درمان اپی ژنتیک در موشها موجب بهبود بازسازی نخاع شد

در حال حاضر آسیب نخاعی هیچ درمان مؤثری ندارد. توانبخشی فیزیکی می‌تواند به بیماران کمک کند تا مقداری از تحرک خود را دوباره به دست آورند، اما در موارد شدید نتایج به دلیل شکست نورون‌های نخاعی در بازسازی طبیعی، بسیار محدود است. در مطالعه‌ای که ۲۰ سپتامبر در مجله PLOS Biology منتشر شد، پژوهشگران به رهبری Simone Di Giovanni از کالج سلطنتی لندن در بریتانیا گزارش دادند که درمان‌های هفتگی با یک فعال‌کننده اپی‌ژنتیک می‌تواند به رشد مجدد نورون‌های حسی و حرکتی در نخاع کمک کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

درمان اپی ژنتیک در موش موجب بهبود بازسازی نخاع پس از آسیب شد
افزایش تراکم سیناپس‌ها (سبز رنگ) که با نورون‌های حرکتی (بنفش رنگ) در نخاع حیوان آسیب دیده پس از درمان با مولکول TTK21 تماس می‌گیرند. این‌ها برای عملکرد حرکتی مهم هستند.

پژوهشگران با تکیه بر موفقیت‌های گذشته خود، از مولکول کوچکی به نام TTK21 برای فعال کردن برنامه‌ریزی ژنتیکی استفاده کردند که موجب بازسازی آکسون در نورون‌ها می‌شود. TTK21 با فعال کردن خانواده CBP/p300 از پروتئین‌های فعال کننده، وضعیت اپی‌ژنتیکی ژن‌ها را تغییر می‌دهد. آنها درمان TTK21 را روی موش‌های دچار آسیب شدید نخاعی آزمایش کردند. موش‌ها در محیطی غنی زندگی می‌کردند که به آنها فرصت‌هایی برای فعالیت فیزیکی می‌داد، همانطور که در بیماران انسانی تشویق می‌شوند تا در چنین محیطی قرار گیرند.

درمان ۱۲ هفته پس از آسیب شدید نخاعی آغاز شد و به مدت ۱۰ هفته ادامه یافت. پژوهشگران پس از درمان TTK21 در مقایسه با درمان کنترلی، چندین بهبود پیدا کردند. قابل توجه‌ترین اثر جوانه زدن آکسون بیشتر در طناب نخاعی بود. آنها همچنین دریافتند که عقب نشینی آکسون‌های حرکتی در بالای نقطه آسیب متوقف می‌شود و رشد آکسون حسی افزایش می‌یابد. این تغییرات احتمالاً به دلیل افزایش مشاهده شده در بیان ژن مربوط به بازسازی بود. گام بعدی تقویت بیشتر این اثرات و تحریک آکسون‌های بازسازی کننده برای اتصال مجدد به بقیه سیستم عصبی است تا حیوانات بتوانند به راحتی توانایی حرکت خود را بازیابند.

Di Giovanni می‌افزاید: «این کار نشان می‌دهد که دارویی به نام TTK21 که به صورت سیستمیک یک بار در هفته پس از آسیب نخاعی مزمن (SCI) در حیوانات تجویز می‌شود، می‌تواند موجب رشد مجدد نورون‌ها و افزایش سیناپس‌هایی شود که برای انتقال عصبی مورد نیاز هستند. این مهم است چرا که آسیب مزمن نخاعی وضعیتی بدون درمان است که در آن رشد مجدد و ترمیم نورون‌ها با شکست مواجه شده است. ما اکنون در حال بررسی ترکیب این دارو با استراتژی‌هایی هستیم که شکاف نخاع را پر می‌کند، مانند مواد زیستی، تا ناتوانی را در بیماران آسیب نخاعی بهبود بخشیم».


>> تحریک اپیدورال چیست و چه کاربردی دارد؟

>> این ایمپلنت ها میتوانند آسیب نخاعی و بیماری پارکینسون را درمان کنند


منبع: medicalxpress.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *