رباتی شبیه شترمرغ که برای دویدن نیازی به فکر کردن ندارد

معمولاً ربات‌های دوپا برای حفظ تعادل به مقدار زیادی قدرت پردازش برای اجرای الگوریتم‌های حفظ تعادل، ژیروسکوپ و حسگر نیاز دارند. اما ربات شترمرغ IHMC برای حفظ تعادل خود نیازی به هیچ حسگری ندارد، زیرا طراحی فنی و مکانیکی آن به طور طبیعی دارای تعادل است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

رباتی شبیه شترمرغ که برای دویدن نیازی به فکر کردن ندارد

این ربات کوچک شترمرغ برخلاف ربات‌های رقیب از هیچ کامپیوتر و حسگری برای حفظ تعادل بهره نمی‌برد. بلکه به لطف ثبات پویای ذاتی که در طراحی آن بکار رفته می‌تواند با سرعت ۱۰ مایل در ساعت بدود. Jerry Pratt، دانشمند ارشد در شرکت IHMC که رهبر گروه توسعه Planar Elliptical Runner (PER) نیز است به Technology Review گفت درس‌های آموخته شده از طراحی این ربات را می‌توان به ربات‌های عملی دونده افزود تا آنها را کارآمدتر و طبیعی‌تر کند. در نهایت دویدن برای هر برنامه‌ای که بخواهید با سرعت انجام دهید و جایی که چرخ‌ها به خوبی کار نمی‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حفظ تعادل ربات‌های دوپا

به طور معمول ربات‌های دوپا همچون ربات Cassie از فناوری‌های Agile به مقدار زیادی قدرت پردازش برای اجرای الگوریتم‌های حفظ تعادل، ژیروسکوپ و حسگربرای سرپا نگه داشتن ربات نیاز دارد. با این حال طراحی زیبای PER، با یک موتور که همواره پاها را با یک حرکت بیضوی کنترل می‌کند، نشان می‌دهد فناوری چندان پیچیده‌ای نیاز نیست. شکل بدن ثبات را به ربات می‌افزاید و پاهای ربات، هنگام واکنش انعطاف‌پذیری دارند: زمانی که پاها احساس مقاومت کنند، قدرت بیشتری را با فشار وارد می‌کند و همچنین تنظیم مکانیکی پای عقب برای ایجاد بیشترین سرعت هنگام دویدن است. اگر ربات به اندازه انسان بزرگ شود، ظاهراً سرعت آن می‌تواند به ۲۰ و یا ۳۰ مایل در ساعت برسد.

حفظ تعادل ربات‌های دوپا معمولاً سخت‌تر است، انرژی بیشتری نیاز دارند و گران‌تر هستند. اما آنها به صورت پویا می‌توانند تعادل خود را حفظ کنند، مانند ربات انسان‌نمایی که شرکت بوستون داینامیکس ارائه داده است، این نوع ربات‌ها می‌توانند به مکان‌هایی دسترسی داشته باشند که دیگر ربات‌ها نمی‌توانند. Pratt گفت: «ربات‌های دارای پا به ویژه در مکان‌هایی که شما می‌خواهید یک انسان حضور داشته باشد، اما بیش از حد خطرناک و پر هزینه است و بعید است که بتوان یک انسان واقعی را فرستاد، مفید است».


در مورد ربات‌های دوپا بیشتر بخوانید:

>>Cassie، نسل آینده رباتهای دوپا

>>تماشا کنید: حرکات تحسین برانگیز ربات چرخدار Handle محصول جدید Boston Dynamics

>>ساخت رباتهای سریع و چابک با الهام از طبیعت


منبع: engadget

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *