دوازده چت بات برتر حوزه سلامت دیجیتال

چت‌بات‌ها با بهره گیری از هوش مصنوعی و به کمک پایگاه‌های داده انواع خدمات سلامت را در کنار پزشکان و کادر درمان ارائه می‌دهند. چت‌بات برای برداشتن باری از دوش پزشکان طراحی شده‌ است. با گذشت زمان شاهد پیشرفت فناوری‌ چت‌بات‌ها، ظهور انواع جدید آن و توقف خدمات چت‌بات‌های قدیمی هستیم. با توجه به فراگیر شدن این برنامه‌ها در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به معرفی دوازده چت بات برتر در حوزه سلامت دیجیتال می‌پردازیم.

دوزاده چت بات برتر حوزه سلامت دیجیتال

در سال‌های اخیر الگوریتم‌های هوشمند تبدیل متن و گفتار به یکدیگر زیاد شده است.  این الگوریتم‌ها در زمینه سلامت دیجیتال نیز وارد شده است. در سال ۲۰۱۸ Google توانایی منحصر به فرد دستیار خود، Duplex، را برای رزرو کردن وقت قبلی پیرایش مو به نمایش گذاشت. در آن زمان دستیار گوگل با صدایی بسیار شبیه صدای واقعی انسان قادر به برقراری ارتباط بود.

اینک توسعه دهندگان چت‌باتها به قابلیت‌هایی مانند نمایش احساسات و یا همدردی فکر می‌کنند. به طور مثال Replika یک هوش مصنوعی دوستانه است که می‌توانید در مورد زندگی خود با وی گفت‌و گو کنید. Woebot نیز با هدف برقراری ارتباط دوستانه طراحی شده است. این چت‌بات به کاربر امکان صحبت در مورد مشکلات و نگرانی‌ها و خلاصی از تشویش را می‌دهد. همچنین به نوعی یک مشاور نیز هست که برای کاهش اضطراب کاربر توصیه‌هایی ارائه می‌کند. برای ارتباط با یک مربی  سلامت ذهن نیز Ginger طراحی شده است. واقعیت این است که برای افراد بسیاری که دسترسی به امکانات مشاوره در تمام ساعات روز ندارند،‌ چنین امکانی می‌تواند امیدبخش باشد. هر چند صحبت در کنار یک مشاور دلسوز و احساس حضور یک پشتیبان قوی قطعا با چیزی قابل مقایسه نیست.

دوزاده چت بات برتر حوزه سلامت دیجیتال

جایگاه چت بات ها در سلامت دیجیتال

مثال‌های بسیاری از پتانسیل‌های یک چت‌بات به عنوان دستیار در خدمت پزشک،‌ پرستار یا بیمار هست. مدیریت بهتر امکانات درمانی، کمک در شرایط اضطراری یا توصیه برای انجام کمک‌های اولیه، ارائه یک راه حل درمانی ساده و … می‌تواند نمونه‌هایی باشد. در بیمارستان Northwell Health یک چت‌بات وجود دارد که کار آن سروسامان دادن به قرارهای بیمارانی است که پس از رزرو وقت قبلی، نیامده‌اند. این چت‌بات بیماران را تشویق می‌کند تا آزمایش‌های خود را پیگیری کنند. چت‌بات به بیماران کمک می‌کند ابهامات و خرافات در مورد آزمایش‌خود را کنار بگذارند و آن را پیگیری کنند. اطلاعاتی نیز با کمک ایمیل یا پیامک به بیمار ارسال می‌شود.

دوزاده چت بات برتر حوزه سلامت دیجیتال

در مواردی چت‌بات‌ها به برقراری ارتباط بیمار و پزشک کمک می‌کنند. این فناوری یک قدم تا رسیدن به ایده‌آل آن فاصله دارد. هدف این است که چت‌بات‌ها واسطه ارتباط مستقیم با درمانگر باشند. بیماران با سوالات مختلف دیگر نیاز نیست با پزشکان یا پرستاران تماس بگیرند. بلکه سوالات به یک چت‌بات فرستاده می‌شود. اگر پاسخ‌های چت‌بات مفید واقع نشود، پزشک وارد عمل می‌شود.

با توجه به اینکه تعداد چت‌بات‌ها در حال افزایش است فهرستی از برترین چت‌بات‌ها توسط گروه medicalfuturist تهیه شده است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

OneRemission

شرکت OneRemission واقع در نیویورک چت‌بات خود را با هدف پشتیبانی از مبتلایان به سرطان و ارائه اطلاعات به آنان طراحی کرده است. برای سرپرستان بیماران مبتلا به سرطان اپلیکیشن این چت‌بات فهرستی از غذاهای مناسب و تمرینات پس از درمان سرطان ارائه داده است که توسط متخصصان تهیه شده است. به طور مثال فرد می‌تواند به دنبال خطرات مرتبط با نوع خاصی از غذا برای نوع خاصی از سرطان بگردد. در صورتیکه باز هم به کمک بیشتری نیاز باشد، OneRemission امکان مشاوره ۲۴ ساعته را هم فراهم کرده است.

OneRemission چت بات

چت بات Youper

هوش مصنوعی Youper، برپایه آخرین پژوهش‌های علمی، می‌تواند ارتقای سلامت احساسی فرد را در یک سری مکالمات شخصی‌سازی شده و بر پایه روش‌های روانشناسی بسنجد. برای دریافت کمک‌های بعدی و تشویق فرد به ادامه روند درمان خود نیز در این اپلیکیشن آن امکاناتی وجود دارد. با ادامه ارتباط کاربر با چت‌بات، اطلاعات چت‌بات بیشتر می‌شود و تجربه همیاری نیز ارتقا می‌یابد. چراکه چت‌بات توصیه‌های خود را متناسب با شخص بیمار عرضه می‌کند.

Youper چت بات

مشاوره با Babylon Health

Babylon Health یک شرکت خدماتی سلامت و مشاوره است که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و اینک بیش از ۲ میلیارد دلار کاربر دارد. هوش مصنوعی این شرکت، بر پایه اطلاعات بیمار و دانش پزشکی، توصیه‌هایی برای مشاوره با بیمار به همراه ویدیوهایی از یک پزشک را به کاربر ارائه می‌دهد.

Babylon Health چت بات

در مرحله نخست فرد باید علائم بیماری را به اپلیکیشن بدهد. این اطلاعات با آن‌چه در پایگاه داده شرکت است مقایسه می‌شود. پس از آن روشی برای پیگیری درمان ارائه می‌شود. خدمات دیگری نیز توسط اپلیکیشن این چت‌بات ارائه می‌شود که چیزی بیش از خدمات یک چت بات است. در هنگام انجام این خدمات خاص پزشک باید به بیمار گوش فرا دهد، خوب به چهره وی نگاه کند و تشخیص خود را بیان کند. در صورت نیاز بیمار به متخصص معرفی می‌شود.


چت بات Florence

خدمات سلامت ملی انگلستان این چت بات را در سال ۲۰۱۷ به صورت آزمایشی به کار گرفت. در دوران همه‌گیری کرونا این سازمان سیستم ارزیابى خدمات پزشکى و نیازهاى درمانى پرسنل درمان را با همراهی Babylon راه‌اندازی کرد. هنوز مشخص نیست که همکاری این دو مرکز چگونه ادامه خواهد یافت. Babylon اینک در حال گسترش فعالیت‌ها در ایالات متحده است.

این چت‌بات در واقع یک پرستار شخصی است که با پیامرسان Facebook، Skype یا Kik کار میکند. این چت‌بار به بیمار زمان مصرف دارو را یادآوری می‌کند. این مورد برای سالمندان و بیمارانی با وضعیت خاص مفید است. کافیست نام دارو، تعداد دفعات مصرف دارو و زمان آن در یک پیام نوشته شود. پس از آن Florence با پیام مصرف دارو را یادآوری می‌کند.

Florence امکاناتی نیز برای نظارت بر سلامت شخص دارد. به طور مثال وزن، حس و حال بیمار و کمک به بیمار برای رسیدن به هدفی خاص. این چت‌بات نزدیک‌ترین داروخانه یا مطب دکتر را نیز در صورت نیاز معرفی می‌کند.


بستر رایگان Healthily

این بستر رایگان اطلاعات قابل اجرا بر پایه منابع معتبر را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. کاربر می‌تواند بر اساس وضعیت سلامت خود تصمیم بگیرد از که کدام اطلاعات برای وی سودمند است. در اصل این بستر یک هوش مصنوعی قدرتمند برای چک کردن علائم است. این برنامه روی Android، IOS، پیام رسان Facebook، Slack، KIK، Telegram و مرورگروب در دسترس است.

چت بات healthily

منبع اطلاعاتی Ada Health

Healthily منبع اطلاعات آن دسته از اطلاعات پزشکی است که از کارکنان داروخانه، مراکز آزمایشی یا اپلیکیشن‌های سلامت می‌پرسید. ذکر این نکته لازم است که هرچند این اپلیکیشن بسیار کاربردوست است، حجم اطلاعاتی که کاربر با آن بمباران می‌شود بسیار زیاد است.

با بیش از ۱۱ میلیون کاربر و ۲۴ میلیون پرونده بسته شده، Ada یکی از برنامه‌‌های پرکاربرد بازار است. این اپلیکیشن سلامت با بررسی سلامت کاربر بر پایه علائم و با کمک هوش مصنوعی و مرکز داده خود کار می‌کند.

چت بات Ada

Daniel Nathrath مدیر Ada Health بیان کرد: «Ada وسیله تشخیص پزشکی استاندارد آینده خواهد بود. هم اکنون نیز چنین است. کاربران می‌توانند آزمایش سلامت خود را با پزشک به اشتراک گذارند . در انگلستان کاربران با پزشکی که مدرک معتبری دارد وارد شور می‌شوند. Ada همچنین یک همراه سلامت خواهد بود که به بیماران و پزشکان از آن برای بررسی اطلاعات سلامت در طولانی مدت و پیش‌بینی مراقبت‌های بیمار سود می‌برند». توسعه دهندگان قصد دارند با کمک Amazon Alexa امکانات صوتی را نیز به آن اضافه کنند. تا کنون آزمایش‌هایی نیز برای سنجش کارایی این دستیار صوتی در اپلیکیشن Ada انجام شده است.


دستیار سلامت و چت بات Sensely

دستیار سلامت Molly با استفاده از بیان، نوشتار، تصویر و ویدیو علائم بیمار را بررسی می‌کند. Sensely بر پایه اطلاعات جمع‌آوری شده و الگوریتم‌های هوشمند تشخیصی ارائه می‌دهد. Molly با استفاده رنگ (سیستم Triage درپزشکی) وضعیت بیمار را علامت‌گذاری می‌کند. این رنگ‌ها برای Sensely تعیین می‌کند که آیا رسیدگی خود بیمار به سلامتش کافی است یا بیمار باید به پزشک مراجعه کند. همچنین این دستیار سلامت اطلاعات لازم برای رسیدگی به سلامت و اطلاعات خدمات درمانی در محل زندگی کاربر را نمایش می‌دهد.


Buoy Health

گفته می‌شود که Buoy Health توسط گروهی از پزشکان و متخصصان علوم رایانه در Harvard Innovation Laboratory ساخته شده است. الگوریتم هوش مصنوعی این شرکت با داده های ۱۸ هزار مقاله پزشکی تعلیم داده شده است. به این شکل هوش مصنوعی آن بازتابی از پژوهش‌های پزشکان است. به عنوان نمونه بخشی از داده‌ها شامل ۵ میلیون بیمار با ۱۷ هزار وضعیت مختلف بود.

Buoy Health چت بات

کاربران می‌توانند علائم خود به صورت آنلاین بررسی کنند؛ یا حتی مخزن داده Buoy Health  را برای دریافت شرایط صحیح بدن خود مطالعه کنند. چت‌بات Buoy Health نیز با پرسش‌های جزئی وضعیت فیزیکی بیمار را به دقت بررسی می‌کند و راه‌حل‌های عملی ارائه می‌دهد.


Infermedica و یادگیری ماشین برای ساخت بات سخن گو

Intermedica از فناوری یادگیری ماشین برای توسعه چت‌باتی خود با نام Symptomate استفاده کرده است. این بستر آنلاین روی تلفن همراه به شکل یک چت‌بات از طریق یک اپلیکیشن هوشمند و سخن‌گو کار می‌کند. Infermedica وضعیت کاربر را بررسی می‌کند و با تحلیل علائم تشخیصی عملی ارائه می‌دهد.

Intermedica  چت بات

Infermedica ادعا می‌کند که ۸ میلیون کاربر را تا به امروز ویزیت کرده است و از ۱۹ زبان پشتیبانی می‌کند. در نخستین سال همه‌گیری کرونا، این شرکت یک اپلیکیشن برای بررسی خطر COVID-19 توسعه داد که توسط نیم میلیون کاربر در ۳۰۰ سازمان مختلف استفاده شده است.


GYANT، چت بات سلامت

GYANT یک چت بات سلامت است که از بیمار در مورد علائم بدنی سوالاتی می‌پرسد. سپس پاسخ‌ها به پزشک ارائه می‌شود. پزشک با مطالعه این اطلاعت و تشخیص خود دارو تجویز می‌کند. در وبسایت شرکت نوشته شده است:« هوش مصنوعی تلفیقی نوآورانه، بیماران را در فرآیند پیچیده رسیدگی به سلامت راهنمایی می‌کند». این برنامه به اسپانیایی، پرتغالی و آلمانی در دسترس است.

در ماه مارس ۲۰۱۹ این شرکت اعلام کرد که بیش از ۷۸۵ هزار بیمار در آمریکای لاتین به موفقیت قربالگری پیش از دیابت را تمام کردند. پس از آن ۱۷۴ هزار نفر از طبقه کارگر در جلسات هفتگی کنترل قند خود در داروخانه‌ها حضور یافتند.


Woebot یک چت بات برای پیام رسان فیسبوک

همچنان که در ابتدای مقاله اشاره شد، Woebot ادعا دارد که آینده سلامت ذهن را بدست گرفته است. این چت‌بات با استفاده از روش Cognitive Behavioural Therapy یا CBT به مشاوره با کاربر می‌پردازد. با توجه به اینکه این چت‌بات با پیام‌رسان Facebook قابل استفاده است، به شکل روزانه از کاربر در مورد وضعیتش پرسش‌ می‌شود.

این چت‌بات یک وسیله درمانی نیست؛ اما روش‌های غلبه بر مشکلات ذهنی را به بیمار پیشنهاد می‌دهد. Woebot رایگان است و روی تلفن‌های همراه و به کمک اپلیکیشن خاص خود هم در دسترس است.


چتا بات غیر تجاری Cancer Chatbot

چت‌بات غیرتجاری Cancer Chatbot یک منبع مناسب برای بیماران سرطانی، درمانگران، دوستان و خانواده‌های بیماران سرطانی در پیام‌رسان Facebook است. این چت‌بات منابع زیادی برای درمانگران دارد که روند رسیدگی به فرد بیمار را تسهیل می‌کند. در واقع این چت‌بات بر پایه یک فکر خوب و بسیار حساب شده طراحی شده است.


خاصیت نوروپلاستیسیته مغز یا Neuroplasticity چیست؟
PhysIQ از پوشیدنی ها و هوش مصنوعی برای بهبود بیماران پس از ابتلا به کرونا استفاده می کند
پانکراس مصنوعی برای نخستین بار روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ آزمایش شد


منبع: medicalfuturist

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *