توسعه رباتیک به نابودی مشاغل منجر می شود یا خلق فرصت های جدید شغلی ؟

جایگزینی انسان با ربات‌ها در مشاغل یکی از موضوعاتی است که طی چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است. درحالی‌که بسیاری از انسان‌ها نگران خطر جایگزینی ربات‌ها و از بین رفتن مشاغل و بیکاری هستند، بر اساس مقاله‌ای از ژورنال وال‌استریت، واقعیت این است که ربات‌ها نه تنها شغل‌ها را از بین نمی‌برند بلکه فرصت‌های شغلی جدیدی را برای انسان‌ها خلق می‌کنند. برای آشنایی با نقش رباتیک و اتوماسیون در فرصت‌های شغلی دنیای امروز، با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
توسعه رباتیک به نابودی مشاغل منجر می شود یا خلق فرصت های جدید شغلی ؟
نیروی انسانی احساس خطر می‌کند که فناوری‌های رباتیک و هوش مصنوعی شغل‌های آن‌ها را از بین ببرند. ایلان ماسک بر این باور است که چنین پیش‌بینی و عقیده‌ای اشتباه است. مقاله‌‌ای از ژورنال وال‌استریت نشان می‌دهد که اتوماسیون و رباتیک در کشورها و شرکت‌هایی که به طور گسترده پذیرای ربات‌های صنعتی هستند، فرصت‌های جدید شغلی به وجود می‌آورد. شرکت بزرگ مشاوره سرمایه‌گذاری دیلویت (Deloitte) با مطالعه‌ بر نیروی کار در سال ۲۰۱۷ گزارش کرد، اتوماسیون در انگلستان طی ۱۵ سال گذشته، ۳٫۵ میلیون شغل‌ برای نیروی متخصص و با مهارت بالا (high-skilled jobs) ایجاد کرده است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا (ZEW) پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۱، اشتغال کارهای صنعتی کشور آلمان به میزان ۱٫۸ درصد رشد کند. همچنین بانک توسعه آسیایی (Asian Development Bank) در آوریل ۲۰۱۸ اعلام کرد اتوماسیون ۳۴ میلیون فرصت شغلی جدید در آسیا خلق کرده است.

عوامل مهم رشد فرصت‌های شغلی با توسعه رباتیک

می‌توان گفت دو عامل مهم برای رشد فرصت‌های شغلی وجود دارد. عامل نخست این است که اتوماسیون و رباتیک، شرکت‌ها و کشورها را قادر می‌سازند هزینه‌ی تولید را کاهش و کیفیت محصول را افزایش دهند. در چنین شرایطی، با ایجاد فضای رقابتی میان شرکت‌ها، شاهد تقاضای بیشتر برای نیروی کار جهت پاسخ به بازار و موفقیت در فضای رقابتی خواهیم بود.

عامل دوم رشد فرصت‌های شغلی این است که افزون بر خودکارسازی وظایف تکراری در کارخانه‌ها و سازمان‌ها، انسان‌ها برای انجام کارهای خلاقانه و حل مسئله و تصمیم‌گیری جایگزینی ندارند. هرچه کسب و کارهای صنایع مختلف پیجیده‌تر شود نیاز به تفکر حل مسئله و خلاقانه و تصمیم‌گیری بیشتر حس می‌شود. انسان‌هایی که بتوانند در کنار ماشین‌ها و ربات‌ها کار کنند و بهره‌وری را افزایش دهند.

می‌توان شرکت خودروسازی BMW را مثال زد. این شرکت در خط تولید خود از از ربات‌ها استفاده می‌کند. در همان خط تولید نیروی انسانی به کنترل کیفیت محصول می‌پردازد. کاری که به تصمیم‌گیری نیاز دارد و ربات‌ها توانایی اجرای آن را ندارند. با وجود اتوماسیون و رباتیک در خط تولید شرکت BMW، طی یک دهه گذشته، نیروی انسانی از ۴۲۰۰ نفر به ۱۰۰۰۰ نفر افزایش یافته است. از سوی دیگر برخی از مشاغل وابسته به صنعت پوشاک در حال از بین رفتن است چرا که ربات‌ها با دقت و بازدهی بالاتری کار می‌کنند.

خبر خوب این است که شرکت‌ها به تدریج اتوماسیون و رباتیک را وارد کسب و کار خود می‌کنند. در نتیجه نیروی انسانی فرصت دارد با بهبود مهارت‌های خود با پیشرفت رباتیک همراه شود و آموزش‌های لازم در راستای همکاری با ربات‌ها را بیاموزد. کارفرمایان می‌توانند دوره‌های آموزشی برای نیروی کار خود فراهم کنند تا با مهارت‌هایی همچون برنامه‌نویسی نرم‌افزاری و طراحی مهندسی آشنا شوند و توانایی کنترل و مدیریت ربات‌ها را به دست آورند.

توسعه رباتیک به نابودی مشاغل منجر می شود یا خلق فرصت های جدید شغلی ؟


بیشتر بخوانیم:

نجات محیط زیست با کمک ربات ها ، میکروب ها و فناوری نانو

جایگزینی انسان ها و ربات ها در فرآیند ماشینی شدن

انقلاب صنعتی چهارم و فناوری های متحول کننده ی سبک زندگی


منبع: roboticstomorrow

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *