مروری بر فناوری های کمکی کم شنوایان و ناشنوایان

در این مقاله به مروری بر جدیدترین فناوری‌های کمکی شنیداری برای افراد کم‌شنوا و ناشنوا از جمله جدیدترین پیشرفت‌های سمعک و برنامه‌های کاربردی مترجم زبان اشاره و تبدیل گفتار به بازخورد لمسی و لرزشی و … می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

۱- کاربرد تحریک الکتریکی مغز در سمعک‌های پیشرفته

اثر مهمانی شبانه (Cocktail party effect) پدیده‌ای در شنوایی‌شناسی است که فرد می‌تواند توجه شنوایی خود را به یک شخص خاص معطوف کند و دیگر صداها را فیلتر کند، همانطور که فرد در یک مهمانی شلوغ می‌تواند با شخص دیگر گفتگو کند و به بقیه صداهای مزاحم توجهی نکند. به مشکل فناوری‌های شنیداری در عدم توانایی تفکیک صداها در محیط شلوغ “مشکل مهمانی شبانه” گفته می‌شود. در محیط‌های پر سر وصدا، سمعک‌ها مجموعه‌ی صداهای محیط را تقویت می‌کنند. به همین دلیل، افراد دارای سمعک قادر به تمایز صحبت‌های افراد در محیط شلوغ نیستند.

امروزه پژوهشگران برای توسعه فناوری سمعک‌ هایی که صدای موردنظر را از صداهای محیط تفکیک کنند، تلاش می‌کنند. سازمان پژوهشی فراونهوفر در یکی از پروژ‌ه‌های خود، نوع جدیدی از سمعک را طراحی کرده است که به صورت هوشمند، صدا را در برابر نویز محیط تقویت می‌کند. این سمعک دنبال کردن و تمرکز بر گفتار فرد موردنظر را آسان‌تر می‌کند. این پروژه mEEGaHStim نام دارد و به تحریک مغز مبتنی بر سیگنال‌های EEG می‌پردازد.

بهبود فناوری سمعک ها وتحریک الکتریکی مغز

مهندسان دانشگاه کلمبیا به فناوری دست یافتند که از توانایی طبیعی مغز در تفکیک صداها از یکدیگر تقلید می‌کند. نیما مسگرانی استاد دانشگاه کلمبیا و گروهش، سمعک کنترل شونده با مغز توسعه داده‌اند که با کمک هوش مصنوعی همانند یک فیلتر خودکار عمل می‌کند. این سمعک، امواج مغزی کاربر را دریافت و تنها صدایی را که فرد قصد دارد بشنود تقویت می‌کند.

سمعک کنترل شونده با مغز با توانایی تفکیک صداها در محیط های شلوغ

۲- تبدیل گفتار به متن با برنامه کاربردی Live Transcribe گوگل

برنامه‌ی کاربردی Live Transcribe، که به همراه Android 9 Pie  و Pixel Phones ارائه می‌شود، شامل یک رونویسی زنده است که گفتار را در زمان واقعی به متن تبدیل می‌کند. همچنین دارای یک تقویت کننده صدای قابل تنظیم است که به کسانی که کاملاً ناشنوا نیستند کمک می‌کند تا از تلفن‌های خود به عنوان یک سمعک با فناوری بالا استفاده کنند. این فناوری به ۷۰ زبان ارائه می‌شود و یک کمک شگفت انگیز برای ناشنوایان است. برای هر فردی که در شنیدن مشکل دارد یا کاملاً ناشنوا است، می‌توان یک راه ارتباطی با دیگران ایجاد کرد. این امر به ویژه در صورتی که یک طرف مکالمه زبان اشاره را نمی‌فهمد، بسیار مفید است.

۳-مترجم زبان اشاره KinTrans Hands

KinTrans Hands در واقع می‌تواند زبان اشاره را به صدا یا متن تبدیل کند و برعکس، گفتار فرد را به متن تبدیل می‌کند. این دستگاه از دوربین و میکروفون سه بعدی بهره می‌برد و نشان داده شده که در ترجمه‌ حدود ۹۸٪ دقیق است. این امر با استفاده از هوش مصنوعی ویژه که می‌تواند با گذشت زمان یاد بگیرد و پیشرفت کند، ممکن شده است. این می‌تواند بزرگترین کمکی باشد که تا به حال افراد ناشنوا گرفته‌اند.

۴- تبدیل صدا به بازخورد لمسی با گیره‌ی مو otenna

ارتعاشات گیره‌ی مو otenna با استفاده از یک میکروفون که صدا را به بازخورد لمسی تبدیل می‌کند، به افراد ناشنوا اجازه می‌دهد که صداها را احساس کنند. این گیره‌ی مو که توسط فوجیستو توسعه یافته است، از بازخورد لمسی استفاده می‌کند. اگرچه اوتنا به فرد این اجازه را نمی‌دهد که جهان اطراف خود را بشنود، کمک می‌کند که فرد، جهان شنیداری اطراف خود را درک کند. اگر آهنگی در حال پخش است، دستگاه برای تقلید صدای موسیقی می‌لرزد یا به‌صورت عملی‌تر، اگر زنگ در یا تلفن به صدا درمی‌آید دستگاه می‌لرزد تا به شخص هشدار دهد. این ارتعاش‌ها دقیقا با صدا هماهنگ است. حسگر دارای ۲۵۶ سطح مختلف بازخورد است.

با گیره‌ی مو otenna افراد ناشنوا جهان شنیداری اطراف خود را درک میکنند

۵- تبدیل صدا به الگوی لرزشی با مچ‌بند Buzz

David Eagleman پژوهشگری است که به دنبال تفسیر سیگنال‌های صوتی به صورت الگوهای لرزشی است. دستگاهی که گروه وی توسعه داده‌اند، دستبندی است که روی مچ قرار می‌گیرد. این دستگاه روی ۶۰۶ نفر ناشنوا آزمایش شده و این افراد به خوبی زبان لرزش را آموخته‌اند و آن را تفسیر می‌کنند.

دستبدی که صدا را به الگوی لرزشی تبدیل می‌کند

۶-استفاده از انرژی خورشیدی برای شارژ باتری سمعک

در کشور آفریقایی Botswana نخستین دستگاه سمعک شنوایی با نام Solar Ear که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، ساخته شده است. این فناوری برای کشوری که با دو میلیون جمعیت تنها ۱۲ متخصص شنوایی و ۵ مرکز شنوایی دارد، یک تحول محسوب می‌شود. هر دستگاه Solar Ear شامل یک سمعک دیجیتالی، یک شارژر باتری خورشیدی و چهار باتری قابل شارژ است. باتری‌ها قابلیت استفاده در ۸۰ درصد سمعک‌های موجود در بازار را دارند.

۷- سمعک با سامانه کاشت BONEBRIDGE

سمعک بیسیم ساخت شرکت MED-EL نخستین سامانه کمک شنوایی هدایت استخوانی را دارد که نیازی به اتصال بین ایمپلنت و عنصر خارجی با نفوذ به پوست را ندارد. اتصال کاملاٌ بی سیم سامانه BONEBRIDGE به معنای احتمال بسیار کم ابتلا به عفونت در بیمار است. پردازنده سیگنال‌های صوتی را دریافت و پس از پردازش از طریق پوست سالم و بدون هیچ آسیبی به ایمپلنت منتقل می‌کند. ایمپلنت این سیگنال‌ها را به سیگنال‌های لرزشی تبدیل و موجب ایجاد شنوایی در افراد مبتلا به افت شنوایی یا نقص شنوایی یک طرفه می‌شود.

۸-لب خوانی با کمک سامانه هوش مصنوعی LipNet

آموزش هوش مصنوعی برای لب خوانی یک مهارت پایه است که در موقعیت‌های بیشماری از جمله کمک به ناشنوایان برای درک مکالمات پیرامونشان می‌تواند استفاده شود. سامانه جدید هوش مصنوعی دانشگاه آکسفورد قادر است بهتر از انسان لب خوانی کند.


بیشتر بخوانیم:

>>کاربرد هوش مصنوعی در بهبود کیفیت زندگی افراد معلول و ناتوان حرکتی
>>تازه های فناوری در زمستان و بهار ۲۰۲۰
>>نابینایان توانستند حروفی که روی مغزشان ترسیم میشود را ببینند


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *