جایگاه Extended Reality در دنیای امروز

درحالی‌که فناوری‌های XR از سال ۲۰۱۴ میلادی مورد توجه قرار گرفته‌اند، امروز با وجود همه‌گیری بیماری کرونا و بحران اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰، ارزش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی در دنیای تجارت بیشتر از پیش درک می‌شود. در این مقاله به کاربردهای XR خواهیم پرداخت. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

جایگاه Extended Reality در دنیای امروز
Extended Reality

واقعیت تعمیم‌یافته (Extended Reality‎) یا واقعیت گسترش‌یافته، با نام اختصاری (XR) یک اصطلاح عام در رابطه با چندین فناوری جدید و نوظهور واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی است که برای ایجاد تجربه‌های جدید دیجیتال، استفاده شایان توجهی از آن می‌شود.

فناوری XR در صنایع مختلف همچون مراقبت‌های پزشکی، تولید، آموزش، طراحی، توریسم، کالاهای مصرفی و بازاریابی کاربرد بسیاری دارد. این فناوری به شرکت‌ها کمک می‌کند مزیت رقابتی موردنیاز برای بقا و رشد در سال‌های آینده را فراهم کنند.

فناوری VR و AR از دهه‌ی ۱۹۶۰ توسعه پیدا کردند اما صنعتی که امروزه به عنوان VR و AR می‌شناسیم کمتر از هفت سال قدمت دارد. پیشرفت‌ها در چنین دوره‌ی کوتاهی چشمگیر بوده است. با این حال، عموم مردم با سرعت بسیار کندتری از آنچه شرکت‌های بزرگ فناوری تصور می‌کنند با فناوری جدید سازگار می‌شوند.

پیش‌بینی‌ها و آینده

قضاوت درباره موفقیت صنعت XR بر اساس تعداد هدست‌های مجازی فروخته شده بسیار ساده است. ما باید بر موارد واقعی تجارت XR تمرکز کنیم. آینده‌ی صنعت XR به توانایی آن در اجرای وعده‌های سازندگان XR بستگی دارد. XR باید بتواند در زمان و هزینه شرکت‌ها صرفه‌جویی کند. به روند کار سرعت بخشد و افراد را با روش‌های منحصربه فرد گردهم آورد. همچنین جریان‌های درآمدی جدید ایجاد کند.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ فناوری XR، یک و نیم تریلیون دلار اقتصاد جهانی را تقویت خواهد کرد. این رشد به پیشرفت رایانش ابری و ۵G نیز وابسته است. رایانش ابری عملی است برای گرفتن و پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها در نزدیکی مکان ایجاد شده و ۵G اینترنت فوق‌العاده پرسرعت است.  در روش رایانش ابری، کنترل برنامه‌های رایانه‌ای، داده‌ها و سرویس‌ها از برخی گره‌های مرکزی گرفته می‌شود و به لبه‌های اینترنت، که با دنیای واقعی در ارتباطند، سپرده می‌شود. این نوآوری‌ها زیرساخت عملی لازم برای انتقال انبوه مجموعه‌های داده بزرگ را با سرعت بالا فراهم می‌کنند.

جایگاه Extended Reality در دنیای امروز
iMD-VR

مبارزه با کرونا و قرنطینه

یکی از نمونه‌های اخیر کاربرد XR، صنعت پزشکی است. iMD-VR بستری برای همکاری و صرفه جویی در وقت و زمان پزشکان است.  گروهی از دانشمندان دانشگاه بریستول (Bristol) از هدست‌های واقعیت مجازی و رایانش ابری به عنوان کمک به جامعه پزشکی در مبارزه با کوید ۱۹ استفاده کردند. آنها با مدلسازی سه‌بعدی می‌توانند پیچیدگی‌های منحصر به فرد ویروس کرونا و همچنین آزمایش واکسن‌ها و درمان‌ها را از طریق شبیه‌سازی دینامیک مولکولی تجسم کنند. این سطح از همکاری بین‌المللی و توانایی تجسم و زمینه‌سازی آنچه که با چشم انسان قابل مشاهده نیست از راه دیگری امکان‌پذیر نخواهد بود.

جایگاه Extended Reality در دنیای امروز
Seymourpowell

واقعیت مجازی می‌تواند توانایی‌های ما را بیش از توانایی فیزیکی ما گسترش دهد. افزون بر این، اشتراک‌گذاری دانش را در مکان‌های جغرافیایی مختلف سرعت می‎بخشد. بسیاری از صنایع به عنوان راهی برای همکاری از راه دور در دوران قرنطینه به فناوری‌های XR روی آورده‌اند. شرکت مشاوره طراحی و نوآوری Seymourpowell همکاری گروه‌های طراحی جهانی را با VR امکان‌پذیر کرده است. بستری که از آن استفاده می‎شود با نام Reality Works از سال ۲۰۱۷ به عنوان ابزاری برای گروه طراحی خودروی این شرکت به کار می‌رفت.

جایگاه Extended Reality در دنیای امروز
Leadership Network

رویدادها و جلسات مجازی

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بر یک بستر همه‌جانبه و ایجاد فرهنگ کار در واقعیت مجازی سبب صرفه‌جویی در وقت و زمان شرکت‌ها در طولانی‌مدت می‎شود. سازمان آموزش اجرایی Leadership Network تمام کلاس های حضوری خود را از طریق بستر Gemba VR برگزار می‌کند. با این کار سه شب اقامت و مسافرت کاری با هزینه ۱۸۰۰ پوند حذف شد. زمان بهره‌وری شرکت‌ها نیز ۴۴ درصد افزایش یافت.

در زمان شیوع کرونا، بسترهای مجازی Zoom و Hopin و Teams جایگزین رویدادها و کنفرانس‌های فیزیکی شدند. با این حال بستر VR مزیت‌هایی بر این بسترها خواهد داشت. به عنوان نمونه همه امکاناتی که در یک کنفرانس فیزیکی فراهم می‌شود قابل ارائه در بستر واقعیت مجازی خواهد بود. رویداد Virtuality Experience 2020 برای نخستین بار نمایشگاهی به صورت مجازی برگزار کرد. بستر آموزشی Engage امکان حضور ۱۵۰ نفر را به صورت آواتار در رویدادها فراهم می‌کند. ردیابی حرکت چشم و دست یکی از ویژگی‌های هدست‌های امروزی است و یکی از راه‌های بررسی تمایل مشتریان به برند و افزایش بازده سرمایه‌گذاری است.

یک گام فراتر، ترکیب فناوری زیستی با فناوری واقعیت مجازی است. همراهی رابط‌های مغز-رایانه (BCI) با هدست‌ها بینشی عمیق‌تر درباره تفاوت‌های ظریف رفتار مشتری و تصمیم‌گیری به شرکت‌ها می‌دهد. فناوری امواج مغزی MyndPlay با هدست OculusGo ادغام می‌شود تا محصولات را با توجه سلیقه‌ی شخصی مشتریان ارائه کند.

جایگاه Extended Reality در دنیای امروز

جایگاه XR در زندگی روزمره

استفاده از واقعیت افزوده برای فروشندگان خرد اهمیت بسیاری پیدا خواهد کرد. مشتریان باید بتوانند پیش از خرید کالا،ا آن را امتحان کنند. شاید در آینده وجود واقعیت افزوده مزیت رقابتی برای جذب مشتریان آنلاین و غیرحضوری به شمار آید. امسال برند معروف گوچی (Gucci) با همکاری Snapchat توانست نخستین لنز AR را برای تست کفش آماده کند. لنز AR نسخه دیجیتالی کفش را بر پاهای کاربر قرار می‌دهد.

سازگاری فناوری AR با زندگی روزانه ما در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و Snap به صورت تدریجی خواهد بود. فناوری AR نسبت به VR قیمت پایین‌تری دارد و ابزار خاصی نیاز ندارد به همین دلیل با سرعت بیشتری در بازار رشد خواهد کرد. انقلاب واقعیت مجازی و افزوده، ارتباط ما با دنیای اطراف را تغییر خواهد داد.


بیشتر بخوانیم:

>>شرکت Holotron از یک اسکلت بیرونی برای راه رفتن در واقعیت مجازی رونمایی کرد
>>کاربرد واقعیت مجازی و تأثیر آن بر توانبخشی
>>فناوری ‌های تاثیر گذار بر هوش مصنوعی: از AI توضیح ‌پذیر تا محاسبات کوانتومی


منبع:thenextweb

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *