بستر نرم افزاری بازخورد لمسی و واقعیت مجازی Fundamental Surgery

Fundamental Surgery توسط شرکتی در لندن به نام FundamentalVR توسعه یافته است. این محصول یک بستر نرم افزاری برای پزشکانی است که مایل به تجربه‌ی فناوری واقعیت مجازی هستند. با استفاده از پشتیبانی نرم‌افزاری جهانی این سامانه، بیمارستان‌ها می‌توانند رایانه‌های شخصی و سرپوش‌های واقعیت مجازی را در ترکیب با بازخورد لمسی به کارگیرند. این خدمات را می‌توان از شرکت خریداری نمود. برای آشنایی بیشتر با این سامانه با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

دستکشی برای بازخورد لمسی در حین جراحی

دانشجویان رشته‌ی پزشکی و جراحان حاذق با استفاده از سرپوش‌های واقعیت مجازی تجربه‌ی شنیدن و دیدن پیشامدهای ممکن در حین درمان بیماران را بدست می‌آورند. این ابزارهای امکان انجام جراحی‌های مجازی با استفاده از ابزارهای تجربی مجازی را فراهم می‌کنند. حرکت ابزار جراحی به کمک دسته‌هایی که کاربر حرکت می‌دهد ممکن می‌شود. این دسته‌ها به خوبی مقاومت و سفتی بافت حین جراحی، بریدن، و دستکاری اعضای بدن را شبیه‌سازی می‌کنند و با نیروی مناسب دست کاربر را به عقب می‌رانند. دستکش‌های HaptX که برای شبیه‌سازی بازخورد لمسی طراحی شده است، با این سامانه آزمایش شده است.

هر دستکش HaptX با وارد کردن فشار به پوست کاربر به آن‌چه در شبیه‌سازی مجازی رخ می‌دهد، واکنش نشان می‌دهد. این سامانه نیرو و فشاری که یک جرم هشت کیلوگرمی را در انگشتان ایجاد می‌کند را شبیه سازی می‌نماید. همچنین فناوری این دستکش‌ها حرکت دست‌های کاربر را با دقت میلیمتری دنبال می‌کند.

در آزمایش اخیر یکی از کاربران Fundamental Surgery دستکش HaptX را در یک جراحی مفصل سازی لگن شبیه سازی شده استفاده کرد. در کنار سایر محاسن این سامانه، کاربر جراح در حین این جراحی مجازی قادر به حس کردن رشد مفاصل و احساس کردن بافت در حین جراحی بوده است.

در جراحی‌های مجازی آموزشی حس لامسه اهمیت فراوانی دارد. به صورت عمده حس لامسه را ابزارهای سنتی پر هزینه و ثابت در محل فراهم می‌نمایند. بستر FundamentalVR در ترکیب با سامانه‌های فراهم کننده‌ی بازخورد حرکتی، از طریق دستگاه‌هایی ماند HaptX، به بازار عرضه خواهد شد.


مقالات پزشکی در مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی:

کاف هوشمند John Hopkins برای تشخیص ذات الریه

حسگر بیسیم و انعطاف‌پذیر جایگزین دستگاه اندازه‌گیری بخش مراقبت ویژه نوزادان

استفاده از چاپگر زیستی برای چاپ پوست و ترمیم سریع زخم


منبع: newatlas

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *