ساخت یک حسگر چاپ سه بعدی برای بیماری های حساس به نور

در دانشگاه مینه‌سوتا، گروهی از پژوهشگران یک پوشیدنی چاپ سه بعدی و حساس به نور ساخته‌اند که می‌تواند به افراد مبتلا به بیماری‌های حساس به نور مانند لوپوس کمک کند تا درباره انواع نوری که می‌تواند علائم آن‌ها را تشدید کند، بیشتر بفهمند. بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس به نور حساس هستند، مانند نور خورشید یا حتی نور معمولی داخل خانه، اما ممکن است ندانند که چه شرایط نوری خاصی ممکن است موجب شعله‌ور شدن علائم آنها شود. این دستگاه جدید قصد دارد اطلاعات بیشتری در اختیار چنین افرادی قرار دهد تا اطلاعات بیشتری درباره این بیماری کسب کنند و برای جلوگیری یا کاهش آن اقداماتی انجام دهند. این فناوری می‌تواند به پزشکی شخصی‌تر و درک بیشتر بیماری‌های حساس به نور منجر شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ساخت یک حسگر چاپ سه بعدی برای بیماری های حساس به نور

حدود پنج میلیون نفر در سراسر جهان با لوپوس زندگی می‌کنند و ۴۰ تا ۷۰ درصد آنها نوعی حساسیت به نور را تجربه می‌کنند. این می‌تواند شامل بثورات، خستگی و درد مفاصل باشد. به نظر می‌رسد این حساسیت به نور از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و ارائه سفارش‌هایی در مورد اینکه از چه موقعیت‌هایی باید اجتناب کرد و چگونه مانع تشدید علائم با نور شد، دشوار است.

دیوید پیرسون، یکی از سازندگان دستگاه جدید، گفت: «من بیماران بسیاری را که مبتلا به لوپوس یا بیماری‌های مرتبط هستند درمان می‌کنم و از نظر بالینی، پیش‌بینی اینکه چه زمانی علائم بیماران تشدید می‌شود، چالش برانگیز است. ما می‌دانیم که نور ماوراء بنفش و در برخی موارد نور مرئی می‌تواند موجب تشدید علائم شود – هم روی پوست و هم در داخل – اما ما همیشه نمی‌دانیم که چه ترکیبی از طول موج‌های نور در ایجاد علائم مؤثر است».

پژوهشگران در تلاشی برای روشن کردن این وضعیت، یک حسگر نوری پوشیدنی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به بیماران و مراقبان آنها کمک کند تا شرایط نور را با تشدید بیشتر علائم مرتبط کنند. این دستگاه چاپ سه بعدی حاوی اکسید روی است که می‌تواند محرک نور UV را به سیگنال الکتریکی تبدیل کند. این دستگاه بر پایه سیلیکون ساخته شده است و حاوی فیلترهای نوری است که بسته به نوع نوری که برای اندازه‌گیری در نظر گرفته شده است می‌توان آنها را تعویض کرد.

پیرسون گفت: «هیچ دستگاه دیگری مانند این در حال حاضر با این پتانسیل شخصی‌سازی و ساخت آسان وجود ندارد. رؤیای من این است که یکی از این چاپگرهای سه بعدی را در دفترم داشته باشم. من می‌توانستم یک بیمار را ببینم و تشخیص دهم چه طول موج‌های نوری را می‌خواهیم ارزیابی کنیم. سپس می‌توانستم آن را برای بیمار چاپ کنم و به او بدهم. بدین شکل دستگاه می‌تواند ۱۰۰ درصد برای نیازهای بیماران شخصی‌سازی شود. این جایی است که آینده پزشکی می‌رود».

ویدیوی مربوط به این فناوری را در زیر مشاهده کنید.


>> ارتقای توانایی های حرکتی با پوشیدنی های هوشمند

>> توسعه آستین رباتیک برای بهبود کنترل بازو در کودکان فلج مغزی


منبع: medgadget.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *