کمک به راه رفتن افراد پاراپلژی با اسکلت بیرونی کنترل شونده با مغز

ربات‌های دوپا با وجود پیشرفت‌های بسیار، همچنان در راه رفتن و حفظ تعادل روی دو پا با چالش روبرو هستند. این در حالی است که انسان، حفظ تعادل را در سن بسیار پایین یاد می‌گیرد. امروزه ربات‌های دو پا و اسکلت‌های بیرونی توسعه یافته‌اند و می‌توانند به افراد آسیب نخاعی کمک کنند. متخصصان رباتیک مؤسسه فناوری کالیفرنیا (CalTech) از جدیدترین پژوهش‌های علم رباتیک استفاده کرده‌اند تا اسکلت بیرونی پزشکی RoAMS را توسعه دهند. اگزواسکلتون با استفاده از رابط‌های عصبی به افراد آسیب نخاعی کمک می‌کند تا بدون عصا تعادل خود را حفظ کنند و راه بروند. برای آشنایی با RoAMS با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزاو پوشیدنی همراه باشید.

کمک به راه رفتن افراد پاراپلژی با اسکلت بیرونی RoAMS
راه رفتن با اسکلت بیرونی RoAMS

معرفی اسکلت بیرونی پزشکی RoAMS

اسکلت بیرونی کمک حرکتی دانشگاه CalTech، یک دستگاه رباتیک با نام RoAMS است. این اسکلت بیرونی رباتیک با به کارگیری رابط‌های کنترلی عصبی، به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به عصا تعادل خود را حفظ کنند و راه بروند. تنها راهی که بتوان فناوری اسکلت بیرونی را به دنیای واقعی و زندگی روزمره مردم وارد کرد، توانایی حرکت پویای دستگاه رباتیک است. برای نمونه می‌توان شرایطی را فرض کرد که کاربر آسیب نخاعی با کمک اسکلت بیرونی RoAMS بتواند بدون گرفتن عصا، کارهای روزمره خود را انجام دهد.

پژوهشگران دانشگاه CalTech تصمیم دارند راه رفتن با رابط‌های عصبی کنترلی را مورد آزمایش قرار دهند. همکاری ربات دو پا با انسان در راه رفتن چالش بزرگی به شمار می‌آید. عملکرد ربات به صورت کامل مشخص و قابل درک است اما عملکرد سامانه زیستی بدن انسان همچنان مجهول و ناشناخته است. بنابراین این پرسش ایجاد می‌شود که چگونه انسان و ربات قادر خواهند بود با یکدیگر در ارتباط باشند؟

کمک به راه رفتن افراد پاراپلژی با اسکلت بیرونی RoAMS

عملکرد اسکلت بیرونی کمکی RoAMS

افزون بر فناوری، پارامترهایی همچون هزینه، دوام، تطبیق‌پذیری و تمایل بیماران در موفقیت یک اسکلت بیرونی بسیار تعیین‌کننده هستند. یکی از محققان موسسه فناوری کایفرنیا در حال توسعه یک محرک ستون فقرات است. این محرک آسیب نخاعی را دور می‌زند و ارتباطی میان عضلات پا و مغز برقرار می‌کند. پژوهشگران تلاش می‌کنند از این فناوری در اسکلت بیرونی پزشکی RoAMS بهره ببرند. با این روش، میان عضلات پا و اعصاب نخاعی و دستگاه رباتیک ارتباط برقرار می‌شود. در نتیجه کاربر، خود حرکت و هدایت دستگاه را بر عهده می‌گیرد. حتی برای کاربران دچار فلج کامل نیز قابل استفاده است.

همچنین همکاری عضلات پا و اعصاب نخاعی و حرکت دستگاه به توانبخشی و بازیابی حرکتی افراد آسیب نخاعی و بیماران سکته مغزی کمک بسیاری خواهد کرد. موسسه فناوری کالیفرنیا در حال همکاری با شرکت فرانسوی Wandercraft هستند تا بتوانند نسخه پژوهشی را در یک محیط بالینی آزمایش کنند. شرکت Wandercraft یک اسکلت بیرونی توسعه داده است که دارای مجوز بالینی در اروپا است. محصول این شرکت به بیست بیمار پاراپلژیک کمک کرده است تا راه بروند.

چشم‌انداز آینده RoAMS

در سال ۲۰۲۰، پژوهشگران تصمیم دارند که رابط‌های ذهنی یا نخاعی را با اسکلت بیرونی شرکت Wandercraft همراه کنند. در این راستا، راه رفتن پایدار و پویا با کنترل ذهنی امکان‌پذیر می‌شود. گفتنی است که چنین اسکلت‌های بیرونی برای چالش‌های بسیارخاص کاربردی هستند. پیچیدگی و قیمت این نوع اسکلت بیرونی بسیارزیاد است. به همین دلیل، برای اغلب افراد ناتوان حرکتی کاربردی نخواهد بود. افراد ناتوان حرکتی همچنان ویلچرهای برقی را ترجیح می‌دهند. پژوهشگران امیدوارند نخستین اسکلت بیرونی طراحی کنند که امکاناتی فراتر از ویلچرهای پیشرفته و واکر داشته باشد و برای بسیاری از افراد کاربردی باشد.

کمک به راه رفتن افراد پاراپلژی با اسکلت بیرونی RoAMS

بیشتر بخوانیم :

>>نمایشگاه CES سال ۲۰۲۰
>>آیا اسکلت های بیرونی راه رفتن افراد پاراپلژی ، ارزش سرمایه گذاری دارند؟
>>استارت آپ های اسکلت بیرونی در حال توسعه در اروپا


منبع : spectrum

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

1 comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *