ساخت ارتشی از رباتهای کوچک برای مبارزه با سرطان

میکرو ربات‌های مغناطیسی که از راه دور به وسیله میدان مغناطیسی کنترل می‌شوند، کاندیدای مناسبی برای تحویل دارو به نقاط خاصی از بدن انسان هستند. برای بسیاری از حالات درمانی به تعداد زیادی از این میکرو ربات‌ها نیاز است اما تاکنون روشی برای کنترل تک تک ربات‌ها در یک گروه وجود نداشت. حال پژوهشگران آلمانی به این روش دست پیدا کردند و هر یک از ربات‌ها را جداگانه توسط میدان مغناطیسی کنترل می‌کنند.

ساخت ارتشی از رباتهای کوچک برای مبارزه با سرطان

دانشمندان سال‌هاست در تلاشند تا از ربات‌ها برای انجام کارهای ظریف پزشکی استفاده کنند. آنها به ما دستگاه‌های کوچکی داده‌اند که می‌تواند دارو را به چشم یک فرد تزریق کند و یا می‌تواند خم شود و به نقاطی که دسترسی به آن دشوار است برسد. دانشمندان در حال حاضر به روشی بالقوه برای مبارزه با سرطان با استفاده از گروهی از ربات‌های میکروسکوپی و مغناطیسی دست پیدا کرده‌اند.

پژوهشگران در مؤسسه فناوری‌های نوآورانه فیلیپس در هامبورگ آلمان راهی برای هدایت کردن هر ربات در گروهی از آنها به صورت جداگانه و اختصاص وظایف خاص به آنها با استفاده از میدان مغناطیسی ایجاد کرده‌اند. دانشمندان یافته‌های خود را در ۱۵ فوریه در مجله علوم رباتیک ارائه دادند.

پیش از این کنترل دقیق دستگاه‌های میکروسکوپی دشوار بود، چرا که همه آنها زمانی که توسط یک میدان مغناطیسی کنترل می‌شدند به یک شکل رفتار می‌کردند. Jürgen Rahmer نویسنده این پژوهش به Live Science گفت: «روش ما دستکاری‌های پیچیده در داخل بدن انسان را ممکن می‌سازد».

دانشمندان در حال حاضر مایل به استفاده از گروه ربات‌ها برای تحویل «بذر» رادیواکتیو که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، به مکان تومور در بدن هستند. درمان سرطان با این روش می‌تواند بافت‌های سالم را در امان نگه دارد و عوارض جانبی مضر را کاهش دهد. پژوهشگران گفتند، همچنین این روش می‌تواند برای ایجاد ایمپلنت‌های پزشکی که با گذشت زمان و با بهبودی فرد تغییر می‌کنند مورد استفاده قرار گیرد.


در زمینه ربات‌های تحویل دارو بیشتر بخوانید:

>>میکرو ربات‌‌های شناور تحویل دارو به واقعیت نزدیک می‌شوند


منبع: engadget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *