ده کاربرد مثبت هوش مصنوعی در زندگی بشر (بخش نخست)

یکی از فواید مهم هوش مصنوعی این است که به ما کمک می‌کند با دیدگاهی متفاوت با مسائل اجتماعی روبرو شویم. اگرچه شاهد بحث‌های بسیاری هستیم که امکان سواستفاده ازهوش مصنوعی در کاربردهای منفی را گوشزد می‌کند اما نباید از کاربردهای مفید هوش مصنوعی غافل شویم. مسائل جهانی پیچیده هستند و AI ابزاری ارزشمند در راستای تقویت تلاش‌ انسان برای یافتن راه حل مشکلات به شمار می‌آید. در این مقاله با کاربردهای مثبت هوش مصنوعی آشنا می‌شویم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ده کاربرد مثبت هوش مصنوعی در زندگی بشر

غربالگری سرطان

هم‌اکنون AI والگوریتم‌های یادگیری عمیق در حوزه‌ی سلامت و مراقبت‌های بهداشتی به کار می‌روند. قابلیت تصویربرداری مبتنی بر AI با هدف شناسایی و غربالگری سرطان به ویژه سرطان پستان موفقیت‌آمیز بوده است. افزون بر این، الگوریتم‌های deep learning در پیش‌بینی پیشرفت بیماری‌ها کاربرد دارند. گروهی از پژوهشگران در بیمارستان Mount Sinai نیویورک توانسته‌اند با دقت ۹۴ درصد پیشرفت بیماری‌ها از جمله سرطان کبد، روده و پروستات را پیش‌بینی کنند. به لطف پژوهش‌های منتشر شده در حوزه‌ی سرطان و آزمایش‌های بالینی و تولید دارو، با حجم عظیمی از داده‌های پزشکی روبرو هستیم که می‌توان به کمک هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کرد ونتیجه‌ی آن را در تصمیم‌گیری‌های متخصصان و پزشکان به کاربرد.

نجات زنبورهای عسل در حال انقراض

ده کاربرد مثبت هوش مصنوعی در زندگی بشر

آیا می‌دانید پروژه‌ی جهانی زنبورعسل (World Bee Project) از هوش مصنوعی برای نجات زنبورها استفاده می‌کند؟ جمعیت جهانی زنبورها رو به کاهش است. کاهش تعداد زنبورها تاثیر بدی بر سیاره‌ی ما و منابع غذایی ما خواهد داشت. زنبورها و حشرات بالدار گرده‌افشان نقش کلیدی در امنیت غذایی جهانی و تنوع زیستی دارند. حدود ۷۵ درصد موادغذایی تولیدی در جهان وابسته به گرده‌افشانی حشرات هستند و بین ۶۰ تا ۹۰ درصد گیاهان وحشی برای اینکه بتوانند به حیات و تولید ادامه دهند نیازمند گرده‌افشانی حشرات هستند.

پروژه‌ی جهانی زنبورعسل با همکاری شرکت فناوری محاسباتی ابری Oracle تلاش می‌کند با جمع‌آوری داده از حسگرهای اینترنت اشیا و میکروفون‌ها و دوربین‌های تعبیه شده در کندوهای عسل، از کاهش جمعیت زنبورها جلوگیری کند. داده‌های گردآوری شده بر شبکه‌ی ابری قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی داده‌ها را تجزیه و تحلیل و الگوها و روندها را شناسایی می‌کند. همچنین، AI سبب به اشتراک‌گذاری لحظه‌ای اطلاعات درسطح جهانی و اقدامات موثر در سراسر جهان می‌شود.

ابزاری برای افراد توانیاب

ده کاربرد مثبت هوش مصنوعی در زندگی بشر

شرکت هواوی از فناوری‌های واقعیت افزوده و هوش مصنوعی برای توسعه‌ی برنامه‌ی کاربردی StorySign بهره گرفته است. این برنامه‌ی تلفن همراه به کودکان ناشنوا کم می‌کند که خواندن را بیاموزند. این اپلیکیشن متن کتاب را به زبان اشاره ترجمه می‌کند. همچنین Track.Ai یکی دیگر از برنامه‌های توسعه‌یافته توسط Huawei است که اختلالات بینایی کودکان را شناسایی می‌کند. Facing Emotions نیز می‌تواند احساسات را به صداهای کوتاه و ساده ترجمه می‌کند. این برنامه‌ی هواوی برای نابینایان طراحی شده است. این اپلیکیشن با کمک دوربین موبایل، چشم‌ها و دهان و بینی و ابروها را ارزیابی می‌کند. AI ویژگی‌های صورت را تجزیه و تحلیل و آن را به صدا ترجمه می‌کند.

ده کاربرد مثبت هوش مصنوعی در زندگی بشر

گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی

ما می‌توانیم با کمک AI راه‌ حلی برای یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بشر بیابیم. گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی مسئله‌ی عظیمی به شمار می‌آید. پیشروان علمی جهان بر این باورند با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توان الگوریتم‌های مدل‌های آب و هوایی را بهبود داد. در بیش از ۳۰ مدل آب و هوایی IPCC از Machine learning استفاده می‌شود. هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم IPCC یک ارگان بین‌دولتی علمی است که اقدام به ارزیابی جامع اطلاعات علمی، فنی و اجتماعی–اقتصادی درباره‌ی خطرات تغییرات آب‌وهوایی بر اثر فعالیت‌های انسانی در سراسر جهان می‌کند. ایران نیز یکی از ۱۹۵ عضو این هیئت است.

ده کاربرد مثبت هوش مصنوعی در زندگی بشر

از سوی دیگر، هوش مصنوعی تاثیر تغییر آب و هوایی بر مناطق مختلف دنیا را پیش‌بینی می‌کند. پژوهشگران موسسه الگوریتم‌های یادگیری مونترال (MILA) از شبکه های مولد تخاصمی (GAN) برای شبیه‌سازی آسیب‌های طوفان‌های شدید و بالا آمدن سطح دریا استفاده می‌کنند.

حفاظت از حیات وحش

ده کاربرد مثبت هوش مصنوعی در زندگی بشر

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی حفاظت از حیات وحش است. این فناوری به فعالان محیط زیست کمک می‎کند داده‌های خود را با هزینه‌ی پایین تجزیه و تحلیل کنند. گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاوایی در پروژه‌ی بازیابی پرنده‌ی در حال انقراض Kauai به نام KESRP فعالیت دارند. آن‌ها ۶۰۰ ساعت داده‌های صوتی را با کمک AI بررسی کردند. این داده‌های صوتی تعداد برخورد پرندگان به خطوط برق را نشان می‌داد.

در پروژه‌ی دیگری مرکز AI دانشگاه کالیفرنیای جنوبی از پهپاد در راستای شناسایی شکارچیان و مکان‌یابی حیوانات استفاده کرده‌اند. داده‌های جمع‌آوری شده توسط پهپاد، با الگوریتم‌های یادگیری ماشین تجزیه و تحلیل می‌شود تا با نظریه‌ی بازی (game theory)، شکارچی و فعالیت حیوانات را شناسایی کنند. سازمان غیردولتی Wild Me با همکاری مایکروسافت، با انالیز تصاویری که مردم در اینترنت بارگذاری می‌کنند، حیوانات در معرض انقراض همچون نهنگ را شناسایی و ردیابی می‌کند.


بیشتر بخوانیم:

>>راهی برای ارتقای عملکرد و استقلال افراد مبتلا به فلج مغزی
>>باهوش تر شدن هوش مصنوعی در حوزه پزشکی، بیمار به بیمار
>>مروری بر فناوری های کمکی کم شنوایان و ناشنوایان


منبع:forbes

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *