آموزش دوباره راه رفتن پس از سکته با پوشیدنی iStride

گروهی از مهندسان دانشگاه فلوریدای جنوبی پوشیدنی شبیه کفش برای قربانیان سکته مغزی ایجاد کردند که مشکل عدم تقارن در گام برداشتن این افراد را درمان می‌کند. پوشیدنی iStride پیش از این Gait Enhancing Mobile Shoe (GEMS) نامیده می‌شد. این فناوری به گونه‌ای طراحی شده است تا روند بهبودی پس از سکته مغزی را سرعت بخشد. آزمایش این دستگاه موفقیت آمیز بوده است و انتظار می‌رود تا پایان سال وارد بازار شود. کارآزمایی‌های بالینی و ثبت اختراع دستگاه iStride در ایالات متحده آمریکا انجام شده است. برای آشنایی بیشتر با iStride با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

مبتلایان به سکته مغزی ممکن است ضعف عضلانی یا فلج جزئی در یک طرف بدن را تجربه می‌کنند. این امر روی نحوه راه رفتن آنها تأثیر دارد. عدم تقارن در گام برداشتن با عدم تعادل همراه است. نداشتن تعادل یکی از دلایل عمده افتادن و آسیب دیدگی است.

عملکرد دستگاه iStride

دستگاه iStride با تسمه و در زیر کفش پای سالم پوشیده و موجب ایجاد حرکتی بیش از حد لازم می‌شود. هنگام راه رفتن با این دستگاه، چهار چرخ iStride با هر گام به عقب حرکت می‌کنند و طول گام را افزایش می‌دهند. در نتیجه عدم تقارن موجود، بزرگتر و اغراق‌آمیز نشان داده می‌شود. این حرکت موجب می‌شود بیمار به طور خودکار افزایش طول گام را با پای آسیب دیده (تحت تأثیر سکته) جبران کند. پس از تمرین‌های مکرر، عدم تقارن در راه رفتن کاهش می‌یابد. حتی هنگامی که دستگاه iStride را نپوشیده‌اند.

Kyle Reed، دکترا، دانشیار مهندسی مکانیک در دانشگاه فلوریدای جنوبی گفت: «حرکت رو به عقب کفش به صورت منفعل و با هدایت نیروی رو به پایین کاربر در مرحله توقف تولید می‌شود. از آنجا که حرکت توسط نیروی کاربر ایجاد می‌شود، فرد می‌تواند آن را کنترل کند و این امکان سازگاری آسان‌تر با حرکت را فراهم می‌کند. این دستگاه برخلاف بسیاری از دستگاه‌های موجود برای توانبخشی راه رفتن، منفعل، قابل حمل و پوشیدنی است و به انرژی خارجی احتیاج ندارد».

آموزش دوباره راه رفتن پس از سکته با پوشیدنی iStride

نتایج کارآزمایی

کارآزمایی اخیر شامل شش نفر در سنین ۵۷ تا ۷۴ سال بود که دست کم یک سال پیش از آغاز مطالعه سکته مغزی را تجربه کرده‌اند. توانایی راه رفتن همه این افراد تحت تأثیر عدم تقارن بود. همه آنها دوازده جلسه ۳۰ دقیقه‌ای و به مدت چهار هفته، دوباره راه رفتن را با دستگاه iStride آموزش دیدند. با راهنمایی یک فیزیوتراپ، تقارن و عملکرد راه رفتن بیماران با استفاده از سامانه ProtoKinetics Zeno اندازه‌گیری شد. پس از این جلسات تقارن و سرعت حرکت حین راه رفتن در همه شرکت کنندگان بهبود پیدا کرد.

یکی از روش‌های توانبخشی موجود شامل راه رفتن روی یک تردمیل شکاف‌دار است. سرعت حرکت روی یک طرف تردمیل کمی سریعتر از طرف دیگر است. بنابر پژوهش‌های انجام شده توسط گروه فلوریدای جنوبی، تنها حدود ۶۰ درصد از بیمارانی که تحت چنین روش درمانی قرار می‌گیرند هنگام راه رفتن در محیط‌های عادی و تصادفی به خوبی راه می‌روند. در مورد سامانه iStride چنین مشکلی وجود ندارد. چرا که افراد می‌توانند از آن در بیرون از درمانگاه‌ها و در دنیای واقعی استفاده کنند.


بیشتر بخوانیم:

>> بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با کفی هوشمند کفش

>> نخستین اسکلت بیرونی مچ پا که می‌توان زیر لباس پوشید


منبع: eurekalert

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *