اخبار کوتاه ربات های نرم و کمکی در نیمه ی نخست سال۱۳۹۸

ربات‌های نرم به دلیل سازگاری بالا مورد توجه پژوهشگران هستند. روش‌های متعددی برای ساخت این ربات‌ها وجود دارد. ربات‌های به فرم اریگامی و ربات‌های انعطاف‌پذیر دو نمونه از این روش‌ها را به نمایش می‌گذارند. در حوزه‌ی ربات‌های کمکی نیز شرکت‌های مختلف در سراسر جهان فعالیت‌های خود را توسعه بخشیده‌اند. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی مروری بر اخبار جالب رباتیک نرم، ربات‌های کمکی، و چند نمونه‌ی خاص می‌پردازیم.

ربات های نرم

دانشگاه ییل و ربات هایی از خمیر مجسمه سازی

یک ربات ساخته شده از خمیر می‌تواند خود را به هر شکلی درآورد. ربات‌های پژوهشگران دانشگاه ییل از جنس خمیر مجسمه سازی هستند. بنابراین به سادگی تغییر شکل می‌دهند. ربات‌های شکل‌پذیر توانایی انطباق بالایی با محیط و وظایف گوناگون ‌دارند.

پوست این ربات از کیسه‌های پنوماتیک تشکیل شده است که ربات را به سمت جلو یا عقب سوق می‌دهند.

توسعه ربات نرمی که درد را احساس و خود را ترمیم ‌می‌کند

پژوهشگران دانشگاه کمبریج برای توسعه رباتیک نرم به عنوان بخشی از یک طرخ مشترک جدید، از مواد خود التیام بخش و یادگیری ماشین استفاده خواهند کرد. هدف از این طرح که توسط کمیسیون اروپا حمایت مالی شده است، ساخت نسل جدیدی از ربات‌ها با مواد خود التیام بخش (پلاستیک‌های انعطاف پذیر) است که می‌توانند آسیب را تشخیص و اقدامات لازم را انجام دهند، به طور موقت بهبود یابند و کار خود را از سر گیرند. ربات‌ها همه این فرآیند را بدون نیاز به تعامل با انسان انجام خواهند داد.

محرک‌های نرم قابل برنامه‌ریزی برای رباتیک نرم

پژوهشگران دانشگاه صنعتی دلفت در هلند محرک نرم قابل برنامه‌ریزی تولید کرده‌اند که مشابه دست انسان، مواد نرم و سخت را برای انجام حرکات پیچیده ترکیب می‌کند. دانشمندان معتقدند این مواد پتانسیل بسیار خوبی برای ربات‌های نرم دارد و می‌تواند با اطمینان و به طور مؤثر با انسان و سایر اشیای ظریف در تعامل باشد.

ربات های نرم چند منظوره ی Harward و Caltech

ربات‌های نرم اریگامی پژوهشگران Caltech و هاروارد در پاسخ به محرک‌های بیرونی حرکت کرده و شکل خود را تغییر می‌دهد. این پژوهش تنها بر پاسخ به تغییرات دما متمرکز شده است. اما الاستومرهای کریستال مایع نیز می‌توانند برای پاسخ به تغییرات نور، pH ، رطوبت و سایر محرک‌های خارجی برنامه‌ریزی شوند.

ربات شناگر با نوسان ساز هیدروژلی

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس یک ربات شناگر نرم با نوسان‌ساز هیدروژلی ساختند. این ربات به کمک نور حرکت می‌کند. زمانی که نور به دم ربات بتابد، به سمت بالا و پایین نوسان و ربات رو به جلو حرکت می‌کند. ساختار این ربات بسیار ساده و ارزان قیمت است، و بدون نیاز به باتری حرکت و مسیریابی می‌کند.

ربات های چهار پا

ساخت رباتی چهارپا برای همکاری با سربازان

این ربات چهار پا به نیروهای ویژه در حمل تجهیزات کمک می‌کند. LLAMA رباتی است که بار سربازان را سبک و تحرک آنها را افزایش می‌دهد. LLAMA توانایی حرکت در زمین‌های ناهموار را دارد، و می‌تواند از پله‌ها بالا و پایین رود.

جدیدترین ربات RoMeLa با چهارپای متقارن

جدیدترین ربات RoMeLa به نام ALPHRED2 می‌تواند از پاهای متقارن خود برای راه رفتن، دویدن و جست و خیز کردن در همه‌ی جهت‌ها استفاده کند. یا از آنها به عنوان بازو برای فشردن دکمه یا بلند کردن اشیا بهره برد.

ربات های کمکی

رباتی برای کمک به سالمندان

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کلمبیا با افزودن الکترونیک و فناوری محاسبات به یک عصای ساده، آن را به یک دستگاه رباتیک قرن بیست و یکم تبدیل کرده‌اند که می‌تواند در راه رفتن به افراد سالخورده و یا افراد با اختلال حرکتی کمک کند. این عصای رباتیک CANINE نام دارد. CANINE در هنگام پیاده‌روی، درک و آگاهی از فضا را بهبود می‌بخشد. CANINE به نوبه‌ی خود موجب ثبات و تعادل می‌شود.

جراحی استخوان با سامانه جدید CARLO

برخلاف پیشرفت‌های عظیم پزشکی در سال‌های اخیرجراحان همچنان از اره استفاده می‌کنند. KUKA رباتی برای جراحی استخوان است. یک ربات می‌تواند مشکلات پس از جراحی را کاهش می‌دهد.

در روش مرسوم بخش‌هایی از استخوان در سطح بریده شده به صورت سست و بی‌قاعده باقی می‌مانند. این قطعات روند بهبودی را به تأخیر می‌اندازند. AOT یک شرکت سوئیسی است که در نظر دارد این مورد را با پروژه CARLO تغییر دهد: ربات KUKA با استفاده از فناوری لیزر سرد به یک محصول پزشکی تبدیل می‌شود که می‌تواند استخوان‌ها را به صورت غیر تماسی برش دهد. این روش چندین مزیت برای بیمار دارد: سطح استخوان دست نخورده باقی مانده و برش را می‌توان با دقت دوباره جمع کرد تا زمان بهبودی بطور قابل توجهی کاهش یابد.

ربات های نظافتچی در سنگاپور

شرکت LionsBot یک شرکت رباتیک واقع در سنگاپور است که ربات‌های نظافتچی و تمیز کننده را برای خدمت در فضاهای تجاری، صنعتی و عمومی ایجاد می‌کند.

راهکار رباتیکGeek+ برای انبارداری و لجستیک

شرکت Geek+ با هوش مصنوعی و فناوری‌های رباتیک، راهکارهایی برای افزایش کارآیی کاربران در زمینه لجستیک و مدیریت انبار فراهم می‌کند. Geek+ بیش از ۷۰۰۰ واحد ربات دارد که در انبارهای برخی از شرکت‌های شناخته شده کار می کنند. Geek+ همچنین ارائه دهنده‌ی پیشرو راهکارهای لجستیک خودکار بوده است.

ربات کمکی برای جابجایی اشیا در فضاهای باز

مهندسان دانشگاه نورث ایسترن سامانه‌ای رباتیک متشکل از یک بازوی رباتیک و یک اسکوتر متحرک ارائه داده‌اند.
این سامانه قابلیت جابجایی اشیا را در فضاهای باز فراهم می‌کند. از یک نشانگر لیزری برای انتخاب مستقیم یک شی استفاده می‌شود.

ربات های غواص

ربات غواص Aquanaut

ربات Aquanaut که توسط Houston Mechatronic توسعه یافته است، می‌تواند خود را از یک زیردریایی که برای مسافرت‌ها با مسافت طولانی طراحی شده به یک ربات نیمه انسان‌نما تبدیل کند که قادر به انجام کارهای پیچیده است.

ربات دانشگاه ETH

هشت دانشجوی مهندسی در ETH زوریخ طرحی برای ساخت یک ربات چند حالته به نام Dipper دارند. Dipper می‌تواند پرواز کند، شنا کند، به زیر آب شیرجه بزند و در شرایط بد آب و هوایی حرکت کند.

ساخت ربات هایی با حرکت جمعی

نسل جدیدی از ربات‌های جمعی که می‌توانند به طور مستقل رفتارهای جدیدی را در طبیعت بیاموزند و تکامل یابند به واقعیت نزدیکتر شدند. به لطف پژوهش‌های دانشگاه بریستول و دانشگاه غرب انگلستان (UWE) این ربات‌ها می‌توانند با تکامل مصنوعی به طور خودکار رفتارهای گروهی را بیاموزند. این ربات‌ها در نظارت بر محیط زیست، کشاورزی، تدارکات، امداد و نجات و نگهداری از زیر ساخت‌ها کاربرد دارند.

برداشت کاهو و سبزیجات با ربات Vegebot

ربات Vegebot یک ربات جمع‌آوری سبزیجات است. Vegebot از یادگیری ماشین برای شناسایی و برداشت محصولات کشاورزی معمولی اما چالش برانگیز استفاده می‌کند. Vegebot برای شناسایی و برداشت کاهو آموزش داده شده است.

این نوع کاهو در انگلستان رایج است اما براحتی آسیب میبیند و نسبتاً مسطح رشد می‌کند، به همین دلیل برداشت آن برای متخصصان رباتیک یک چالش بود.

آموزش رباتیک

آموزش فوتبال با کیت رباتیک جدید Sphero

شرکت Sphero ابزارهای آموزشی و سرگرم‌کننده برای کودکان طراحی می‌کند. Sphero Mini جدیدترین کیت رباتیک این شرکت برای آموزش فوتبال طراحی شده است. Sphero Mini soccer شامل یک توپ کوچک رباتیک است که با یک اپلیکیشن می‌توان آن را هدایت و برنامه‌ریزی کرد.

ساخت زبان رباتیک برای آزمایش مواد شیمیایی

ابداع دانشمندان IBM امکان تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی را بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده فراهم می‌کند. Hypertaste نام این دستگاه است. Hypertaste از حسگرهای الکتروشیمیایی و الکترود ساخته شده است.

زبان رباتیک Hypertaste  برای تشخیص طعم

بیشتر بخوانیم:
ربات های انطباق پذیر، سرمایه گذاری در آینده صنایع
چالش رباتیک زیرزمینی DARPA با نام SubT
ساخت ربات های یاری رسان توسط شرکت تویوتا


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *