای این ربات بدون تغییر است اما تغییر حالت مفصل‌ها به ربات کمک می‌کند تا نحوه ره رفتن خود را با محیط وفق دهد.

تماشا کنید: نخستین هوش مصنوعی گوینده خبر با ظاهر زنانه

خبرگزاری شینهوا چین از نخستین زن گوینده خبر که با کمک هوش مصنوعی طراحی شده است رونمایی کرد. این سامانه هوش مصنوعی که Xin Xiaomeng نامیده می‌شود، ظاهری زنانه دارد و طی چند هفته آینده به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. Xin Xiaomeng نخستین گوینده خبر هوش مصنوعی دنیا است.

توسعه میکروربات‌هایی که با تحریک مکانیکی بافت‌های زنده می‌توانند مانع از بیماری شوند

دانشمندان EPFL عضلات بسیار کوچکی از جنس هیدروژل ساختند که می‌تواند بافت‌های زنده را به صورت مکانیکی تحریک کند. این ربات‌های نرم و زیست سازگار می‌توانند برای درمان هدفمند و تشخیص و پیشگیری از بیماری استفاده شوند. بافت‌های انسانی انواع مختلفی از محرک‌های مکانیکی را تجربه می‌کنند که بر توانایی آنها در انجام کارهای فیزیولوژیکی نظیر محافظت از اندام‌های آسیب دیده تأثیر می‌گذارد. کاربرد کنترل شده چنین محرک‌هایی در بافت‌های زنده برای مطالعه شرایطی که منجر به بیماری می‌شود، ثابت شده است.

این دست رباتیک با فشار هوا و هوش مصنوعی کار میکند

این دست رباتیک می‌تواند به کمک هوش مصنوعی یاد بگیرد که چگونه اشیای مختلف را بگیرد و آنها را در وضعیت مطلوب قرار دهد. این دست نرم و پنوماتیک کاملاً شبیه دست انسان طراحی شده است.

نخستین رباتی که بدون GPS حرکت می‌کند

دانشمندان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه و دانشگاه آکس مارسی با الهام از مورچه‌ها ربات AntBot را ساختند. AntBot نخستین رباتی است که می‌تواند محیط را به صورت تصادفی مورد بررسی قرار دهد و به صورت خودکار و بدون GPS حرکت کند. این پژوهش راهبردهای جدیدی برای ناوبری در خودروهای خودران و رباتیک باز می‌کند. چشم انسان به نور تابشی خورشید و اشعه ماوراء بنفش حساس نیست، اما برای مورچه‌ها اینگونه نیست. مورچه‌های بیابانی می‌تواند چند صد متر در نور مستقیم خورشید در بیابان برای پیدا کردن غذا حرکت کنند، سپس بدون گم شدن مستقیماً به لانه بازگردند.

ناوبری فوق‌العاده آنها با اندازه‌گیری فاصله به کمک شمارش گام‌ها و نور پلاریزه شده خورشید به عنوان قطب‌نما ممکن شده است. AntBot هم ناوبری استثنایی مورچه‌ها را کپی می‌کند. این ربات به مجهز به یک قطب‌نمای نوری و حسگرهای حرکتی است. همچنین دارای شش پا برای افزایش تحرک است که به آن اجازه میدهد در محیط‌های پیچیده حرکت دهد.

ربات همبرگر پز Miso Robotics با نام Flippy

بازوی رباتیک شرکت Miso Robotics با نام Flippy یک کمک آشپز برای سرخ کردن یا کباب کردن غذا و پختن همبرگر با ابزار متنوع برای قسمت دست است که بستر هوش مصنوعی و هدایتگرهای فضای ابری ویژه‌ی خود را دارد.

نخستین ربات جراح مغز در چین

ربات Remebot نخستین ربات برای کمک به جراحی‌های مغز و اعصاب است که توسط پژوهشگران چینی توسعه یافته است.

ربات جراح ستون فقرات دانشگاه Nottingham Trent

در کنار ربات‌های جراح معروف می‌توان از ربات دانشگاه Nottingham Trent نام برد که به طور خاص برای جراحی ستون فقرات طراحی شده است. پژوهشگران در حال حاضر برای توسعه‌ی ربات از مدل‌های UR5 شرکت Universal Robots استفاده می‌کنند. یک قسمت از بازوی رباتیک به نام ربات Datum که با حرکت در راستای ستون مهره‌ها اطلاعاتی از نحوه‌ی حرکت بیمار جمع آوری می‌کند. ربات دیگری با نام Tooling مکان مناسب برای قرار گرفتن تثبیت کننده‌های ستون فقرات را برای ایجاد حفره شناسایی می‌کند.

کنترل یک دست رباتیک از راه دور به کمک بازخورد لمسی و با چشمان بسته

کاربر با چشم‌های بسته دستکش لمسی را پوشیده و دست رباتیک Shadow حرکات کاربر را تقلید می‌کند. با بازخورد لمسی، کاربر قادر به شناسایی توپ است و با موفقیت آن را برمیدارد. این سامانه حاصل ادغام فناوری‌های سه شرکت است. سه شرکتی که هر یک در زمینه خود یک پیشرو است. شرکت Shadow Robot (لندن و مادرید) در دست‌های رباتیک، SynTouch (کالیفرنیا) در حسگرهای لمسی، و HaptX (کالیفرنیا) در دستکش‌های لمسی.

یکی از مؤثرترین ربات ها برای مونتاژ قطعات

ربات duAro1 که توسط Kawasaki Robotics توسعه یافته یکی از مؤثرترین ربات‌های صنعتی برای نصب قطعات با شکل و اندازه‌های مختلف است.

گرده افشانی توسط ربات BrambleBee

این یک سامانه کاملاً مستقل است که به زودی خواهد توانست در گلخانه‌ها حرکت کرده و عمل گرده‌افشانی را انجام دهد.

برداشت خودکار کلم از مزارع

برداشت کلم یکی دیگر از مشاغل خودکار شد. اینکار توسط ربات توسعه یافته در دانشگاه Ritsumeikan انجام می‌شود.

توسعه رباتی در کشور کره برای پاسخ به سوانح هسته ای

ربات دوپای ATRIAS

ربات دوپا ATRIAS نخستین ربات ساخت آزمایشگاه Dynamic Robotics : تصور کنید با چشمان بسته و با استفاده از چوب‌های بلند در حالی‌که دست‌های شما بسته شده است بخواهید راه بروید. شما بدون حرکت دست‌ها در راه رفتن تعادل نخواهید داشت. تنها راه برقراری تعادل گام برداشتن پیوسته است. این دقیقا کاری است که ربات ATRIAS انجام می‌دهد. این ربات حتی با وجود موانع در مسیر حرکتش، تعادل خود را در راه رفتن حفظ می‌کند.

روند پیشرفت ربات Cassie در بالا رفتن از پله

برای راه رفتن بر سطح‌های پیچیده، در سامانه‌ی حرکتی پای ربات Cassie، پنج موتور و دو فنر تعبیه شده است. از اهداف ساخت Cassie، توانایی دویدن در محیط‌هایی مانند جنگل، توانایی راه رفتن بر سطح سخت، افزایش بازدهی توان مصرفی و حرکت بدون نیاز به تسمه کمکی است.

راه رفتن ربات Cassie بر سطوح مختلف

ربات دوپای Cassie در محیط‌های بیرونی همچون زمین خاکی، زمین چمن و مسیرهای پوشیده از برگ می‌تواند راه برود. برای راه رفتن بر سطح‌های پیچیده، در سامانه حرکتی پای ربات Cassie، پنج موتور و دو فنر تعبیه شده است. ربات Cassie با الهام از پاها و نوع حرکت شترمرغ طراحی شده است.


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *